Tato bakalářská práce se zabývá tématem "Výzkum dětského pojetí vlastního já u žáků 1. stupně základní školy". Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabýváme základními pojmy, jako jsou mentální postižení, poruchy autistického spektra, vývoj dítěte v období mladšího školního věku, význam dětského pojetí a sebepojetí. Dále je pozornost věnována dětské kresbě se zaměřením na lidskou postavu. V praktické části se zabýváme kvalitativním výzkumem, který zjišťuje specifické znaky objevující se v kresbě lidské postavy u konkrétních jedinců. Uvádíme jejich anamnézy, průběh kreseb a jejich podrobnou analýzu. Na závěr je uvedeno celkové vy-hodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals of the topic Research of children´s concept of self in pupils at the primary school. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part we deal with basic concepts such as mental disabilities, autism spectrum disorders, children at a younger school age, the importance of children´s conception and self-concept. Furthermore, attention is paid to children´s drawing with a focus on the human figure. In the practical part, we deal with qualitative research, which identifies specific features appearing in the drawing of the human figure in specific individuals. We present their anamnesis, the course of drawings and their detailed analysis. Finally, an overal evaluation of the research results is given.
Klíčová slova
Mentální postižení, poruchy autistického spektra, dětské pojetí, sebepojetí, mladší školní věk, dětská kresba
Tato bakalářská práce se zabývá tématem "Výzkum dětského pojetí vlastního já u žáků 1. stupně základní školy". Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části se zabýváme základními pojmy, jako jsou mentální postižení, poruchy autistického spektra, vývoj dítěte v období mladšího školního věku, význam dětského pojetí a sebepojetí. Dále je pozornost věnována dětské kresbě se zaměřením na lidskou postavu. V praktické části se zabýváme kvalitativním výzkumem, který zjišťuje specifické znaky objevující se v kresbě lidské postavy u konkrétních jedinců. Uvádíme jejich anamnézy, průběh kreseb a jejich podrobnou analýzu. Na závěr je uvedeno celkové vy-hodnocení výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals of the topic Research of children´s concept of self in pupils at the primary school. The bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part we deal with basic concepts such as mental disabilities, autism spectrum disorders, children at a younger school age, the importance of children´s conception and self-concept. Furthermore, attention is paid to children´s drawing with a focus on the human figure. In the practical part, we deal with qualitative research, which identifies specific features appearing in the drawing of the human figure in specific individuals. We present their anamnesis, the course of drawings and their detailed analysis. Finally, an overal evaluation of the research results is given.
Klíčová slova
Mentální postižení, poruchy autistického spektra, dětské pojetí, sebepojetí, mladší školní věk, dětská kresba
1) Literární rešerše tématu, způsoby řešení, metodologické postupy, prostudování odborné literatury. Charakteristika hendikepované populace žáků. Vývojová charakteristika dětí mladšího školního věku. Sebepojetí z pohledu pedagogiky a psychologie.
2) Vypracování metodiky kvalitativního výzkumu dětského sebepojetí u žáků mladšího školního věku. Formulace výzkumného problému, výzkumných hypotéz, cílů a výběru výzkumného vzorku. Souhrnný popis základní a speciální základní školy, kde bude výzkum proveden.
3) Příprava výzkumného nástroje - analýza kresby, pozorování a polostrukturovaný rozhovor.
4) Samotná realizace výzkumu dětského sebepojetí na vybraném vzorku tří skupin žáků mladšího školního věku. Zkoumání dětského pojetí vlastního já s ohledem na několik vybraných faktorů (např. úroveň rozumových schopností, sociální začlenění do kolektivu).
5) Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků.
6) Hodnocení výsledků a závěrů, jejich interpretace, návrhy a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
1) Literární rešerše tématu, způsoby řešení, metodologické postupy, prostudování odborné literatury. Charakteristika hendikepované populace žáků. Vývojová charakteristika dětí mladšího školního věku. Sebepojetí z pohledu pedagogiky a psychologie.
2) Vypracování metodiky kvalitativního výzkumu dětského sebepojetí u žáků mladšího školního věku. Formulace výzkumného problému, výzkumných hypotéz, cílů a výběru výzkumného vzorku. Souhrnný popis základní a speciální základní školy, kde bude výzkum proveden.
3) Příprava výzkumného nástroje - analýza kresby, pozorování a polostrukturovaný rozhovor.
4) Samotná realizace výzkumu dětského sebepojetí na vybraném vzorku tří skupin žáků mladšího školního věku. Zkoumání dětského pojetí vlastního já s ohledem na několik vybraných faktorů (např. úroveň rozumových schopností, sociální začlenění do kolektivu).
5) Zpracování a vyhodnocení získaných výsledků.
6) Hodnocení výsledků a závěrů, jejich interpretace, návrhy a doporučení, která budou využitelná v praxi speciální pedagogiky - intervence a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel; ŠKODA, Jiří. Diagnostika dětských pojetí a jejich využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E.Purkyně, 2008. 179 s. ISBN 978-80-7414-059-4.
DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0
ROSELINO, Davide. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2005. 208 s. ISBN 978-80-7367-415-1
MEGLIN, Nick; MEGLIN, Diana. Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha: Portál, 2001. 223 s. ISBN 80-7178-446-X.
SVOBODA, M a kol. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. 791 s. ISBN 978-80-262-0899-O.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel; ŠKODA, Jiří. Diagnostika dětských pojetí a jejich využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E.Purkyně, 2008. 179 s. ISBN 978-80-7414-059-4.
DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-697-8.
FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0
ROSELINO, Davide. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2005. 208 s. ISBN 978-80-7367-415-1
MEGLIN, Nick; MEGLIN, Diana. Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Praha: Portál, 2001. 223 s. ISBN 80-7178-446-X.
SVOBODA, M a kol. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. 791 s. ISBN 978-80-262-0899-O.