Dostupná zdravotní péče je běžným evropským standardem. V Česku je zakotvena v zákoně č. 374/2011 Sb., kde je detailně popsána organizace zdravotnické záchranné služby (ZZS). Její rozložení je dáno tzv. Plánem pokrytí, který musí být zpracován a aktualizován jednotlivými krajskými úřady každé dva roky. Plán pokrytí následně slouží pro analytickou činnost ZZS. V rámci spolupráce krajského úřadu v Ústí nad Labem a univerzitou JEP bylo možné navrhnout Plán pokrytí v této práci za pomoci síťových analýz. Ve snaze o zvýšení přesnosti předpovědi byla stanovena tzv. směrodatná rychlost, ve které byly zohledněny faktory kategorizace, sklonu a deviatility komunikací. Výsledný model byl validován na poskytnutých datech reálných dojezdů ambulantních vozů s průměrnou kvadratickou chybou 1,766 minuty v optimálních podmínkách. Výsledky ukázaly, že je ZZS schopná pokrýt 96,48 % plochy kraje. Vytvořené výstupy byly úspěšně přijaty vedením ústecké ZZS ke zpracování Plánu pokrytí.
Annotation in English
Available healthcare is a common European standard. In Czechia, it is expressed by Act No. 374/2011 Coll., where the organization of the Emergency Medical Service (EMS) is described in detail. Its distribution is given by the so-called Coverage Plan, that must be reworked and actualized by the individual regional office every two years. Coverage plan then serves for the analytical activity of the EMS. Within the cooperation of the regional office in Ústí nad Labem and university JEP was possible to design a Coverage Plan in this paper using network analysis. In order to increase the accuracy of the prediction, the so-called standard speed was determined, taking into account the factors of categorization, slope and deviatility of communications. The resulting model was validated on the data provided by the real range of ambulance with an average error of 1.766 minute in optimal conditions. The results showed that the EMS is able to cover 96.48 % of the region´s area. The outputs were successfully accepted by the head of the EMS to prepare the Coverage Plan.
Keywords
rychlost, síťová analýza, GIS, ZZS, sklon, deviatilita, silniční síť
Dostupná zdravotní péče je běžným evropským standardem. V Česku je zakotvena v zákoně č. 374/2011 Sb., kde je detailně popsána organizace zdravotnické záchranné služby (ZZS). Její rozložení je dáno tzv. Plánem pokrytí, který musí být zpracován a aktualizován jednotlivými krajskými úřady každé dva roky. Plán pokrytí následně slouží pro analytickou činnost ZZS. V rámci spolupráce krajského úřadu v Ústí nad Labem a univerzitou JEP bylo možné navrhnout Plán pokrytí v této práci za pomoci síťových analýz. Ve snaze o zvýšení přesnosti předpovědi byla stanovena tzv. směrodatná rychlost, ve které byly zohledněny faktory kategorizace, sklonu a deviatility komunikací. Výsledný model byl validován na poskytnutých datech reálných dojezdů ambulantních vozů s průměrnou kvadratickou chybou 1,766 minuty v optimálních podmínkách. Výsledky ukázaly, že je ZZS schopná pokrýt 96,48 % plochy kraje. Vytvořené výstupy byly úspěšně přijaty vedením ústecké ZZS ke zpracování Plánu pokrytí.
Annotation in English
Available healthcare is a common European standard. In Czechia, it is expressed by Act No. 374/2011 Coll., where the organization of the Emergency Medical Service (EMS) is described in detail. Its distribution is given by the so-called Coverage Plan, that must be reworked and actualized by the individual regional office every two years. Coverage plan then serves for the analytical activity of the EMS. Within the cooperation of the regional office in Ústí nad Labem and university JEP was possible to design a Coverage Plan in this paper using network analysis. In order to increase the accuracy of the prediction, the so-called standard speed was determined, taking into account the factors of categorization, slope and deviatility of communications. The resulting model was validated on the data provided by the real range of ambulance with an average error of 1.766 minute in optimal conditions. The results showed that the EMS is able to cover 96.48 % of the region´s area. The outputs were successfully accepted by the head of the EMS to prepare the Coverage Plan.
Keywords
rychlost, síťová analýza, GIS, ZZS, sklon, deviatilita, silniční síť
Dle zákona č.374/2011 Sb. tedy zákona "O zdravotnické záchranné službě" musí mít každý kraj Česka, vypracovaný a každé dva roky aktualizovaný tzv. "Plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby". Základen v Ústeckém kraji je celkem 21 a jsou rozmístěné tak, aby bylo možné po celém území zasáhnout v zákonem stanoveném limitu 20 minut. Dvouletý interval obměny vychází z předpokladu, že dochází změnám stavby silniční sítě a proto je potřeba plán aktualizovat a reagovat na případné změny v potenciálním pokrytí daném právě analýzou. Práce sleduje dva stěžejní cíle (a) tvorba aktualizovaného plánu pokrytí v prostředí GIS, který poslouží pro potřeby Ústeckého kraje (b) návrhy vylepšení stávající metodiky vytvořené pracovníky kraje. V této části půjde především o tvorbu vhodných scriptů pro automatizaci postupů, snadnější konsolidaci silniční sítě a přípravu digitálního modelu reliéfu.
Research Plan
Dle zákona č.374/2011 Sb. tedy zákona "O zdravotnické záchranné službě" musí mít každý kraj Česka, vypracovaný a každé dva roky aktualizovaný tzv. "Plán pokrytí území kraje výjezdovými základnami zdravotnické záchranné služby". Základen v Ústeckém kraji je celkem 21 a jsou rozmístěné tak, aby bylo možné po celém území zasáhnout v zákonem stanoveném limitu 20 minut. Dvouletý interval obměny vychází z předpokladu, že dochází změnám stavby silniční sítě a proto je potřeba plán aktualizovat a reagovat na případné změny v potenciálním pokrytí daném právě analýzou. Práce sleduje dva stěžejní cíle (a) tvorba aktualizovaného plánu pokrytí v prostředí GIS, který poslouží pro potřeby Ústeckého kraje (b) návrhy vylepšení stávající metodiky vytvořené pracovníky kraje. V této části půjde především o tvorbu vhodných scriptů pro automatizaci postupů, snadnější konsolidaci silniční sítě a přípravu digitálního modelu reliéfu.
Recommended resources
1. ABOUELJINANE, L., a kol. 2013. A review on simulation models applied to emergency medical service operations. Elsevier. In: Computers and Industrial Engineering. vol. 66 (4), s. 734 - 750
2. NICOARA, P., HAIDU, I. 2014. A GIS BASED network analysis for the identification of shortest rouce acces to emergency medical facilities. Elsevier. In: Geographia Technica. vol. 09 (2), s. 60 - 67
3. PATEL, A., a kol. 2012. A validation of ground ambulance pre-hospital times modeled using geographic information systems. In: International Journal of Health Geographics. vol. 11 (42), s.15 - 25
4. GREKOUSIS, G., PHOTIS Y. 2014. Analyzing High-Risk emergency areas with GIS and neural networks: The case of Athens, Greece. Taylor and Francis. In: Professional Geographer. vol. 66 (1,) s. 124 - 137
5. HUNTER, T. a kol. 2013. Arriving on time: estimating travel time distributions on large-scale toad networks. Cornell University. In: ArXiv vol. 43. (2). s. 35 - 45
6. TORAN, A., MORIDPOUR, S. 2015. Application of GIS in Determining Road Emergency Medical Service (EMS) locations. In: Journal of Traffic and Logistic Engineering. vol. 3 (2). s. 102 - 107
7. JUNGWOO, Ch., YOONJIN, Y. 2015. GIS-based Analysis on Vulnerablity of Ambulance Response Coverage to Traffic Condition: A Case study of Seoul. IEEE. In: Inteligent Transporation Systems, 2015
8. HONG, S., IM, I. 2016. Geographic Mismatch between Emergency Patients and the Service Area. Research India Publications. In: International Journal of Applied Engineering Research. vol. 11 (4). s. 2544 - 2551
9. JEZEK, B., VANEJ, J., PROCHAZKA, M. 2011. Estimation of response time for ground ambulance transport. 1st International Conference on Logistics. In: Proceedings of the 1st International Conference on Logistic, Informatics and Service Science. vol. 1, s. 47 52
10. MCMEEKING, P., a kol. 2014. A comparison of actual versus predicted emergency ambulance journey times using Geographic Information System software. In: Emergency Medical Journal. Vol. 31 (9). s. 752 - 758
11. KRAFT, S. 2015. Základy Geografie dopravy. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. s. 77 ISBN 978-80-7394-527-5
Recommended resources
1. ABOUELJINANE, L., a kol. 2013. A review on simulation models applied to emergency medical service operations. Elsevier. In: Computers and Industrial Engineering. vol. 66 (4), s. 734 - 750
2. NICOARA, P., HAIDU, I. 2014. A GIS BASED network analysis for the identification of shortest rouce acces to emergency medical facilities. Elsevier. In: Geographia Technica. vol. 09 (2), s. 60 - 67
3. PATEL, A., a kol. 2012. A validation of ground ambulance pre-hospital times modeled using geographic information systems. In: International Journal of Health Geographics. vol. 11 (42), s.15 - 25
4. GREKOUSIS, G., PHOTIS Y. 2014. Analyzing High-Risk emergency areas with GIS and neural networks: The case of Athens, Greece. Taylor and Francis. In: Professional Geographer. vol. 66 (1,) s. 124 - 137
5. HUNTER, T. a kol. 2013. Arriving on time: estimating travel time distributions on large-scale toad networks. Cornell University. In: ArXiv vol. 43. (2). s. 35 - 45
6. TORAN, A., MORIDPOUR, S. 2015. Application of GIS in Determining Road Emergency Medical Service (EMS) locations. In: Journal of Traffic and Logistic Engineering. vol. 3 (2). s. 102 - 107
7. JUNGWOO, Ch., YOONJIN, Y. 2015. GIS-based Analysis on Vulnerablity of Ambulance Response Coverage to Traffic Condition: A Case study of Seoul. IEEE. In: Inteligent Transporation Systems, 2015
8. HONG, S., IM, I. 2016. Geographic Mismatch between Emergency Patients and the Service Area. Research India Publications. In: International Journal of Applied Engineering Research. vol. 11 (4). s. 2544 - 2551
9. JEZEK, B., VANEJ, J., PROCHAZKA, M. 2011. Estimation of response time for ground ambulance transport. 1st International Conference on Logistics. In: Proceedings of the 1st International Conference on Logistic, Informatics and Service Science. vol. 1, s. 47 52
10. MCMEEKING, P., a kol. 2014. A comparison of actual versus predicted emergency ambulance journey times using Geographic Information System software. In: Emergency Medical Journal. Vol. 31 (9). s. 752 - 758
11. KRAFT, S. 2015. Základy Geografie dopravy. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. s. 77 ISBN 978-80-7394-527-5