Bakalářská práce je zaměřena na problematiku specifik vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole. Práce je rozdělena na teoretickou a na empirickou část. Teoretická část vymezuje vývojová specifika vzdělávání u dvouletých dětí v mateřské škole, podmínky pro jejich vzdělávání a možnosti institucionální péče a výchovy dětí tohoto věku. Hlavním cílem empirické části je realizovat výzkumné šetření u vybraných učitelek mateřských škol a reflektovat jejich samotné postoje, zkušenosti a názory se vzděláváním těchto dětí, které ještě nedosáhly věku 3 let. Výzkum byl proveden formou strukturovaného rozhovoru s učitelkami mateřských škol, které se ve své pedagogické praxi setkaly s dvouletými dětmi a jejich vzděláváním.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the specifics of education of two-year-old children in kindergartens. The thesis is divided into two parts - a theoretical one and an empirical one. The theoretical part defines the developmental specifics of education of two-year-old children in kindergartens, the conditions for their education and the possibilities of institutional care. The main aim of the empirical part is to carry out a research survey among selected kindergarten teachers and to reflect their attitude, experience and opinions on education of the children who have not yet reached the age of 3 years. The research was conducted in the form of structured interviews with the selected teachers who have experienced educating two-year-old children in their teaching careers.Dvouleté děti, předškolní vzdělávání, vzdělávání dvouletých dětí, podmínky vzdělávání pro dvouleté děti
Klíčová slova
Dvouleté děti, předškolní vzdělávání, vzdělávání dvouletých dětí, podmínky vzdělávání pro dvouleté děti
Klíčová slova v angličtině
Two-year-olds, preschool eduacation, eduction of two-year-old children, conditions of education for two-year-olds
Rozsah průvodní práce
95 s. (154 789)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku specifik vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole. Práce je rozdělena na teoretickou a na empirickou část. Teoretická část vymezuje vývojová specifika vzdělávání u dvouletých dětí v mateřské škole, podmínky pro jejich vzdělávání a možnosti institucionální péče a výchovy dětí tohoto věku. Hlavním cílem empirické části je realizovat výzkumné šetření u vybraných učitelek mateřských škol a reflektovat jejich samotné postoje, zkušenosti a názory se vzděláváním těchto dětí, které ještě nedosáhly věku 3 let. Výzkum byl proveden formou strukturovaného rozhovoru s učitelkami mateřských škol, které se ve své pedagogické praxi setkaly s dvouletými dětmi a jejich vzděláváním.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the specifics of education of two-year-old children in kindergartens. The thesis is divided into two parts - a theoretical one and an empirical one. The theoretical part defines the developmental specifics of education of two-year-old children in kindergartens, the conditions for their education and the possibilities of institutional care. The main aim of the empirical part is to carry out a research survey among selected kindergarten teachers and to reflect their attitude, experience and opinions on education of the children who have not yet reached the age of 3 years. The research was conducted in the form of structured interviews with the selected teachers who have experienced educating two-year-old children in their teaching careers.Dvouleté děti, předškolní vzdělávání, vzdělávání dvouletých dětí, podmínky vzdělávání pro dvouleté děti
Klíčová slova
Dvouleté děti, předškolní vzdělávání, vzdělávání dvouletých dětí, podmínky vzdělávání pro dvouleté děti
Klíčová slova v angličtině
Two-year-olds, preschool eduacation, eduction of two-year-old children, conditions of education for two-year-olds
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana č. 9/2018 PF UJEP pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu.
Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, která bude orientována na charakteristiku znaků vývoje dvouletých a tříletých dětí, podmínky pro vzdělávání dvouletých dětí v MŠ, zařízení pro děti do tří let a zákony, které se zabývají problematikou ne tříletých dětí v MŠ.
Praktická část práce bude obsahovat dva segmenty. Předmětem prvního segmentu bude průzkum v mateřských školách, které vzdělávají 2-3leté děti.
Cílovou skupinou pro průzkum budou mateřské školy a jejich pedagogický sbor. Cílem bude zjistit specifika práce s 2letými dětmi pohledem učitelů mateřských škol.
Druhý segment bude obsahovat zpracovanou dílčí část ŠVP MŠ se zaměřením na cílovou skupinu 2-3letých dětí.
Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovávat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice děkana č. 9/2018 PF UJEP pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu.
Zpracovat teoretickou část bakalářské práce, která bude orientována na charakteristiku znaků vývoje dvouletých a tříletých dětí, podmínky pro vzdělávání dvouletých dětí v MŠ, zařízení pro děti do tří let a zákony, které se zabývají problematikou ne tříletých dětí v MŠ.
Praktická část práce bude obsahovat dva segmenty. Předmětem prvního segmentu bude průzkum v mateřských školách, které vzdělávají 2-3leté děti.
Cílovou skupinou pro průzkum budou mateřské školy a jejich pedagogický sbor. Cílem bude zjistit specifika práce s 2letými dětmi pohledem učitelů mateřských škol.
Druhý segment bude obsahovat zpracovanou dílčí část ŠVP MŠ se zaměřením na cílovou skupinu 2-3letých dětí.
Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek a stanovit postup řešení. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovávat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin a Jana KROPÁČKOVÁ. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5085-9. GRŮZOVÁ, L., SYSLOVÁ, Z.: Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Masarykova univerzita, Brno 2015. ISBN 978-80-210-8114-7. PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9. SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9. SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.
Seznam doporučené literatury
GREGORA, Martin a Jana KROPÁČKOVÁ. Vývoj batolete od jednoho roku do tří let. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5085-9. GRŮZOVÁ, L., SYSLOVÁ, Z.: Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Masarykova univerzita, Brno 2015. ISBN 978-80-210-8114-7. PRŮCHA, Jan. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-323-5. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-0870-1.
SPLAVCOVÁ, Hana a Jana KROPÁČKOVÁ. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1042-9. SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9. SYSLOVÁ, Zora, Irena BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 978-80-7478-354-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.