Závěrečná práce "Sociální vztahy žáků s lehkou mentální retardací v třídním kolektivu na základní škole" se v teoretické části opírá o vymezení pojmu mentální retardace, podává přehled jejího vzniku, poukazuje na příčiny a nastiňuje následnou edukaci jedinců s touto diagnózou. Další kapitoly popisují legislativní opatření, třídní klima a vztahů žáků ve třídě.
Práce poukazuje na to, jak intaktní žáci vnímají a zároveň spolupracují s žáky s lehkou mentální retardací ve svém třídním kolektivu a jaký má vliv diagnóza a povahové vlastnosti žáků s lehkou mentální retardací na postavení v třídních kolektivech na základní škole.
V praktické části je uvedena kombinace dotazníkových šetření, a to standardizovaný dotazník zaměřený na klima třídy s doplňujícími otázkami směrující k popsání vztahů ve třídě.
Cílem je vyhodnotit postoje a pocity žáků, kteří jsou v každodenní interakci s žákem s LMR, zmapovat vliv přítomnosti inkludovaného dítěte ve třídě na jejich sociální a vzdělávací potřeby včetně přehledu o povědomí žáků o diagnóze LMR.
Anotace v angličtině
The final thesis "Social Relations of Pupils with Light Mental Retardation at Elementary School" in its theoretical part is based on the definition of the concept of mental retardation, gives an overview of its origin, points out its causes and follows the subsequent education of individuals with this diagnosis. The next chapters describe legislative measures, classroom climate and relationships among classmates. The work shows how intact pupils at elementary schools perceive and cooperate with pupils with light mental retardation, what influence the diagnosis and the nature of pupils with mild mental retardation have on their position in the class.
The practical part contains a combination of questionnaire surveys - a standardized questionnaire which focuses on the classroom climate, and a questionnaire which aims to describe relationships of pupils in the classroom. The objective of the thesis is to evaluate the attitudes and feelings of pupils who interact with an LMR person on daily basis, to map the impact of the presence of such pupil in the classroom on their social and educational needs, including an overview of pupils' awareness of LMR diagnosis.
Klíčová slova
Mentální retardace, legislativní opatření, sociální skupina, klima třídy, dotazníkové šetření, strukturovaný rozhovor, kazuistika
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, legislative measures, social group, chmate class, structured questionnaire, case report, case study
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce "Sociální vztahy žáků s lehkou mentální retardací v třídním kolektivu na základní škole" se v teoretické části opírá o vymezení pojmu mentální retardace, podává přehled jejího vzniku, poukazuje na příčiny a nastiňuje následnou edukaci jedinců s touto diagnózou. Další kapitoly popisují legislativní opatření, třídní klima a vztahů žáků ve třídě.
Práce poukazuje na to, jak intaktní žáci vnímají a zároveň spolupracují s žáky s lehkou mentální retardací ve svém třídním kolektivu a jaký má vliv diagnóza a povahové vlastnosti žáků s lehkou mentální retardací na postavení v třídních kolektivech na základní škole.
V praktické části je uvedena kombinace dotazníkových šetření, a to standardizovaný dotazník zaměřený na klima třídy s doplňujícími otázkami směrující k popsání vztahů ve třídě.
Cílem je vyhodnotit postoje a pocity žáků, kteří jsou v každodenní interakci s žákem s LMR, zmapovat vliv přítomnosti inkludovaného dítěte ve třídě na jejich sociální a vzdělávací potřeby včetně přehledu o povědomí žáků o diagnóze LMR.
Anotace v angličtině
The final thesis "Social Relations of Pupils with Light Mental Retardation at Elementary School" in its theoretical part is based on the definition of the concept of mental retardation, gives an overview of its origin, points out its causes and follows the subsequent education of individuals with this diagnosis. The next chapters describe legislative measures, classroom climate and relationships among classmates. The work shows how intact pupils at elementary schools perceive and cooperate with pupils with light mental retardation, what influence the diagnosis and the nature of pupils with mild mental retardation have on their position in the class.
The practical part contains a combination of questionnaire surveys - a standardized questionnaire which focuses on the classroom climate, and a questionnaire which aims to describe relationships of pupils in the classroom. The objective of the thesis is to evaluate the attitudes and feelings of pupils who interact with an LMR person on daily basis, to map the impact of the presence of such pupil in the classroom on their social and educational needs, including an overview of pupils' awareness of LMR diagnosis.
Klíčová slova
Mentální retardace, legislativní opatření, sociální skupina, klima třídy, dotazníkové šetření, strukturovaný rozhovor, kazuistika
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, legislative measures, social group, chmate class, structured questionnaire, case report, case study
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vlivem diagnózy a povahových vlastností žáků s lehkou mentální retardací na postavení v třídních kolektivech na základní škole.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k definici mentální retardace, etiologii, klasifikaci, jednotlivým stupňům mentální retardace, specifikům ve vzdělávání žáků s mentální retardací, legislativním opatřením k dané problematice, třídě jako sociální skupině, ke klimatu a vztahům ve třídě.
Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření sociálních vztahů ovlivněných diagnózou žáků s lehkou mentální retardací v třídním kolektivu základní školy. Pro toto šetření bude použit kombinovaný výzkum dotazníku s použitím techniky sociometrického testu a se strukturovaným rozhovorem s žáky včetně kazuistik.
Cílem závěrečné práce je zmapovat vliv diagnózy a povahových vlastností žáků s LMR v třídních kolektivech zkoumaných tříd a povědomí intaktních žáků o diagnóze LMR, dále zjistit působení přítomnosti žáka s LMR na třídní kolektiv. Výsledky budeme analyzovat a komparovat. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vlivem diagnózy a povahových vlastností žáků s lehkou mentální retardací na postavení v třídních kolektivech na základní škole.
V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k definici mentální retardace, etiologii, klasifikaci, jednotlivým stupňům mentální retardace, specifikům ve vzdělávání žáků s mentální retardací, legislativním opatřením k dané problematice, třídě jako sociální skupině, ke klimatu a vztahům ve třídě.
Praktická část je zaměřena na výzkumné šetření sociálních vztahů ovlivněných diagnózou žáků s lehkou mentální retardací v třídním kolektivu základní školy. Pro toto šetření bude použit kombinovaný výzkum dotazníku s použitím techniky sociometrického testu a se strukturovaným rozhovorem s žáky včetně kazuistik.
Cílem závěrečné práce je zmapovat vliv diagnózy a povahových vlastností žáků s LMR v třídních kolektivech zkoumaných tříd a povědomí intaktních žáků o diagnóze LMR, dále zjistit působení přítomnosti žáka s LMR na třídní kolektiv. Výsledky budeme analyzovat a komparovat. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.
ISBN 978-80-247-2742-4.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
ISBN 80-7178-463-X.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. 1.vyd.Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 4. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011.
ISBN 978- 80-7367-889-0.
VALENTA, M., MÜLLER, O. et al. Psychopedie. 4. rozšířené a aktualizované vyd.
Praha: Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.
VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-163-8.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. 1. vyd. Praha: Grada, 2010.
ISBN 978-80-247-2742-4.
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001.
ISBN 80-7178-463-X.
FISCHER, S., ŠKODA, J., SVOBODA, Z., ZILCHER, L. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. 1.vyd.Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. 4. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2011.
ISBN 978- 80-7367-889-0.
VALENTA, M., MÜLLER, O. et al. Psychopedie. 4. rozšířené a aktualizované vyd.
Praha: Parta, 2009. ISBN 978-80-7320-137-1.
VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno:Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-163-8.