Tématem mé bakalářské práce je "Podpora dítěte v období rozpadu rodiny". Práce nabízí analýzu Chebska, která odkrývá síť poskytovaných služeb pro rodinu s dětmi. Poukazuje na bílá místa, která zásadním způsobem ovlivňují život obyvatel v nejzápadnějším cípu naší republiky. V textu bakalářské práce pracuji s vybranými pojmy, které se vztahují k dané problematice např. rizika pro dítě, komunikace s dítětem, rozpad rodiny. Cílem práce je zhodnotit současný stav nabízené odborné pomoci dětem mladšího školního věku v rozvodovém či rozchodovém procesu rodičů na Chebsku. Práce přináší pohled na to, jak rodiče řeší situaci, jestliže dojde k rozpadu manželství. Dále řeší reakci dětí na rozvod rodičů v období mladšího školního věku, tedy v období 6 až 12 let. Zabývá se i tím, jak rodiče přistupují k řešení následné péči o své nezletilé děti a které principy podpory dítěte a rodiny jsou preferovány. Tato práce je podpořena zkušenostmi několika respondentů, kteří mají trvalé bydliště v regionu Chebska. Mezi dotázanými se nachází ženy i muži, kteří prošli rozpadem rodiny. Po rozvodu či rozchodu jim byla umožněna střídavá péče, takže mají i dostatek zkušenosti s péčí o děti. Data byla od respondentů zjišťována otevřenými otázkami, jež byly následně zpracovány do jednotlivých kategorií. Poté byly vytvořeny kódy, které jsou propojeny s literaturou. Provedeným výzkumem jsem zjistila a následně popsala zkušenosti dotázaných rodičů. V závěru práce uvádím možné řešení, jak hravou formou pracovat s dítětem, které právě prochází rozpadem rodiny.
Anotace v angličtině
The focus of this bachelor's thesis is support of a child in the process of breaking family. It analyses the support network provided to families with children in Cheb area. It points out places which significantly affect life of inhabitants living in the western parts of republic. Several aspects such as, child risks, communication with children, or broken family, will be mentioned and explored within this paper. The aim of this paper is to evaluate the current state of professional support network offered to children in younger school age during the divorce or break up of their parents in Cheb area. It will look at the ways, parents handle the divorce, and how children react to said situation in the age between 6 - 12 years. It also focuses on solutions parents use to share their parenting obligations and which support systems of the child and family they prefer. This paper is supported with experiences of several respondents permanently living in Cheb area. The participant sample include both men and women who went through a family break down. They were offered shared custody of their children which provided them with the experience of raising a child. Open question survey was used to collect data. Each answer was then separated into different categories and cross-referenced with literature. This study showed and described experiences of questioned parents. In conclusion of this paper, a possible solution how to playfully work with a child through the effects of broken family.
family, child, principles of support, professional assistance offered, drama therapy, Children´s suppor group
Rozsah průvodní práce
50 s. (88 397 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je "Podpora dítěte v období rozpadu rodiny". Práce nabízí analýzu Chebska, která odkrývá síť poskytovaných služeb pro rodinu s dětmi. Poukazuje na bílá místa, která zásadním způsobem ovlivňují život obyvatel v nejzápadnějším cípu naší republiky. V textu bakalářské práce pracuji s vybranými pojmy, které se vztahují k dané problematice např. rizika pro dítě, komunikace s dítětem, rozpad rodiny. Cílem práce je zhodnotit současný stav nabízené odborné pomoci dětem mladšího školního věku v rozvodovém či rozchodovém procesu rodičů na Chebsku. Práce přináší pohled na to, jak rodiče řeší situaci, jestliže dojde k rozpadu manželství. Dále řeší reakci dětí na rozvod rodičů v období mladšího školního věku, tedy v období 6 až 12 let. Zabývá se i tím, jak rodiče přistupují k řešení následné péči o své nezletilé děti a které principy podpory dítěte a rodiny jsou preferovány. Tato práce je podpořena zkušenostmi několika respondentů, kteří mají trvalé bydliště v regionu Chebska. Mezi dotázanými se nachází ženy i muži, kteří prošli rozpadem rodiny. Po rozvodu či rozchodu jim byla umožněna střídavá péče, takže mají i dostatek zkušenosti s péčí o děti. Data byla od respondentů zjišťována otevřenými otázkami, jež byly následně zpracovány do jednotlivých kategorií. Poté byly vytvořeny kódy, které jsou propojeny s literaturou. Provedeným výzkumem jsem zjistila a následně popsala zkušenosti dotázaných rodičů. V závěru práce uvádím možné řešení, jak hravou formou pracovat s dítětem, které právě prochází rozpadem rodiny.
Anotace v angličtině
The focus of this bachelor's thesis is support of a child in the process of breaking family. It analyses the support network provided to families with children in Cheb area. It points out places which significantly affect life of inhabitants living in the western parts of republic. Several aspects such as, child risks, communication with children, or broken family, will be mentioned and explored within this paper. The aim of this paper is to evaluate the current state of professional support network offered to children in younger school age during the divorce or break up of their parents in Cheb area. It will look at the ways, parents handle the divorce, and how children react to said situation in the age between 6 - 12 years. It also focuses on solutions parents use to share their parenting obligations and which support systems of the child and family they prefer. This paper is supported with experiences of several respondents permanently living in Cheb area. The participant sample include both men and women who went through a family break down. They were offered shared custody of their children which provided them with the experience of raising a child. Open question survey was used to collect data. Each answer was then separated into different categories and cross-referenced with literature. This study showed and described experiences of questioned parents. In conclusion of this paper, a possible solution how to playfully work with a child through the effects of broken family.
family, child, principles of support, professional assistance offered, drama therapy, Children´s suppor group
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit současný stav nabízené odborné pomoci dětem
mladšího školního věku v rozvodovém či rozchodovém procesu rodičů na
Chebsku a navrhnout doporučení k doplnění stávající odborné pomoci.
Struktura (obsah) práce:
1. Dítě v mladším školním věku - charakteristika potřeb dítěte z hlediska
vývojové psychologie, rodina - charakteristika, funkce rodiny, současné
změny uspořádání rodiny, role v rodině.
2. Současný pohled české společnosti na rozvod/rozpad rodiny - změny v
demografickém chování, nesezdaná soužití, rozvod/rozchod rodičů, rizika
pro dítě během rozpadu rodiny.
3. Podpora dítěte v období rozpadu rodiny - nabízená odborná pomoc, navrhnutí
doplnění stávající nabídky odborné pomoci dítěti během rozpadu rodiny.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit současný stav nabízené odborné pomoci dětem
mladšího školního věku v rozvodovém či rozchodovém procesu rodičů na
Chebsku a navrhnout doporučení k doplnění stávající odborné pomoci.
Struktura (obsah) práce:
1. Dítě v mladším školním věku - charakteristika potřeb dítěte z hlediska
vývojové psychologie, rodina - charakteristika, funkce rodiny, současné
změny uspořádání rodiny, role v rodině.
2. Současný pohled české společnosti na rozvod/rozpad rodiny - změny v
demografickém chování, nesezdaná soužití, rozvod/rozchod rodičů, rizika
pro dítě během rozpadu rodiny.
3. Podpora dítěte v období rozpadu rodiny - nabízená odborná pomoc, navrhnutí
doplnění stávající nabídky odborné pomoci dítěti během rozpadu rodiny.
Seznam doporučené literatury
Bergar, M., & Gravillon, I., (2011). Když se rodiče rozvádějí: jak pochopit cítění dítěte a jak mu pomoci. Praha: Portál.
Matoušek, O., a kol. (2015). Děti a rodiče v rozvodu: manuál pro zúčastněné profesionály a rodiny. Praha: Portál.
Oláh, M., (2016). Střídavá péče o dítě: Cochemská prax v EU - šance pro naše děti. Praha: Spravedlnost dětem - sdružení pro ochranu práv dětí, rodičů a prarodičů.
Seznam doporučené literatury
Bergar, M., & Gravillon, I., (2011). Když se rodiče rozvádějí: jak pochopit cítění dítěte a jak mu pomoci. Praha: Portál.
Matoušek, O., a kol. (2015). Děti a rodiče v rozvodu: manuál pro zúčastněné profesionály a rodiny. Praha: Portál.
Oláh, M., (2016). Střídavá péče o dítě: Cochemská prax v EU - šance pro naše děti. Praha: Spravedlnost dětem - sdružení pro ochranu práv dětí, rodičů a prarodičů.