Bakalářská práce se věnuje tématu sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Blíže se zaměřuje na podporu žáků středních škol pocházejících z rodinného prostředí, které se mimo jiné vyznačuje nízkou vzdělanostní úrovní, a může tak těmto žákům činit obtíže při studiu střední školy. Autorka práce se věnuje otázce institucionální podpory těchto žáků, která je jim poskytována prostřednictvím Retrostipendijního programu a doprovodného kariérního poradenství organizace Člověk v tísni, o.p.s. Práce prezentuje výsledky výzkumného šetření, v podobě analýzy vnímání potřebnosti žáků v určitých oblastech podpory ve studiu střední školy. Bakalářská práce také přináší odpověď na otázku, jak žáci podpoření službami Člověka v tísni poskytnutou sociální podporu z různých úhlů pohledu vnímají. Obě části tohoto šetření byly realizovány za využití kvalitativní metody, polostrukturovaného rozhovoru. Na základě analyzovaných dat jsou navržena opatření, která by vedla k zefektivnění poskytování podpory této skupině žáků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of social disadvantage in education. The thesis focuses on supporting of secondary school students from a family background which is characterized by low educational attainment and may make it difficult these students to study. The authoress of the thesis deals with the issue of institutional support of these students which is provided to them through the Retrostipendijní program and accompanying career counseling of organization People in Need. The thesis presents the results of the research in the form of an analysis of the perception of the needs of these students in certain areas of social support in secondary school study. The bachelor thesis also brings an answer to the question how students supported by the services of People in Need perceive the provided social support from various points of view. Both parts of this research were realized using qualitative method semi-structured interview. Based on the analyzed data, measures are proposed that would make the provision of social support to this group of students more effective.
Klíčová slova
Člověk v tísni, kariérní poradenství, sociální znevýhodnění, sociální prostředí, sociální podpora, rodina, Retrostipendijní program, žák se sociálním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
People in Need, career counseling, social disadvantage, social environment, social support, family, Retrostipendi program, social disadvantaged student
Rozsah průvodní práce
75s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Blíže se zaměřuje na podporu žáků středních škol pocházejících z rodinného prostředí, které se mimo jiné vyznačuje nízkou vzdělanostní úrovní, a může tak těmto žákům činit obtíže při studiu střední školy. Autorka práce se věnuje otázce institucionální podpory těchto žáků, která je jim poskytována prostřednictvím Retrostipendijního programu a doprovodného kariérního poradenství organizace Člověk v tísni, o.p.s. Práce prezentuje výsledky výzkumného šetření, v podobě analýzy vnímání potřebnosti žáků v určitých oblastech podpory ve studiu střední školy. Bakalářská práce také přináší odpověď na otázku, jak žáci podpoření službami Člověka v tísni poskytnutou sociální podporu z různých úhlů pohledu vnímají. Obě části tohoto šetření byly realizovány za využití kvalitativní metody, polostrukturovaného rozhovoru. Na základě analyzovaných dat jsou navržena opatření, která by vedla k zefektivnění poskytování podpory této skupině žáků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of social disadvantage in education. The thesis focuses on supporting of secondary school students from a family background which is characterized by low educational attainment and may make it difficult these students to study. The authoress of the thesis deals with the issue of institutional support of these students which is provided to them through the Retrostipendijní program and accompanying career counseling of organization People in Need. The thesis presents the results of the research in the form of an analysis of the perception of the needs of these students in certain areas of social support in secondary school study. The bachelor thesis also brings an answer to the question how students supported by the services of People in Need perceive the provided social support from various points of view. Both parts of this research were realized using qualitative method semi-structured interview. Based on the analyzed data, measures are proposed that would make the provision of social support to this group of students more effective.
Klíčová slova
Člověk v tísni, kariérní poradenství, sociální znevýhodnění, sociální prostředí, sociální podpora, rodina, Retrostipendijní program, žák se sociálním znevýhodněním
Klíčová slova v angličtině
People in Need, career counseling, social disadvantage, social environment, social support, family, Retrostipendi program, social disadvantaged student
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat, jak vnímají příjemci podporu poskytovanou v rámci retrostipendijního programu z hlediska naplňování jejich vzdělávacích potřeb.
1. Znevýhodněné sociální prostředí jako prostor pro vznik potřeb
2. Potřeby a motivace
3. Analýza potřeb studentů před vyplácením retrostipendia
4. Analýza naplňení potřeb příjemců retrostipendia
5. Analýza vnímání podpory příjemci
Zásady pro vypracování
Cílem práce je analyzovat, jak vnímají příjemci podporu poskytovanou v rámci retrostipendijního programu z hlediska naplňování jejich vzdělávacích potřeb.
1. Znevýhodněné sociální prostředí jako prostor pro vznik potřeb
2. Potřeby a motivace
3. Analýza potřeb studentů před vyplácením retrostipendia
4. Analýza naplňení potřeb příjemců retrostipendia
5. Analýza vnímání podpory příjemci
Seznam doporučené literatury
Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Matějů, P., & Straková, J. (2006). Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
Nakonečný, M. (2014). Motivace chování (3., přeprac. vyd). V Praze: Triton.
Nakonečný, M. (1997). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Praha: Portál.
Nováková, L. (2014). Podpora sociálně znevýhodněných žáků středních škol (diplomové práce).
Novotná, E. (2010). Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada.
Sociální vyloučení a sociální politika. (2006). Brno: Masarykova univerzita.
Svoboda, Z., & Morvayová, P. (2010). Schola Excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta.
Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. (2009). Praha: Ermat.
Seznam doporučené literatury
Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Matějů, P., & Straková, J. (2006). Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Praha: Academia.
Nakonečný, M. (2014). Motivace chování (3., přeprac. vyd). V Praze: Triton.
Nakonečný, M. (1997). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
Navrátil, P. (2003). Romové v české společnosti. Praha: Portál.
Nováková, L. (2014). Podpora sociálně znevýhodněných žáků středních škol (diplomové práce).
Novotná, E. (2010). Sociologie sociálních skupin. Praha: Grada.
Sociální vyloučení a sociální politika. (2006). Brno: Masarykova univerzita.
Svoboda, Z., & Morvayová, P. (2010). Schola Excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta.
Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných: případ SIM - Středisek integrace menšin. (2009). Praha: Ermat.