Bakalářská práce se věnuje tématice vzdělávání a profesního rozvoje pracovníků v sociální oblasti v rámci vybraných domovů pro seniory v Ústí nad Labem. Hlavním cílem je identifikace postojů a přístupů ke vzdělávání u zmiňovaných pracovníků a vytvoření návrhů doporučení pro zefektivnění práce s cílovou skupinou. Obsah práce se nejen zaměřuje na vymezení základních specifik vztahujících se k prohlubování či zvyšování odborné kvalifikace, ale rovněž také na faktory, jež mohou ovlivnit postoje a přístupy ke vzdělávání. Šetření probíhalo kvantitativní výzkumnou metodou prostřednictvím dotazníků, které odhalilo kladný postoj k celkovému vzdělávání, zejména k profesnímu růstu prostřednictvím vzdělávacích kurzů, dále k dalšímu povinnému vzdělávání, jež je pro pracovníky v sociální oblasti žádoucí vzhledem k výkonu profese. Rovněž odkrylo potřebu se dále vzdělávat, bariéry zejména ohledně problematiky financování, časové zaneprázdněnosti, nedostatečné nabídky či také nízkou možnost participace v souvislosti s výběrem vzdělávacích forem u pracovníků
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of education and professional development of social workers in selected retirement homes in Ústí nad Labem. The main objective is to identify attitudes and approaches to education for the staff mentioned above and to make suggestions of recommendations to make work with the target group more effective. The content of the work is not only focused on defining the basic specifics related to deepening or increasing professional qualification, but also on factors, that can influence attitudes and approaches to education. The survey was carried out by a quantitative research method through questionnaires, which revealed a positive attitude to whole education, especially to professional growth through training courses, also to further compulsory education, which is desirable for the social workers in terms of the profession. It also revealed the need of further education, barriers especially related to the issue of financing, time-busyness, lack of offers and also the low participation potential in relation to the choice of training forms for workers.
Klíčová slova
vzdělávání, postoje, přístupy, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
education, attitudes, approaches, social worker, worker in social services
Rozsah průvodní práce
56 s. (94 455 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématice vzdělávání a profesního rozvoje pracovníků v sociální oblasti v rámci vybraných domovů pro seniory v Ústí nad Labem. Hlavním cílem je identifikace postojů a přístupů ke vzdělávání u zmiňovaných pracovníků a vytvoření návrhů doporučení pro zefektivnění práce s cílovou skupinou. Obsah práce se nejen zaměřuje na vymezení základních specifik vztahujících se k prohlubování či zvyšování odborné kvalifikace, ale rovněž také na faktory, jež mohou ovlivnit postoje a přístupy ke vzdělávání. Šetření probíhalo kvantitativní výzkumnou metodou prostřednictvím dotazníků, které odhalilo kladný postoj k celkovému vzdělávání, zejména k profesnímu růstu prostřednictvím vzdělávacích kurzů, dále k dalšímu povinnému vzdělávání, jež je pro pracovníky v sociální oblasti žádoucí vzhledem k výkonu profese. Rovněž odkrylo potřebu se dále vzdělávat, bariéry zejména ohledně problematiky financování, časové zaneprázdněnosti, nedostatečné nabídky či také nízkou možnost participace v souvislosti s výběrem vzdělávacích forem u pracovníků
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the topic of education and professional development of social workers in selected retirement homes in Ústí nad Labem. The main objective is to identify attitudes and approaches to education for the staff mentioned above and to make suggestions of recommendations to make work with the target group more effective. The content of the work is not only focused on defining the basic specifics related to deepening or increasing professional qualification, but also on factors, that can influence attitudes and approaches to education. The survey was carried out by a quantitative research method through questionnaires, which revealed a positive attitude to whole education, especially to professional growth through training courses, also to further compulsory education, which is desirable for the social workers in terms of the profession. It also revealed the need of further education, barriers especially related to the issue of financing, time-busyness, lack of offers and also the low participation potential in relation to the choice of training forms for workers.
Klíčová slova
vzdělávání, postoje, přístupy, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách
Klíčová slova v angličtině
education, attitudes, approaches, social worker, worker in social services
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikace postojů a přístupů pracovníků v sociální oblasti ke vzdělávání jako podkladu pro zlepšení vzdělávací činnosti organizace a zvýšení efektivity práce s cílovou skupinou.
Struktura (obsah) práce:
1. Problematika formálního a neformálního vzdělávání v sociální práci
2. Faktory ovlivňující přístupy a postoje pracovníků ke vzdělávání (v sociální oblasti )
3. Vlastní šetření - vymezení postojů a přístupů pracovníků ke vzdělávání v domovech pro seniory v Ústí nad Labem
4. Návrh inovací, opatření a dalších doporučení směřujících ke zlepšení současného stavu vzdělávání v konkrétní organizaci vycházeních z vlastního šetření
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikace postojů a přístupů pracovníků v sociální oblasti ke vzdělávání jako podkladu pro zlepšení vzdělávací činnosti organizace a zvýšení efektivity práce s cílovou skupinou.
Struktura (obsah) práce:
1. Problematika formálního a neformálního vzdělávání v sociální práci
2. Faktory ovlivňující přístupy a postoje pracovníků ke vzdělávání (v sociální oblasti )
3. Vlastní šetření - vymezení postojů a přístupů pracovníků ke vzdělávání v domovech pro seniory v Ústí nad Labem
4. Návrh inovací, opatření a dalších doporučení směřujících ke zlepšení současného stavu vzdělávání v konkrétní organizaci vycházeních z vlastního šetření
Seznam doporučené literatury
Barták, J. (2007). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
Bednaříková, I. (2010). Kapitoly z andragogiky (2. vyd). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého.
Mikšík, O. (2001). Psychologická charakteristika osobností. Praha: Karolinum.
Veteška, V., Tureckiová, M., (2008). Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Praha: Univerzita J. A. Komenského.
Seznam doporučené literatury
Barták, J. (2007). Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
Bednaříková, I. (2010). Kapitoly z andragogiky (2. vyd). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého.
Mikšík, O. (2001). Psychologická charakteristika osobností. Praha: Karolinum.
Veteška, V., Tureckiová, M., (2008). Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. Praha: Univerzita J. A. Komenského.