Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití digitální učebních materiálů ve výuce matematiky na téma binární operace. Zaměřuje se teorii binárních operací, jejich vlastní a zavádí pojem netradiční binární operace. Důležitou součástí je část praktická, která představuje vytvořená cvičení na téma netradiční binární operace. Ta jsou součástí vytvořeného DUMu s názvem Netradiční úlohy v matematice. Cílem práce bylo zjistit, pro jaké ročníky 1. stupně ZŠ jsou vytvořené učební materiály vhodné. V rámci výzkumné části práce byla jednotlivá cvičení učebního materiálu vyzkoušena se žáky ZŠ a následně vyvozeno doporučení následujícího použití.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of the use of digital teaching materials (DTM) in the Mathematics education of the topic of binary operations. It focuses on the theory of binary operations, their own and it introduces the term untraditional binary operations. Important part is the practical one, which introduces created exercises of the topic of the binary operations. These are part of the created DTM named Untraditional exercises in Mathematics. The goal of this thesis was finding out, which grades of the elementary school are these materials suitable for. As the research part of the thesis, exercises of this teaching material were tested with the pupils of the elementary school and subsequently the recommendation for the next use was deduced.
Klíčová slova
Digitální učební materiál, matematika, binární operace, mladší školní věk, první stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Digital teaching materials, Mathematics, binary operations, younger school age, 1st grade of elementary school
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití digitální učebních materiálů ve výuce matematiky na téma binární operace. Zaměřuje se teorii binárních operací, jejich vlastní a zavádí pojem netradiční binární operace. Důležitou součástí je část praktická, která představuje vytvořená cvičení na téma netradiční binární operace. Ta jsou součástí vytvořeného DUMu s názvem Netradiční úlohy v matematice. Cílem práce bylo zjistit, pro jaké ročníky 1. stupně ZŠ jsou vytvořené učební materiály vhodné. V rámci výzkumné části práce byla jednotlivá cvičení učebního materiálu vyzkoušena se žáky ZŠ a následně vyvozeno doporučení následujícího použití.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of the use of digital teaching materials (DTM) in the Mathematics education of the topic of binary operations. It focuses on the theory of binary operations, their own and it introduces the term untraditional binary operations. Important part is the practical one, which introduces created exercises of the topic of the binary operations. These are part of the created DTM named Untraditional exercises in Mathematics. The goal of this thesis was finding out, which grades of the elementary school are these materials suitable for. As the research part of the thesis, exercises of this teaching material were tested with the pupils of the elementary school and subsequently the recommendation for the next use was deduced.
Klíčová slova
Digitální učební materiál, matematika, binární operace, mladší školní věk, první stupeň ZŠ
Klíčová slova v angličtině
Digital teaching materials, Mathematics, binary operations, younger school age, 1st grade of elementary school
Zásady pro vypracování
Seznámení se s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací". Cílem diplomové práce je vytvořit digitální učební materiály na téma binární operace, ověřit jejich účinnost u žáků 1. stupně základní školy a najít věk žáků, pro které jsou tyto digitální učební materiály vhodné. TEORETICKÁ ČÁST - vysvětlení pojmu digitální učební materiál (dále jen DUM), jeho tvorba a možnosti využití u žáků 1. stupně základní školy, popis teorie binárních operací - včetně jejich definic a vlastností, vysvětlení binární operace tradiční a netradiční v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. PRAKTICKÁ ČÁST - vytvoření DUMů na tradiční a netradiční binární operace. VÝZKUMNÁ ČÁST - zkoumání, pro jakou věkovou skupinu jsou vytvořené DUMy vhodné a bude zkoumána jejich účinnost.
Zásady pro vypracování
Seznámení se s aktuální směrnicí děkana "Pokyny pro psaní a odevzdávání bakalářských a diplomových prací". Cílem diplomové práce je vytvořit digitální učební materiály na téma binární operace, ověřit jejich účinnost u žáků 1. stupně základní školy a najít věk žáků, pro které jsou tyto digitální učební materiály vhodné. TEORETICKÁ ČÁST - vysvětlení pojmu digitální učební materiál (dále jen DUM), jeho tvorba a možnosti využití u žáků 1. stupně základní školy, popis teorie binárních operací - včetně jejich definic a vlastností, vysvětlení binární operace tradiční a netradiční v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace. PRAKTICKÁ ČÁST - vytvoření DUMů na tradiční a netradiční binární operace. VÝZKUMNÁ ČÁST - zkoumání, pro jakou věkovou skupinu jsou vytvořené DUMy vhodné a bude zkoumána jejich účinnost.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK M., Svoboda J. Binární operace pro studium učitelství 1. stupně základní škol-ky, Pedagogická fakulta UJEP, Ústí n.L.,KOPKA, Jan. Algebraické struktury. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1985.,EIBLOVÁ, Ladislava, Jan MELICHAR a Miroslava ŠESTÁKOVÁ. Matematika pro 4. ročník základní školy. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2016-. ISBN 978-80-7235-599-0.,MELICHAR J., Svoboda J. Statistika, Skriptum PF UJEP. Ústí nad Labem, 2002.GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.,PERNÝ, Jaroslav. Kapitoly z elementární aritmetiky I. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 9788073726980.ROUBAL, Pavel. Počítače pro úplné začátečníky. 2. dopl. vyd. Praha: Computer Press, 1998, xii, 228 s. ISBN 80-7226-086-3.
Seznam doporučené literatury
BĚLÍK M., Svoboda J. Binární operace pro studium učitelství 1. stupně základní škol-ky, Pedagogická fakulta UJEP, Ústí n.L.,KOPKA, Jan. Algebraické struktury. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta, 1985.,EIBLOVÁ, Ladislava, Jan MELICHAR a Miroslava ŠESTÁKOVÁ. Matematika pro 4. ročník základní školy. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2016-. ISBN 978-80-7235-599-0.,MELICHAR J., Svoboda J. Statistika, Skriptum PF UJEP. Ústí nad Labem, 2002.GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.,PERNÝ, Jaroslav. Kapitoly z elementární aritmetiky I. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010. ISBN 9788073726980.ROUBAL, Pavel. Počítače pro úplné začátečníky. 2. dopl. vyd. Praha: Computer Press, 1998, xii, 228 s. ISBN 80-7226-086-3.