Poruchy srdečního rytmu jsou velkou skupinou často velmi závažných onemocnění. Mohou vznikat pomalu a bezpříznakově, anebo můžou přijít náhle a ohrozit život člověka. Léčba arytmií může probíhat farmakologicky nebo pomocí elektrické kardioverze. V bakalářské práci v její teoretické části jsme se zaměřili na elektrickou kardioverzi jako výkon, na popis arytmií a na přípravu pacienta na zákrok. V přípravě pacienta na kardioverzi má nezastupitelnou úlohu sestra v roli edukátorky. V dalších kapitolách jsme se zaměřili edukaci pacienta před, při a po plánované elektrické kardioverzi. Výzkum probíhal v Lužické nemocnici a poliklinice a.s., pracoviště Rumburk. Cílem bylo zjistit informovanost pacientů o zákroku a vytvoření edukačního standardu, který jsme ověřovali pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Heart rhythm disorders are a large group of often very serious diseases. They can arise slowly and asymptomatically, or they can come suddenly and endanger human life. The treatment of arrhythmias may take place pharmacologically or by electrical cardioversion. In the bachelor thesis, especially in its theoretical part we focused on electric cardioversion as a performance, on the description of arrhythmias and on the preparation of the patient for surgery. In the preparation of the patient for cardioversion, the nurse in the role of the educator plays an irreplaceable role. In the following chapters, we focused not on educating the patient before, during and after scheduled electrical cardioversion. The research was carried out at the Lusatian Hospital and the Rumburk workplace. The aim was to find out patient's awareness of the procedure and to create an educational standard, which we verified using a questionnaire survey.
Arrhythmia, education, electric cardioversion, patient.
Rozsah průvodní práce
62 s. + 19 s.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Poruchy srdečního rytmu jsou velkou skupinou často velmi závažných onemocnění. Mohou vznikat pomalu a bezpříznakově, anebo můžou přijít náhle a ohrozit život člověka. Léčba arytmií může probíhat farmakologicky nebo pomocí elektrické kardioverze. V bakalářské práci v její teoretické části jsme se zaměřili na elektrickou kardioverzi jako výkon, na popis arytmií a na přípravu pacienta na zákrok. V přípravě pacienta na kardioverzi má nezastupitelnou úlohu sestra v roli edukátorky. V dalších kapitolách jsme se zaměřili edukaci pacienta před, při a po plánované elektrické kardioverzi. Výzkum probíhal v Lužické nemocnici a poliklinice a.s., pracoviště Rumburk. Cílem bylo zjistit informovanost pacientů o zákroku a vytvoření edukačního standardu, který jsme ověřovali pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
Heart rhythm disorders are a large group of often very serious diseases. They can arise slowly and asymptomatically, or they can come suddenly and endanger human life. The treatment of arrhythmias may take place pharmacologically or by electrical cardioversion. In the bachelor thesis, especially in its theoretical part we focused on electric cardioversion as a performance, on the description of arrhythmias and on the preparation of the patient for surgery. In the preparation of the patient for cardioversion, the nurse in the role of the educator plays an irreplaceable role. In the following chapters, we focused not on educating the patient before, during and after scheduled electrical cardioversion. The research was carried out at the Lusatian Hospital and the Rumburk workplace. The aim was to find out patient's awareness of the procedure and to create an educational standard, which we verified using a questionnaire survey.
Arrhythmia, education, electric cardioversion, patient.
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - čerpat z dostupných databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP.
2. Analýza informací - zpracování literární rešerže (stav dané problematiky v ČR a v zahraničí).
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce, vymezení sledovaných fenoménů - Zjistit informovanost pacientů o přípravě na elektrickou kardioverzi.
4. Zpracování výzkumné části metodou "dotazníkového šetření".
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Návrh edukačního standardu.
7. Diskuze, komparace výsledků, závěr, doporučení pro praxi, předložení návrhu edukačního standardu.
Zásady pro vypracování
1. Práce s informacemi (literatura, odborné časopisy, výzkumné zprávy - čerpat z dostupných databází EBSCO, MEDLINE, Google Scholar aj., aktivní využití možností Vědecké knihovny UJEP.
2. Analýza informací - zpracování literární rešerže (stav dané problematiky v ČR a v zahraničí).
3. Vymezení hlavního cíle práce a úkolů práce, vymezení sledovaných fenoménů - Zjistit informovanost pacientů o přípravě na elektrickou kardioverzi.
4. Zpracování výzkumné části metodou "dotazníkového šetření".
5. Analýza sledovaných fenoménů.
6. Návrh edukačního standardu.
7. Diskuze, komparace výsledků, závěr, doporučení pro praxi, předložení návrhu edukačního standardu.
Seznam doporučené literatury
LUKL, J. a spolupracovníci. 2008. Fibrilace síní. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2768-4.
BENNETT, D. H. 2014. Srdeční arytmie praktické poznámky k interpretaci a léčbě. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-8988-4.
Kolektiv autorů. 2013. Kardiologie pro sestry. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4083-4.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
CANNON, Christopher P. a Patrick T. O'GARA. Critical pathways in cardiovascular medicine. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, c2007. ISBN 9780781794398.
Seznam doporučené literatury
LUKL, J. a spolupracovníci. 2008. Fibrilace síní. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2768-4.
BENNETT, D. H. 2014. Srdeční arytmie praktické poznámky k interpretaci a léčbě. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-8988-4.
Kolektiv autorů. 2013. Kardiologie pro sestry. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4083-4.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
CANNON, Christopher P. a Patrick T. O'GARA. Critical pathways in cardiovascular medicine. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, c2007. ISBN 9780781794398.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Název práce: Edukace pacientů podstupující elektrickou kardioverzi
Poruchy srdečního rytmu jsou velkou skupinou často velmi závažných onemocnění. Mohou vznikat pomalu a bezpříznakově, anebo můžou přijít náhle a ohrozit život člověka. Léčba arytmií může probíhat farmakologicky nebo pomocí elektrické kardioverze.
V bakalářské práci v její teoretické části se studentka zaměřila na elektrickou kardioverzi jako výkon, na popis arytmií a na přípravu pacienta na zákrok. V přípravě pacienta na kardioverzi má nezastupitelnou úlohu sestra v roli edukátorky.
V dalších kapitolách se zaměřila edukaci pacienta před, při a po plánované elektrické kardioverzi. Výzkum probíhal v Lužické nemocnici a poliklinice a.s., pracoviště Rumburk. Cílem bylo zjistit informovanost pacientů o zákroku a vytvoření edukačního standardu, který jsme ověřovali pomocí dotazníkového šetření.
Studentka představila úvod do práce, cíl a jednotlivé dílčí cíle práce, metodiku a metody práce (dotazníkové šetření), respondenty (68 pacientů pro výzkum). Výsledky - představení hypotéz, grafické znázornění analýz hypotéz. Studentka uvedla i zajímavost a to komparaci s odbornou literaturou na stejné téma. Doporučení pro praxi - distribuovat leták, který už je reálně v oběhu, dále poskytnout edukační standard. Komisi byl předán leták, který autorka vytvořila s hlavní sestrou Rumburské nemocnice. Na závěr studentka uvedla, že veškeré cíle její práce byly splněny.
Otázky členů komise:
1. Studovala jste i zahraniční literaturu?
2. Absence zkratek v bakalářské práci, což by mohla být komplikace pro laiky.
3. Použila jste při přípravě letáku nějaký standard nebo je to čistě Váš výtvor?
Komise se shodla na celkovém hodnocení bakalářské práce známkou výborně.