Bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí žáků se specifickou poruchou učení. Teoretická část práce se v krátkých jednotlivých kapitolách věnuje problematice související se zvoleným tématem, jedná se především o specifické poruchy učení a jejich definování, popis jednotlivých druhů, příčiny či diagnostika SPU, a následně sebepojetí a sebehodnocení žáků s SPU v různých vybraných oblastech. V praktické části jsou představeny výsledky výzkumu, který je blíže specifikován v empirické části práce. Výzkum vycházel z výsledků výzkumného šetření pomocí standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí SPAS. Svůj výzkum jsem zaměřila na žáky středních odborných škol a gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo 111 žáků středních odborných škol, a 184 žáků gymnázií. Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou rozdíly v sebepojetí žáků na těchto typech škol, a jaká je rozdílnost ve skupinách žáků intaktních a se specifickou poruchou učení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of self-concept of pupils with specific learning disa-bilities. The theoretical part of the thesis deals with issues related to the selected topic, espe-cially the specific learning disabilities (SPU) and their definition, description of each species, causes or diagnostics of SPU, and subsequently self-concept and self-evaluation of pupils with specific learning disabilities. The practical part presents the results of the research, which is specified in the empirical part of the thesis. The research was based on the results of the research using the standardized questionnaire Self-concept of school success of SPAS chil-dren. I focused my research on students of secondary technical schools and grammar schools. 111 students of secondary technical schools and 184 students of grammar schools participated in the research. The aim of this work was to find out what are the differences in self-concept of pupils in these types of schools and what is the difference in groups of pupils intact and with specific learning disabilities
Klíčová slova
specifické poruchy učení, definice, klasifikace, sebepojetí, školní úspěšnost, dotazník SPAS, specifické vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, definition, classification, self-concept, school achievement, que-stionnaire SPAS, specific educational need
Rozsah průvodní práce
56 s. (88 455 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí žáků se specifickou poruchou učení. Teoretická část práce se v krátkých jednotlivých kapitolách věnuje problematice související se zvoleným tématem, jedná se především o specifické poruchy učení a jejich definování, popis jednotlivých druhů, příčiny či diagnostika SPU, a následně sebepojetí a sebehodnocení žáků s SPU v různých vybraných oblastech. V praktické části jsou představeny výsledky výzkumu, který je blíže specifikován v empirické části práce. Výzkum vycházel z výsledků výzkumného šetření pomocí standardizovaného dotazníku Sebepojetí školní úspěšnosti dětí SPAS. Svůj výzkum jsem zaměřila na žáky středních odborných škol a gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo 111 žáků středních odborných škol, a 184 žáků gymnázií. Cílem práce bylo zjistit, jaké jsou rozdíly v sebepojetí žáků na těchto typech škol, a jaká je rozdílnost ve skupinách žáků intaktních a se specifickou poruchou učení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of self-concept of pupils with specific learning disa-bilities. The theoretical part of the thesis deals with issues related to the selected topic, espe-cially the specific learning disabilities (SPU) and their definition, description of each species, causes or diagnostics of SPU, and subsequently self-concept and self-evaluation of pupils with specific learning disabilities. The practical part presents the results of the research, which is specified in the empirical part of the thesis. The research was based on the results of the research using the standardized questionnaire Self-concept of school success of SPAS chil-dren. I focused my research on students of secondary technical schools and grammar schools. 111 students of secondary technical schools and 184 students of grammar schools participated in the research. The aim of this work was to find out what are the differences in self-concept of pupils in these types of schools and what is the difference in groups of pupils intact and with specific learning disabilities
Klíčová slova
specifické poruchy učení, definice, klasifikace, sebepojetí, školní úspěšnost, dotazník SPAS, specifické vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
specific learning disabilities, definition, classification, self-concept, school achievement, que-stionnaire SPAS, specific educational need
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na jednotlivé typy specifických poruch učení.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.Cílem bakalářské práce je srovnat sebehodnocení u žáků se specifickou poruchou učení a žáků intaktních.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit dvě skupiny respondentů ve věku od 15 - 20 let. První skupinou budou žáci středních škol se specifickou poruchou učení a žáci intaktní, druhou skupinou budou žáci gymnázií se specifickou poruchou učení a žáci intaktní. Předpokládaný počet žáků oslovených žáků je 110.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude standardizovaný dotazník sebepojetí školní úspěšnosti dětí.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování rozdílu postojů při sebepojetí školní úspěšnosti žáků se specifickou poruchou učení. Výzkum bude proveden se záměrem na porovnání případných rozdílu postojů při sebepojetí školní úspěšnosti žáků se specifickou poruchou učení na středních školách a žáků se specifickou poruchou učení na gymnáziích.
6. Statistické zpracování dat pomocí metod statistické analýzy dat.
7. Interpretace získaných dat a diskuse zjištěných skutečností.
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na jednotlivé typy specifických poruch učení.
2. Formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek, výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.Cílem bakalářské práce je srovnat sebehodnocení u žáků se specifickou poruchou učení a žáků intaktních.
3. Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika. Výzkumný vzorek budou tvořit dvě skupiny respondentů ve věku od 15 - 20 let. První skupinou budou žáci středních škol se specifickou poruchou učení a žáci intaktní, druhou skupinou budou žáci gymnázií se specifickou poruchou učení a žáci intaktní. Předpokládaný počet žáků oslovených žáků je 110.
4. Výběr vhodných výzkumných metod. Použit bude standardizovaný dotazník sebepojetí školní úspěšnosti dětí.
5. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na sledování rozdílu postojů při sebepojetí školní úspěšnosti žáků se specifickou poruchou učení. Výzkum bude proveden se záměrem na porovnání případných rozdílu postojů při sebepojetí školní úspěšnosti žáků se specifickou poruchou učení na středních školách a žáků se specifickou poruchou učení na gymnáziích.
6. Statistické zpracování dat pomocí metod statistické analýzy dat.
7. Interpretace získaných dat a diskuse zjištěných skutečností.
8. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
9. Sepsání a odevzdání diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení 1. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2007. ISBN 978- 80-210-3613-0.
BLATNÝ, Marek. Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2747-9.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. 2. vyd. Praha: D+H, 2007. ISBN 978-80-903579-7-6.
KAPROVÁ, Z. O problémech žáků poruchami učení v současné škole a cestách k jejich řešení. Praha: Tech Market, 1997. ISBN 80-86 114-32-5.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2433-1.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. 3.vyd. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85 787-27-X.
MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti dětí SPAS. Příručka. Bratislava: Psychodiagnostika, 1992.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-6
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997, 2000, ISBN 80-7178-135-5.
POLEDŇOVÁ, Ivana, ed. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
SWIERKOSZOVÁ, J. Nárys problematiky specifických poruch učení a chování. Ostrava: Ústav celoživotního vzdělávání a rozvoje při Pdf OU, 1998.
ZELINKOVÁ O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-8000-7
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení 1. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2007. ISBN 978- 80-210-3613-0.
BLATNÝ, Marek. Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2747-9.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. 2. vyd. Praha: D+H, 2007. ISBN 978-80-903579-7-6.
KAPROVÁ, Z. O problémech žáků poruchami učení v současné škole a cestách k jejich řešení. Praha: Tech Market, 1997. ISBN 80-86 114-32-5.
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2433-1.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Specifické poruchy čtení. 3.vyd. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85 787-27-X.
MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti dětí SPAS. Příručka. Bratislava: Psychodiagnostika, 1992.
MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-6
POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997, 2000, ISBN 80-7178-135-5.
POLEDŇOVÁ, Ivana, ed. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
SWIERKOSZOVÁ, J. Nárys problematiky specifických poruch učení a chování. Ostrava: Ústav celoživotního vzdělávání a rozvoje při Pdf OU, 1998.
ZELINKOVÁ O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-8000-7
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994.