Diplomová práce se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí základní školy. Teoretická část práce se zabývá pojmy inkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále vymezuje pojmy jako je asistent pedagoga a školská poradenská zařízení. Cílem diplomové práce v praktické části je specifikovat výhody a nevýhody inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na běžném typu základní školy. V praktické části je použita metoda dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the inclusive education of children, pupils and students with special educational needs in the elementary school environment. The theoretical part deals with concepts of inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs. It further defines concepts such as teacher assistant and school counseling facilities. The aim of the diploma thesis in the practical part is to specify the advantages and disadvantages of inclusive education of pupils with special educational needs in the ordinary type of elementary school. In the practical part, the method of questionnaire survey and controlled interview is used.
Klíčová slova
asistent pedagoga, inkluze, inkluzivní vzdělávání, individuální vzdělávací plán, základní škola, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
assistant teacher, inclusion, inclusive education, individual education plan, elementary school, pupil with special educational needs
Rozsah průvodní práce
75 s. ( 100 093 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na inkluzivní vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí základní školy. Teoretická část práce se zabývá pojmy inkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále vymezuje pojmy jako je asistent pedagoga a školská poradenská zařízení. Cílem diplomové práce v praktické části je specifikovat výhody a nevýhody inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na běžném typu základní školy. V praktické části je použita metoda dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on the inclusive education of children, pupils and students with special educational needs in the elementary school environment. The theoretical part deals with concepts of inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs. It further defines concepts such as teacher assistant and school counseling facilities. The aim of the diploma thesis in the practical part is to specify the advantages and disadvantages of inclusive education of pupils with special educational needs in the ordinary type of elementary school. In the practical part, the method of questionnaire survey and controlled interview is used.
Klíčová slova
asistent pedagoga, inkluze, inkluzivní vzdělávání, individuální vzdělávací plán, základní škola, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
assistant teacher, inclusion, inclusive education, individual education plan, elementary school, pupil with special educational needs
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce bude zaměřeno na společné vzdělávání v základní škole pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
V teoretické části diplomové práce budou zpracovány kapitoly k tématu společného vzdělávání za pomoci odborných zdrojů.
Cílem empirické části diplomové práce bude ověřit hypotézy vztahující se k tématu společného vzdělávání v základní škole za pomoci kvantitativního výzkumu. Pro ověření hypotéz bude použita dotazníková metoda pro pedagogoy běžných základních škol.
Výsledky budou analyzovány a na jejich základě budou stanoveny doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce bude zaměřeno na společné vzdělávání v základní škole pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
V teoretické části diplomové práce budou zpracovány kapitoly k tématu společného vzdělávání za pomoci odborných zdrojů.
Cílem empirické části diplomové práce bude ověřit hypotézy vztahující se k tématu společného vzdělávání v základní škole za pomoci kvantitativního výzkumu. Pro ověření hypotéz bude použita dotazníková metoda pro pedagogoy běžných základních škol.
Výsledky budou analyzovány a na jejich základě budou stanoveny doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1053-830.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
FISCHER, Slavomil. - ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha : Triton, 2008. ISBN 9788073870140.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4730-707.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
TANNENBERGEROVÁ, Monika a Katarína KRAHULOVÁ. Jak se stát férovou školou II.: inkluzivní vzdělávání v praxi. Brno: Liga lidských práv, c2010.ISBN 978-80-87414-02-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-802-1053-830.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
FISCHER, Slavomil. - ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha : Triton, 2008. ISBN 9788073870140.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-802-4730-707.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
TANNENBERGEROVÁ, Monika a Katarína KRAHULOVÁ. Jak se stát férovou školou II.: inkluzivní vzdělávání v praxi. Brno: Liga lidských práv, c2010.ISBN 978-80-87414-02-6.