Tématem diplomové práce je problematika psychologických zvláštností předškolních dětí s potřebou podpůrných opatření. Zabývá se výzkumným problémem: Které psychologické zvláštnosti jsou akcentované u předškolních dětí se speciálními edukačními potřebami? Výzkumné šetření bylo realizováno formou kvalitativního výzkumu. Pro výzkumné šetření byla zvolena případová studie. Výzkumný soubor tvoří čtyři děti ve věku 5-7 let (dva chlapci, dvě dívky). Data byla získána metodou pozorování, analýzy pedagogických dokumentů a rozhovoru a k jejich fixaci byl použit záznamový arch. Analýza dat byla realizována ve třech fázích s využitím induktivní analýzy dat. Výsledky a závěry této práce poukazují na souvislosti mezi sledovanými oblastmi a psychologickými zvláštnostmi jednotlivých dětí a obsahují konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis is: "Specific Psychological Issues Concerning Preschool Children With Special Needs". The research targets the following question: Which psychological issues are prominent in preschool children with special education needs? The research project was chosen as a case study, and qualitative research procedures were applied during the course of the research project. The study group within the project contained four children (two boys and two girls) between the ages of 5-7 years. The data were collected through direct observation, pedagogical document analysis and interviews, and the findings were recorded. The data were analyzed using inductive methods, in three phases. The results and the conclusions of the research point out the connection between areas of child development and specific psychological issues, and they contain concrete recommendations for use in the area of preprimary education.
Klíčová slova
předškolní období, inkluze, speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření, klíčovékompetence
Klíčová slova v angličtině
pre-school period, inclusion, special educational needs, support measures, key competences
Rozsah průvodní práce
91
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je problematika psychologických zvláštností předškolních dětí s potřebou podpůrných opatření. Zabývá se výzkumným problémem: Které psychologické zvláštnosti jsou akcentované u předškolních dětí se speciálními edukačními potřebami? Výzkumné šetření bylo realizováno formou kvalitativního výzkumu. Pro výzkumné šetření byla zvolena případová studie. Výzkumný soubor tvoří čtyři děti ve věku 5-7 let (dva chlapci, dvě dívky). Data byla získána metodou pozorování, analýzy pedagogických dokumentů a rozhovoru a k jejich fixaci byl použit záznamový arch. Analýza dat byla realizována ve třech fázích s využitím induktivní analýzy dat. Výsledky a závěry této práce poukazují na souvislosti mezi sledovanými oblastmi a psychologickými zvláštnostmi jednotlivých dětí a obsahují konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Anotace v angličtině
The theme of the thesis is: "Specific Psychological Issues Concerning Preschool Children With Special Needs". The research targets the following question: Which psychological issues are prominent in preschool children with special education needs? The research project was chosen as a case study, and qualitative research procedures were applied during the course of the research project. The study group within the project contained four children (two boys and two girls) between the ages of 5-7 years. The data were collected through direct observation, pedagogical document analysis and interviews, and the findings were recorded. The data were analyzed using inductive methods, in three phases. The results and the conclusions of the research point out the connection between areas of child development and specific psychological issues, and they contain concrete recommendations for use in the area of preprimary education.
Klíčová slova
předškolní období, inkluze, speciální vzdělávací potřeby, podpůrná opatření, klíčovékompetence
Klíčová slova v angličtině
pre-school period, inclusion, special educational needs, support measures, key competences
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou psychologických zvláštností předškolních dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. V teoretické části budou nejprve vymezeny klíčové pojmy problematiky diplomové práce a zpracovány otázky psychického vývoje dětí předškolního věku s podrobnějším zaměřením na specifika předškoláků s potřebou podpůrných opatření. Dále bude uvedeno legislativní vymezení dané problematiky a kapitoly z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, které se tématu dotýkají. V závěru teoretické části bude provedena analýza předchozích výzkumů, které se problematikou zabývaly. Východiskem ke zpracování bude studium odborné literatury z oblasti vývojové a poradenské psychologie, studium odborných časopisů a aktuální legislativy.
Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. K získání výzkumných dat použijeme metody pozorování, rozhovor, kazuistiku a analýzu školní dokumentace. Zkoumaný vzorek budou děti předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Z realizovaného výzkumného šetření budou vycházet konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou psychologických zvláštností předškolních dětí s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání. V teoretické části budou nejprve vymezeny klíčové pojmy problematiky diplomové práce a zpracovány otázky psychického vývoje dětí předškolního věku s podrobnějším zaměřením na specifika předškoláků s potřebou podpůrných opatření. Dále bude uvedeno legislativní vymezení dané problematiky a kapitoly z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, které se tématu dotýkají. V závěru teoretické části bude provedena analýza předchozích výzkumů, které se problematikou zabývaly. Východiskem ke zpracování bude studium odborné literatury z oblasti vývojové a poradenské psychologie, studium odborných časopisů a aktuální legislativy.
Výzkumnou část budou tvořit výsledky vlastního šetření. K získání výzkumných dat použijeme metody pozorování, rozhovor, kazuistiku a analýzu školní dokumentace. Zkoumaný vzorek budou děti předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Z realizovaného výzkumného šetření budou vycházet konkrétní doporučení pro použití v oblasti pre-primární edukace.
Seznam doporučené literatury
Hajná, R. (2016). Role psychologa v mateřské škole. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Informatorium 3-8, časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1994- . Vychází měsíčně.
Kulhánková, R. (2010 ). Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Mertin, V., Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Opatřilová, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném školním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
RVP PV. (2017). Praha: MŠMT.
Šikulová, R., Čepičková, I., Wedlichová, I. (2005). Kapitoly z predskolni pedagogiky. Usti nad Labem: Univerzita J.E. Purkyne.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktuálním znění.
Wedlichová, I. (2010). Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Seznam doporučené literatury
Hajná, R. (2016). Role psychologa v mateřské škole. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Informatorium 3-8, časopis pro mateřské školy a školní družiny. Praha: Portál, 1994- . Vychází měsíčně.
Kulhánková, R. (2010 ). Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
Mertin, V., Gillernová, I. (2015). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
Opatřilová, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném školním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
RVP PV. (2017). Praha: MŠMT.
Šikulová, R., Čepičková, I., Wedlichová, I. (2005). Kapitoly z predskolni pedagogiky. Usti nad Labem: Univerzita J.E. Purkyne.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktuálním znění.
Wedlichová, I. (2010). Vývojová psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.