V diplomové práci se věnujeme dialogu jako principu vyučování realizovaném na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy: pedagogická komunikace, vyučovací proces, podrobně je vysvětlen a rozebrán dialog. V praktické části se zabýváme samotným průběhem projektu. Jsou zde popsány všechny aktivity, které jsme s žáky realizovali. Součástí této práce je i dotazník, který zjišťuje připravenost žáků na princip dialogu.
Anotace v angličtině
In this thesis we discuss dialogue as a principle of teaching realized at the first stage of primary school. The theoretical part describes the basic concepts: pedagogical communication, teaching process, dialogue is explained and analyzed in detail. The practical part describes with the actual course of the project. It describes all the activities that we and my students have done. Part of this thesis is also a questionnaire, which determines the readiness of students on the principle of dialogue.
V diplomové práci se věnujeme dialogu jako principu vyučování realizovaném na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy: pedagogická komunikace, vyučovací proces, podrobně je vysvětlen a rozebrán dialog. V praktické části se zabýváme samotným průběhem projektu. Jsou zde popsány všechny aktivity, které jsme s žáky realizovali. Součástí této práce je i dotazník, který zjišťuje připravenost žáků na princip dialogu.
Anotace v angličtině
In this thesis we discuss dialogue as a principle of teaching realized at the first stage of primary school. The theoretical part describes the basic concepts: pedagogical communication, teaching process, dialogue is explained and analyzed in detail. The practical part describes with the actual course of the project. It describes all the activities that we and my students have done. Part of this thesis is also a questionnaire, which determines the readiness of students on the principle of dialogue.
1)Studentka se seznámí s novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/ 2017 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" 2)Prostuduje odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. 3)Formuluje cíl práce a na základě prostudované literatury zpracuje teoretickou část. V teoretické části se zaměříme na dialog a využití dialogu na 1. st. ZŠ. 4)V Praktická části práce bude vytvořen výzkumný nástroj vhodný pro zjištění současného stavu komunikačních dovedností vybraných žáků, které jsou důležité pro realizaci dialogu. Dále se bude věnovat konkrétním aktivitám vedoucím k realizaci dialogu na 1. st. ZŠ 5)Na základě zjištěných výsledků vyhodnotí závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1)Studentka se seznámí s novelou směrnice děkana PF UJEP 5A/ 2017 "Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP" 2)Prostuduje odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech. 3)Formuluje cíl práce a na základě prostudované literatury zpracuje teoretickou část. V teoretické části se zaměříme na dialog a využití dialogu na 1. st. ZŠ. 4)V Praktická části práce bude vytvořen výzkumný nástroj vhodný pro zjištění současného stavu komunikačních dovedností vybraných žáků, které jsou důležité pro realizaci dialogu. Dále se bude věnovat konkrétním aktivitám vedoucím k realizaci dialogu na 1. st. ZŠ 5)Na základě zjištěných výsledků vyhodnotí závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
1)KOLÁŘ, Zdeněk a ŠIKULOVÁ, Renata. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 131 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1541-4. 2)KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9. 3)PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5. 4)KŘIVOHLAVÝ, Jaro a MAREŠ, Jiří. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 161 s. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-04-21854-7. 5)MÜLLEROVÁ, Olga a HOFFMANNOVÁ, Jana. Kapitoly o dialogu. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1994. 94 s. ISBN 80-85804-29-8. 6)FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Překlad Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0043-7. 7)VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4. 8)MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. 210 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-210-1070-3. 9)GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 10)ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.
Seznam doporučené literatury
1)KOLÁŘ, Zdeněk a ŠIKULOVÁ, Renata. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 131 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1541-4. 2)KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9. 3)PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0456-5. 4)KŘIVOHLAVÝ, Jaro a MAREŠ, Jiří. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 161 s. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-04-21854-7. 5)MÜLLEROVÁ, Olga a HOFFMANNOVÁ, Jana. Kapitoly o dialogu. 1. vyd. Praha: Pansofia, 1994. 94 s. ISBN 80-85804-29-8. 6)FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Překlad Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. 172 s. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0043-7. 7)VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4. 8)MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. 210 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-210-1070-3. 9)GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. 10)ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7.