V diplomové práci se zabýváme efektem jógových cvičení, v průběhu "běžné" výuky u žáků sedmých a osmých tříd základní školy, na jejich koncentraci pozornosti.
V teoretické části shrnujeme základní informace týkající se jógy, tělesné výchovy na základních školách a související pohybové aktivity a jejich vlivem na zdraví člověka. Dále jsme se podrobněji věnovali pozornosti, její schopnosti koncentrace, ale také poruchám, které ovlivňují školní výkonnost a úspěšnost. Zmiňujeme také výsledky předchozích studií a závěrem specifika staršího školního věku. Cílem práce je ověřit účinek jógových cvičení na koncentraci pozornosti u dětí ve věku 13 - 14 let. Výzkumu se účastnila skupina experimentální, ve které bylo inervováno cvičení jógy a skupina kontrolní, kde cvičení neprobíhalo. Ve výzkumné části předkládáme baterie jógových cvičení a jejich účinek ověřujeme Testem pozornosti d2. Ve výsledkové části poskytujeme ve formě tabulek data, která jsme testem získali a následně statisticky zpracovali. Na základě zjištěných výsledků můžeme konstatovat, že využití jógových cvičení má výrazně pozitivní vliv na koncentraci pozornosti u žáků sedmých a osmých tříd základní školy. Výsledky práce mohou být využitelné jak v běžné výuce na základních školách, tak i pro tvorbu podobně laděných studií.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the effect of yoga exercise on pupils concentration during teaching, it concerns pupils of seventh and eighth grade in primary school.Basic information about yoga, physical education in primary schools and related physical activities with their effect on human health are stated in the theoretical part. Furthermore, the focus was on attention, its ability of concentration and disorders, which affect performance and success in school. Results of previous studies are stated as well as the specification of older school age.The aim of the work is to confirm the effect of yoga exercise on concentration of attention for children aged 13 to 14 years. Research was divided into two groups, one experimental group with yoga exercise and one control group without yoga exercise. In the experimental part the batteries of yoga exercise are submitted, and the effect is confirmed by Test of attention d2. In the result part the data acquired by the tests and statistically processed are provided in tables. Based on the results it can be stated that the use of yoga exercise has a clearly positive influence on concentration of attention with pupils in seventh and eighth grade in primary school. The results of this thesis can be used in regular teaching and also for similarly focused studies.
Klíčová slova
jóga, koncentrace pozornosti, pubescence, test pozornosti d2, tělovýchovné chvilky
Klíčová slova v angličtině
yoga, concentration of attention, pubescence, test of attention d2, physical education moments
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zabýváme efektem jógových cvičení, v průběhu "běžné" výuky u žáků sedmých a osmých tříd základní školy, na jejich koncentraci pozornosti.
V teoretické části shrnujeme základní informace týkající se jógy, tělesné výchovy na základních školách a související pohybové aktivity a jejich vlivem na zdraví člověka. Dále jsme se podrobněji věnovali pozornosti, její schopnosti koncentrace, ale také poruchám, které ovlivňují školní výkonnost a úspěšnost. Zmiňujeme také výsledky předchozích studií a závěrem specifika staršího školního věku. Cílem práce je ověřit účinek jógových cvičení na koncentraci pozornosti u dětí ve věku 13 - 14 let. Výzkumu se účastnila skupina experimentální, ve které bylo inervováno cvičení jógy a skupina kontrolní, kde cvičení neprobíhalo. Ve výzkumné části předkládáme baterie jógových cvičení a jejich účinek ověřujeme Testem pozornosti d2. Ve výsledkové části poskytujeme ve formě tabulek data, která jsme testem získali a následně statisticky zpracovali. Na základě zjištěných výsledků můžeme konstatovat, že využití jógových cvičení má výrazně pozitivní vliv na koncentraci pozornosti u žáků sedmých a osmých tříd základní školy. Výsledky práce mohou být využitelné jak v běžné výuce na základních školách, tak i pro tvorbu podobně laděných studií.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the effect of yoga exercise on pupils concentration during teaching, it concerns pupils of seventh and eighth grade in primary school.Basic information about yoga, physical education in primary schools and related physical activities with their effect on human health are stated in the theoretical part. Furthermore, the focus was on attention, its ability of concentration and disorders, which affect performance and success in school. Results of previous studies are stated as well as the specification of older school age.The aim of the work is to confirm the effect of yoga exercise on concentration of attention for children aged 13 to 14 years. Research was divided into two groups, one experimental group with yoga exercise and one control group without yoga exercise. In the experimental part the batteries of yoga exercise are submitted, and the effect is confirmed by Test of attention d2. In the result part the data acquired by the tests and statistically processed are provided in tables. Based on the results it can be stated that the use of yoga exercise has a clearly positive influence on concentration of attention with pupils in seventh and eighth grade in primary school. The results of this thesis can be used in regular teaching and also for similarly focused studies.
Klíčová slova
jóga, koncentrace pozornosti, pubescence, test pozornosti d2, tělovýchovné chvilky
Klíčová slova v angličtině
yoga, concentration of attention, pubescence, test of attention d2, physical education moments
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je ověření účinku jógových cvičení na koncentraci pozornosti u dětí ve věku 13 - 14 let.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je ověření účinku jógových cvičení na koncentraci pozornosti u dětí ve věku 13 - 14 let.
1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů.
3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP".
4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování.
5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J. & Mareš, J. (2008). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Grabmüllerová, Š. (1992). Vliv jógových cvičení na zlepšení koncentrace u dětí
mladšího školního věku. (Diplomová práce). České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity.
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza
dat. Praha: Portál.
Hošek, V. (1997). Jóga jako systém pro všechny věkové a zdravotní kategorie. In P. Tilinger & T. Perič (Eds.), Sborník referátů z národní konference Tělesná výchova a sport na přelomu století, 178 179. Praha: FTVS UK.
Lamb, T. (2004). Health benefits of yoga.Retrieved from
http://www.philmilgrom.com/pdf/BenefitsYoga.pdf
Langmeier, J. & Krejčíková, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Maheshwarananda, Pilařová, L., & Dohnalová, J. (2014). Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta.
Míček, L. (1984). Duševní hygiena. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Ross, A. & Thomas, S. (2010). The Health benefits of yoga and exercise: a review of comparison studies. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16 (1), 3 12. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/db44/032a05011073c428aaec9a4418f4e5d95fbd.pdf? _ga=2.88532056.232065980.1504172241-784559083.1504172241
Stephens, M. (2014). Vyučujeme jógu. Nezbytné základy a techniky. Brno: CPress.
Seznam doporučené literatury
Čáp, J. & Mareš, J. (2008). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Grabmüllerová, Š. (1992). Vliv jógových cvičení na zlepšení koncentrace u dětí
mladšího školního věku. (Diplomová práce). České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity.
Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza
dat. Praha: Portál.
Hošek, V. (1997). Jóga jako systém pro všechny věkové a zdravotní kategorie. In P. Tilinger & T. Perič (Eds.), Sborník referátů z národní konference Tělesná výchova a sport na přelomu století, 178 179. Praha: FTVS UK.
Lamb, T. (2004). Health benefits of yoga.Retrieved from
http://www.philmilgrom.com/pdf/BenefitsYoga.pdf
Langmeier, J. & Krejčíková, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
Maheshwarananda, Pilařová, L., & Dohnalová, J. (2014). Jóga v denním životě pro děti a mládež. Praha: Mladá fronta.
Míček, L. (1984). Duševní hygiena. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Ross, A. & Thomas, S. (2010). The Health benefits of yoga and exercise: a review of comparison studies. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16 (1), 3 12. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/db44/032a05011073c428aaec9a4418f4e5d95fbd.pdf? _ga=2.88532056.232065980.1504172241-784559083.1504172241
Stephens, M. (2014). Vyučujeme jógu. Nezbytné základy a techniky. Brno: CPress.