Bakalářská práce se zabývá problematikou rozvoje vybraných osobnostních a sociálních
kompetencí v prostředí dětských domovů. Teoretická část vysvětluje a zpracovává témata jako sociální učení, činitele socializace, sociální kompetence, osobnost vychovatele či jednotlivá vývojová stádia dítěte. Empirická část obsahuje výsledky vlastního výzkumného šetření, které zjišťuje a analyzuje, jaké postupy pedagogové v dětských domovech využívají pro rozvoj sociálních kompetencí dětí. Nástrojem k tomuto šetření byl využit rozhovor. Výstupem této práce jsou konkrétní závěry a doporučení, která lze využít pro sociálně pedagogickou činnost v činnostech dětských domovů.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with problems with developing personal and social competences in the Children's home. The theoretical part explains and compiles topics such as social learning, socialization agents, and social competences, personality of the educator or individual stages of child's development. The practical part contains results of my own research that finds out and analyzes which approaches are used by the educators in the Children's home during the development of children's social competences. I used an interview in this research. The results of this research are specific conclusions and recommendations which can be used for social-pedagogical activity in Children's homes.
Klíčová slova
Sociální kompetence, dětský domov, vychovatel, kvalitativní výzkum, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Social competence(s), Children's home, educator, qualitative research, interview.
Rozsah průvodní práce
49 s. (70 610 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou rozvoje vybraných osobnostních a sociálních
kompetencí v prostředí dětských domovů. Teoretická část vysvětluje a zpracovává témata jako sociální učení, činitele socializace, sociální kompetence, osobnost vychovatele či jednotlivá vývojová stádia dítěte. Empirická část obsahuje výsledky vlastního výzkumného šetření, které zjišťuje a analyzuje, jaké postupy pedagogové v dětských domovech využívají pro rozvoj sociálních kompetencí dětí. Nástrojem k tomuto šetření byl využit rozhovor. Výstupem této práce jsou konkrétní závěry a doporučení, která lze využít pro sociálně pedagogickou činnost v činnostech dětských domovů.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis deals with problems with developing personal and social competences in the Children's home. The theoretical part explains and compiles topics such as social learning, socialization agents, and social competences, personality of the educator or individual stages of child's development. The practical part contains results of my own research that finds out and analyzes which approaches are used by the educators in the Children's home during the development of children's social competences. I used an interview in this research. The results of this research are specific conclusions and recommendations which can be used for social-pedagogical activity in Children's homes.
Klíčová slova
Sociální kompetence, dětský domov, vychovatel, kvalitativní výzkum, rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Social competence(s), Children's home, educator, qualitative research, interview.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných osobnostních a sociálních kompetencí v prostředí dětských domovů. V rámci teoretických východisek budou zpracována témata vztahující se k výchově a socializaci jedince, vývoji osobnosti, činitelům socializace, sociálním rolím, sociálním kompetencím a možnostem jejich rozvoje. Pozornost bude samozřejmě věnována také problematice ústavní péče a jejích specifik. V empirické části práce bude prezentováno pojetí a výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit a analyzovat, prostřednictvím jakých postupů pedagogové v dětských domovech rozvíjejí vybrané sociální kompetence dětí, jaké v této oblasti stanovují cíle a pomocí jakých nástrojů ověřují jejich dosažení. Výstupem práce budou konkrétní závěry a doporučení využitelná pro sociálně pedagogickou praxi v rámci činnosti dětských domovů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku rozvoje vybraných osobnostních a sociálních kompetencí v prostředí dětských domovů. V rámci teoretických východisek budou zpracována témata vztahující se k výchově a socializaci jedince, vývoji osobnosti, činitelům socializace, sociálním rolím, sociálním kompetencím a možnostem jejich rozvoje. Pozornost bude samozřejmě věnována také problematice ústavní péče a jejích specifik. V empirické části práce bude prezentováno pojetí a výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude zjistit a analyzovat, prostřednictvím jakých postupů pedagogové v dětských domovech rozvíjejí vybrané sociální kompetence dětí, jaké v této oblasti stanovují cíle a pomocí jakých nástrojů ověřují jejich dosažení. Výstupem práce budou konkrétní závěry a doporučení využitelná pro sociálně pedagogickou praxi v rámci činnosti dětských domovů.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy: sociální souvislosti života, socializace osobnosti, sociální psychologie rodiny ... Praha: Grada, 2007, 280 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1168-3.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2017, xvii, 324. Komentáře Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-821-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. Psyché. ISBN 80-7169-195-X.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 s. ISBN 978-80-7481-138-8.
PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009, 189 s. ISBN 978-80-87207-02-4.
VÝROST, Jozef. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Editor Ivan SLAMĚNÍK. Praha: Grada, 2008, 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010, 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy: sociální souvislosti života, socializace osobnosti, sociální psychologie rodiny ... Praha: Grada, 2007, 280 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1168-3.
KŘÍSTEK, Adam. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2017, xvii, 324. Komentáře Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-821-6.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. Psyché. ISBN 80-7169-195-X.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
PACNEROVÁ, Helena. Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2015, 57 s. ISBN 978-80-7481-138-8.
PETRUSEK, Miloslav. Základy sociologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009, 189 s. ISBN 978-80-87207-02-4.
VÝROST, Jozef. Sociální psychologie. 2. přeprac. a rozš. vyd. Editor Ivan SLAMĚNÍK. Praha: Grada, 2008, 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.