Anotace
Práce se věnuje hodnocení podpůrných opatření, jež jsou učitelům 1. stupně ZŠ doporučována školskými poradenskými zařízeními pro vzdělávání žáků postižených Aspergerovým syndromem.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se soustředíme na výklady základních pojmů z dané problematiky a na opatření vyplývající z aktuální legislativy.
Praktická část je zaměřena na mapování názorů učitelů 1. stupně ZŠ na podpůrná opatření doporučovaná pro vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem v běžné základní škole. Zvláštní pozornost jsme věnovali potřebě a významu asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu. K výzkumné sondě jsme využili nestandardizovaného dotazníkového šetření. Výsledky šetření jsme vyhodnotili a graficky zaznamenali. Z výsledků vyvozujeme doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Abstract
The work deals with evaluation of support measures recommended by the School Pedagogical Facilities to 1st degree primary school teachers who educate pupils with Asperger´s syndrome.
The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part we focus on the explanation of the basic terms from the given issue and on the measures resulting from the current legislation.
In the practical part we focus on mapping the opinions of primary school teachers on the support measures recommended for the education of pupils with Asperger´s syndrome in a regular primary school. We paid special attention to the need and importance of a teaching assistant in the educational process. We used a non-standardized questionnaire for the research probe. Results of the survey were evaluated and graphically recorded. We draw recommendations for special pedagogical practice from the results.
Anotace
Práce se věnuje hodnocení podpůrných opatření, jež jsou učitelům 1. stupně ZŠ doporučována školskými poradenskými zařízeními pro vzdělávání žáků postižených Aspergerovým syndromem.
Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se soustředíme na výklady základních pojmů z dané problematiky a na opatření vyplývající z aktuální legislativy.
Praktická část je zaměřena na mapování názorů učitelů 1. stupně ZŠ na podpůrná opatření doporučovaná pro vzdělávání žáků s Aspergerovým syndromem v běžné základní škole. Zvláštní pozornost jsme věnovali potřebě a významu asistenta pedagoga ve vzdělávacím procesu. K výzkumné sondě jsme využili nestandardizovaného dotazníkového šetření. Výsledky šetření jsme vyhodnotili a graficky zaznamenali. Z výsledků vyvozujeme doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Abstract
The work deals with evaluation of support measures recommended by the School Pedagogical Facilities to 1st degree primary school teachers who educate pupils with Asperger´s syndrome.
The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part we focus on the explanation of the basic terms from the given issue and on the measures resulting from the current legislation.
In the practical part we focus on mapping the opinions of primary school teachers on the support measures recommended for the education of pupils with Asperger´s syndrome in a regular primary school. We paid special attention to the need and importance of a teaching assistant in the educational process. We used a non-standardized questionnaire for the research probe. Results of the survey were evaluated and graphically recorded. We draw recommendations for special pedagogical practice from the results.
Bakalářská práce se bude zabývat podpůrnými opatřeními pro děti s poruchou autistického spektra, zejména se zaměřením na děti s Aspergerovým syndromem. V teoretické části práce budou zpracována východiska vztahující se k danému tématu a aktuální legislativa využívaná školskými poradenskými zařízeními k nastavování podpůrných opatření pro žáky s poruchami autistického spektra ve školách. V praktické části práce budou mapována nejčastěji stanovovaná podpůrná opatření školskými poradenskými zařízeními ve vzdělávacím procesu. Pro splnění cíle práce bude realizován kvantitativní výzkum a pro ověření hypotéz bude využita dotazníková metoda a analýza spisové dokumentace. Na základě výsledků výzkumného šetření bude vyhodnocena efektivita dosavadních podpůrných opatření. Výsledky práce budou poskytnuty zapojeným institucím a závěry budou využity ve speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat podpůrnými opatřeními pro děti s poruchou autistického spektra, zejména se zaměřením na děti s Aspergerovým syndromem. V teoretické části práce budou zpracována východiska vztahující se k danému tématu a aktuální legislativa využívaná školskými poradenskými zařízeními k nastavování podpůrných opatření pro žáky s poruchami autistického spektra ve školách. V praktické části práce budou mapována nejčastěji stanovovaná podpůrná opatření školskými poradenskými zařízeními ve vzdělávacím procesu. Pro splnění cíle práce bude realizován kvantitativní výzkum a pro ověření hypotéz bude využita dotazníková metoda a analýza spisové dokumentace. Na základě výsledků výzkumného šetření bude vyhodnocena efektivita dosavadních podpůrných opatření. Výsledky práce budou poskytnuty zapojeným institucím a závěry budou využity ve speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra.
Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
GILBERG, CH. Autismus, zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha.
1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí.
1. vyd. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů a novel.
Seznam doporučené literatury
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
ČADILOVÁ, V.; ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra.
Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
GILBERG, CH. Autismus, zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha.
1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí.
1. vyd. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5.
RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-102-6.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů a novel.