Bakalářská práce se zaměřuje na edukaci metod a technik dramatické výchovy v jednotřídních vesnických mateřských školách, zejména zapojování technik DV do hlavních činností dne. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické najdeme potřebné informace o vlivu dramatické výchovy na osobnost dítěte, soulad DV se ŠVP. Rozebereme požadavky na osobností rozvoj pedagoga, možné přístupy pedagoga a role pedagoga v dramatické výchově. Popíšeme hry a další metody a techniky DV. Provedeme rozbor vhodných podmínek a prostředí pro efektivní aplikaci lekce DV. V praktické části najdeme organizaci a popis mateřských škol, vypracovanou a aplikovanou ukázkovou lekci dramatické výchovy, včetně jejího hodnocení ze strany dětí a pedagogů. Závěrem je uvedeno vyhodnocení výsledků práce a doporučení opatření pro zvýšení pozitivního působení DV. V příloze doporučená odborná literatura pro rozvoj pedagogů a fotodokumentace provedených lekcí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the methods and techniques of drama education (DE) in single-class village kindergartens, especially the integration of DE techniques into the main activities of the day. The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part we can find the elementary information about the influence of dramatic education on the personality of the child, the consistency of DE with School educational programme (SEP). We analyze the requirements of the teacher's personal education and development, the possible approaches of the teacher to DE and the proper role of the teacher in DE. We describe games and other DE methods and techniques. We analyze the appropriate conditions and environment for the effective application of the DE lesson. In the practical part we can find the organization and description of kindergartens, where a practical lesson was provided, a draft of dramatic lesson, including its evaluation by both children and teachers. Final evaluation of the bachelor thesis brings recommended measures to increase the positive effect of DE. Attached in the appendix is professional literature recommended for the development of teachers and photo documentation of provided practical lessons.
Klíčová slova
dramatická výchova, edukace, vesnické MŠ, metody a techniky, reflexe
Klíčová slova v angličtině
drama education, education, village type kindergarten, methods and techniques, reflection
Rozsah průvodní práce
50 stran (58 000 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na edukaci metod a technik dramatické výchovy v jednotřídních vesnických mateřských školách, zejména zapojování technik DV do hlavních činností dne. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické najdeme potřebné informace o vlivu dramatické výchovy na osobnost dítěte, soulad DV se ŠVP. Rozebereme požadavky na osobností rozvoj pedagoga, možné přístupy pedagoga a role pedagoga v dramatické výchově. Popíšeme hry a další metody a techniky DV. Provedeme rozbor vhodných podmínek a prostředí pro efektivní aplikaci lekce DV. V praktické části najdeme organizaci a popis mateřských škol, vypracovanou a aplikovanou ukázkovou lekci dramatické výchovy, včetně jejího hodnocení ze strany dětí a pedagogů. Závěrem je uvedeno vyhodnocení výsledků práce a doporučení opatření pro zvýšení pozitivního působení DV. V příloze doporučená odborná literatura pro rozvoj pedagogů a fotodokumentace provedených lekcí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the methods and techniques of drama education (DE) in single-class village kindergartens, especially the integration of DE techniques into the main activities of the day. The bachelor thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part we can find the elementary information about the influence of dramatic education on the personality of the child, the consistency of DE with School educational programme (SEP). We analyze the requirements of the teacher's personal education and development, the possible approaches of the teacher to DE and the proper role of the teacher in DE. We describe games and other DE methods and techniques. We analyze the appropriate conditions and environment for the effective application of the DE lesson. In the practical part we can find the organization and description of kindergartens, where a practical lesson was provided, a draft of dramatic lesson, including its evaluation by both children and teachers. Final evaluation of the bachelor thesis brings recommended measures to increase the positive effect of DE. Attached in the appendix is professional literature recommended for the development of teachers and photo documentation of provided practical lessons.
Klíčová slova
dramatická výchova, edukace, vesnické MŠ, metody a techniky, reflexe
Klíčová slova v angličtině
drama education, education, village type kindergarten, methods and techniques, reflection
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP"
2. Prostudovat a zpracovat rešerši odborné literatury vztahující se k tématu práce a doplnit ji vlastním kritickým komentářem
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy (DR), prosociální chování, děti a hra, děti a emoce
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace).
5. Práci doplnit šetřením zaměřeným na zjištění vhodnosti prostředí a organizačních podmínek pro realizaci DV, dostupnosti a kvality studijních, metodických a inspiračních materiálů, včetně prostoru pro sebezdokonalování pedagoga, případně i zjištěním reakce navržených změn. Získané údaje zpracovat a interpretovat.
6. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti či změny: reflexe, evaluace realizovaných činností
7. Na základě vyhodnocení poznatků získaných praktickou činností i dotazníkovým šetřením formulovat zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi, zpracovat závěrečné shrnutí.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č.5A/2017 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP"
2. Prostudovat a zpracovat rešerši odborné literatury vztahující se k tématu práce a doplnit ji vlastním kritickým komentářem
3. Zpracovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem - předškolní období z hlediska vývojové psychologie, metody a techniky dramatické výchovy (DR), prosociální chování, děti a hra, děti a emoce
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce: stanovení hlavních a dílčích cílů, zpracování didaktických bloků s konkrétními aktivitami (seznámení s příběhem, dramatizace příběhu, fotodokumentace).
5. Práci doplnit šetřením zaměřeným na zjištění vhodnosti prostředí a organizačních podmínek pro realizaci DV, dostupnosti a kvality studijních, metodických a inspiračních materiálů, včetně prostoru pro sebezdokonalování pedagoga, případně i zjištěním reakce navržených změn. Získané údaje zpracovat a interpretovat.
6. V pedagogické praxi ověřit navrhované činnosti či změny: reflexe, evaluace realizovaných činností
7. Na základě vyhodnocení poznatků získaných praktickou činností i dotazníkovým šetřením formulovat zobecnění a doporučení pro pedagogickou praxi, zpracovat závěrečné shrnutí.
Seznam doporučené literatury
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-166-7.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
SOUDSKÁ, Veronika. Pohádka, její význam a využití. Praha: Absolventská práce VOŠ Praha 6, 2011
Seznam doporučené literatury
SVOBODOVÁ, Eva a Hana ŠVEJDOVÁ. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, útvar ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-166-7.
NOVOTNÁ, Dana. Tvořivá dramatika v MŠ: vybrané kapitoly. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-273-4.
BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-756-9.
SOUDSKÁ, Veronika. Pohádka, její význam a využití. Praha: Absolventská práce VOŠ Praha 6, 2011