Tato bakalářská práce se zabývá vnějšími faktory, které mohou ovlivňovat formální vzdělávání dětí v sociálně vyloučené lokalitě. Jedná se především o vliv rodiny a trávení volného času, dále také přípravy na vyučování žáků druhého stupně základní školy. Teoretická část je zaměřena na problematiku sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení a s tím související otázku vzdělávání dětí. Praktická část se zabývá výzkumem s cílem zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují formální vzdělávání dětí. Data jsou získána prostřednictvím dotazníkového šetření v rámci kvantitativního výzkumu. Výzkumným vzorkem jsou žáci základní školy v Litvínově - Janově, kterým je mezi dvanácti a patnácti roky. Součástí této práce je také formulace doporučení, které mohou přispět k vyšší motivaci dětí z těchto lokalit ke vzdělávání.
Annotation in English
This Bachelor's Thesis deals with external factors which may have influence on the formal education of children in a socially excluded location. It is in particular the influence of the family and the way of spending the free time, as well as the preparation of lower secondary school students for lessons. The theoretical part focuses on social disadvantage and social exclusion issues with regard to the education of children. The practical part is dedicated to a research with the aim to find out which factors influence the formal education of children the most. Data were collected by means of an interview survey as a part of a qualitative research. The research sample consists of students aged twelve to fifteen attending a lower secondary school in Litvínov-Janov. The Thesis also includes recommendations which can contribute to a greater motivation of children from these locations to educate themselves.
Keywords
Sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, sociální znevýhodnění, vzdělávání, výchova
Keywords in English
Social exclusion, socially excluded location, social disadvantage, education
Length of the covering note
62
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce se zabývá vnějšími faktory, které mohou ovlivňovat formální vzdělávání dětí v sociálně vyloučené lokalitě. Jedná se především o vliv rodiny a trávení volného času, dále také přípravy na vyučování žáků druhého stupně základní školy. Teoretická část je zaměřena na problematiku sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení a s tím související otázku vzdělávání dětí. Praktická část se zabývá výzkumem s cílem zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují formální vzdělávání dětí. Data jsou získána prostřednictvím dotazníkového šetření v rámci kvantitativního výzkumu. Výzkumným vzorkem jsou žáci základní školy v Litvínově - Janově, kterým je mezi dvanácti a patnácti roky. Součástí této práce je také formulace doporučení, které mohou přispět k vyšší motivaci dětí z těchto lokalit ke vzdělávání.
Annotation in English
This Bachelor's Thesis deals with external factors which may have influence on the formal education of children in a socially excluded location. It is in particular the influence of the family and the way of spending the free time, as well as the preparation of lower secondary school students for lessons. The theoretical part focuses on social disadvantage and social exclusion issues with regard to the education of children. The practical part is dedicated to a research with the aim to find out which factors influence the formal education of children the most. Data were collected by means of an interview survey as a part of a qualitative research. The research sample consists of students aged twelve to fifteen attending a lower secondary school in Litvínov-Janov. The Thesis also includes recommendations which can contribute to a greater motivation of children from these locations to educate themselves.
Keywords
Sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, sociální znevýhodnění, vzdělávání, výchova
Keywords in English
Social exclusion, socially excluded location, social disadvantage, education
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat vnějšími faktory, které mohou ovlivňovat formální vzdělávání dětí v sociálně vyloučené lokalitě. Jednat se bude především o vliv rodiny a trávení volného času, přípravy na vyučování žáků druhého stupně základní školy. Teoretická část bude zaměřena na problematiku sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení a s tím související otázku vzdělávání dětí. Praktická část se bude zabývat výzkumem s cílem zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují formální vzdělávání dětí. Data budou získávána prostřednictvím dotazníkového šetření v rámci kvantitativního výzkumu. Výzkumným vzorkem budou žáci základní školy v Janově mezi 13 - 15 rokem. Výstupem práce bude formulace doporučení, která mohou přispět k motivaci dětí z těchto lokalit ke vzdělávání.
Research Plan
Bakalářská práce se bude zabývat vnějšími faktory, které mohou ovlivňovat formální vzdělávání dětí v sociálně vyloučené lokalitě. Jednat se bude především o vliv rodiny a trávení volného času, přípravy na vyučování žáků druhého stupně základní školy. Teoretická část bude zaměřena na problematiku sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení a s tím související otázku vzdělávání dětí. Praktická část se bude zabývat výzkumem s cílem zjistit, jaké faktory nejvíce ovlivňují formální vzdělávání dětí. Data budou získávána prostřednictvím dotazníkového šetření v rámci kvantitativního výzkumu. Výzkumným vzorkem budou žáci základní školy v Janově mezi 13 - 15 rokem. Výstupem práce bude formulace doporučení, která mohou přispět k motivaci dětí z těchto lokalit ke vzdělávání.
Recommended resources
ČERNÝ, J., BROŽ, M., HŮLE, D., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží černého Petra. Praha: Člověk v tísni, 2007. 90 s. ISBN: 978-80-86961-27-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Přeložil V.JŮVA. Brno: Paido, edice pedagogické literatury, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
KAJANOVÁ, A., URBAN, D., DAVIDOVÁ, E. Sociální práce s etnickými a menšinovými skupinami: Etnické, marginální a rizikové skupiny. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2009. 104 s. ISBN 978-80-7394-181-9.
MAREŠ, P., Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: SLON, 1999. 248 s. ISBN 80-855850-61-3.
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON, 2002. 172 s. ISBN 80-86429-08-3.
MAREŠ, P. a kol. Sociální vyloučení a sociální začleňování v České republice jako veřejně politická agenda. Praha: CESES FSV UK, 2006. 77 s. ISSN: 1801-1640.
MAREŠ, P., HORÁKOVÁ, M., RÁKOCZYOVÁ, M. Sociální exkluze na lokální úrovni. Praha: VÚPSV, v. v. i., 2008. 77 s. ISBN 978-80-7416-014-1.
NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české republice. Praha: Portál, 2003. 223 s. ISBN 80-7178741-8.
VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
Recommended resources
ČERNÝ, J., BROŽ, M., HŮLE, D., KINTLOVÁ, P., TOUŠEK, L. Kdo drží černého Petra. Praha: Člověk v tísni, 2007. 90 s. ISBN: 978-80-86961-27-9.
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Přeložil V.JŮVA. Brno: Paido, edice pedagogické literatury, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6.
KAJANOVÁ, A., URBAN, D., DAVIDOVÁ, E. Sociální práce s etnickými a menšinovými skupinami: Etnické, marginální a rizikové skupiny. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2009. 104 s. ISBN 978-80-7394-181-9.
MAREŠ, P., Sociologie nerovnosti a chudoby. Praha: SLON, 1999. 248 s. ISBN 80-855850-61-3.
MAREŠ, P. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON, 2002. 172 s. ISBN 80-86429-08-3.
MAREŠ, P. a kol. Sociální vyloučení a sociální začleňování v České republice jako veřejně politická agenda. Praha: CESES FSV UK, 2006. 77 s. ISSN: 1801-1640.
MAREŠ, P., HORÁKOVÁ, M., RÁKOCZYOVÁ, M. Sociální exkluze na lokální úrovni. Praha: VÚPSV, v. v. i., 2008. 77 s. ISBN 978-80-7416-014-1.
NAVRÁTIL, P. a kol. Romové v české republice. Praha: Portál, 2003. 223 s. ISBN 80-7178741-8.
VÁGNEROVÁ, M., Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.