Diplomová práce se zabývá tvořivostí u dětí předškolního věku. Zabývá se tím, zda tvořivé schopnosti předškolních dětí ovlivňují speciální vzdělávací potřeby, zda jsou rozdíly či shody mezi dětmi z běžných mateřských škol a dětmi z mateřské školy speciální, tedy dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Diplomová práce zahrnuje teoretická a praktická východiska. Teoretická část vysvětluje pojmy tvořivost, úroveň tvořivosti, kritéria tvořivosti, vývojová specifika a zvláštnosti v předškolním věku, speciální vzdělávací potřeby, tvorba a jejich souvislost s individuálním vývojem dítěte. Praktická část zkoumá tvořivost pomocí Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Jedná se o kvantitativní výzkum.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the children´s creativity of preschool age. Furthermore, it deals with the hypothesis of whether special educational needs influence the creative abilities of preschool children and whether any differences or similarities exist between children from regular kindergarten and children from a special kindergarten, meaning children with special educational needs.
The thesis includes theoretical and practical background. The theoretical part explores the following terms, level of creativity, criteria of creativity, developmental specifics and anomalies in preschool age, special educational needs, creation, and its relation to a child's individual development. The practical part explores creativity via Urban's figural test of creative thinking. This research is quantitative.
Klíčová slova
Tvořivost, speciální vzdělávací potřeby, předškolní věk, Urbanův figurální test tvořivého myšlení
Klíčová slova v angličtině
Creativity, special educational needs, preschool age, Urban's figural test of creative thinking
Rozsah průvodní práce
77 s. (94 261 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá tvořivostí u dětí předškolního věku. Zabývá se tím, zda tvořivé schopnosti předškolních dětí ovlivňují speciální vzdělávací potřeby, zda jsou rozdíly či shody mezi dětmi z běžných mateřských škol a dětmi z mateřské školy speciální, tedy dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Diplomová práce zahrnuje teoretická a praktická východiska. Teoretická část vysvětluje pojmy tvořivost, úroveň tvořivosti, kritéria tvořivosti, vývojová specifika a zvláštnosti v předškolním věku, speciální vzdělávací potřeby, tvorba a jejich souvislost s individuálním vývojem dítěte. Praktická část zkoumá tvořivost pomocí Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Jedná se o kvantitativní výzkum.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the children´s creativity of preschool age. Furthermore, it deals with the hypothesis of whether special educational needs influence the creative abilities of preschool children and whether any differences or similarities exist between children from regular kindergarten and children from a special kindergarten, meaning children with special educational needs.
The thesis includes theoretical and practical background. The theoretical part explores the following terms, level of creativity, criteria of creativity, developmental specifics and anomalies in preschool age, special educational needs, creation, and its relation to a child's individual development. The practical part explores creativity via Urban's figural test of creative thinking. This research is quantitative.
Klíčová slova
Tvořivost, speciální vzdělávací potřeby, předškolní věk, Urbanův figurální test tvořivého myšlení
Klíčová slova v angličtině
Creativity, special educational needs, preschool age, Urban's figural test of creative thinking
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat vlivem SVP na tvořivé schopnosti dětí. Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP.
Práce bude zpracována po bodech, které se předem stanovily, tj. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice, formulování výzkumných otázek, volba výzkumného plánu, volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat, zpracování sběru dat, analýzy a interpretace dat, realizace výzkumu a formální zpracování práce.
Cílem diplomové práce je zjistit jaký vliv mají SVP na tvořivé schopnosti dětí, na rozdíly či shody mezi dětmi z mateřské školy speciální a běžné mateřské školy a specifika tvořivých schopností u dětí se SVP.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat vlivem SVP na tvořivé schopnosti dětí. Práci je nutné zpracovat dle požadavků KPS PF UJEP.
Práce bude zpracována po bodech, které se předem stanovily, tj. vypracování teoreticko-kritické analýzy stavu dosavadního poznání v dané problematice, formulování výzkumných otázek, volba výzkumného plánu, volba odůvodnění metod výběru souboru, sběru dat, zpracování sběru dat, analýzy a interpretace dat, realizace výzkumu a formální zpracování práce.
Cílem diplomové práce je zjistit jaký vliv mají SVP na tvořivé schopnosti dětí, na rozdíly či shody mezi dětmi z mateřské školy speciální a běžné mateřské školy a specifika tvořivých schopností u dětí se SVP.
Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998, ISBN 80-7169-195-X
ŠIKULOVÁ, Renata, ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005, ISBN 80-7044-685-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
REYNOLD, Bean. Jak rozvíjet tvořivost dítěte, původní anglické vydání, Praha, Portál, 1992, ISBN 80-7178-035-9
ZÁVORA, Jiří., HŘÍBKOVÁ, Lenka., Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP, Ústí nad Labem, 2015
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 1998, ISBN 80-7169-195-X
ŠIKULOVÁ, Renata, ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva a kol. Kapitoly z předškolní pedagogiky I. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005, ISBN 80-7044-685-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
REYNOLD, Bean. Jak rozvíjet tvořivost dítěte, původní anglické vydání, Praha, Portál, 1992, ISBN 80-7178-035-9
ZÁVORA, Jiří., HŘÍBKOVÁ, Lenka., Kvalifikační práce na katedře psychologie PF UJEP, Ústí nad Labem, 2015