Bakalářská práce se zabývá problematikou strategií pedagogů při řešení šikany na 2. stupni základní školy (případně paralelních ročníků středních škol). V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se jedná o otázky realizace procesu výchovy, vytváření pozitivního klimatu ve škole a školní třídě, osobnost pedagoga, dítěte, závažné narušení vztahů mezi žáky (na úrovni šikany), preventivní a intervenční strategie a aktuální školskou legislativu. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je zjistit, jak jsou připraveni k prevenci a případné intervenci v oblasti řešení šikany pedagogové na daném stupni vzdělávací instituce. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení jsou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on teacher's strategies when dealing with the problems of bullying at the second level of the primary schools (possibly parallel classes of upper secondary schools). The theoretical part of thesis is dedicated mainly to the following topics: the process of education, creating positive climate in the class and school, the personality of teacher and pupil, serious disruption of pupils' relationships at the class (at level of bullying), preventive and interventional strategies and current school legislative. The practical part of thesis presents the outcomes of own research that is set to investigate how the teachers at given level of school study are prepared to prevent or intervent in terms of bullying. The thesis includes specific conclusions and recommendations for practical use. The achieved results and given recommendations can be used in social (special) pedagogy and other associated helping professions.
Klíčová slova
výchova, sociální klima, sociální vztahy, intervence, strategie řešení, školní třída
Klíčová slova v angličtině
education, social climate, social relationschips, intervention, solution strategies, school class
Rozsah průvodní práce
84
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou strategií pedagogů při řešení šikany na 2. stupni základní školy (případně paralelních ročníků středních škol). V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se jedná o otázky realizace procesu výchovy, vytváření pozitivního klimatu ve škole a školní třídě, osobnost pedagoga, dítěte, závažné narušení vztahů mezi žáky (na úrovni šikany), preventivní a intervenční strategie a aktuální školskou legislativu. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je zjistit, jak jsou připraveni k prevenci a případné intervenci v oblasti řešení šikany pedagogové na daném stupni vzdělávací instituce. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení jsou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on teacher's strategies when dealing with the problems of bullying at the second level of the primary schools (possibly parallel classes of upper secondary schools). The theoretical part of thesis is dedicated mainly to the following topics: the process of education, creating positive climate in the class and school, the personality of teacher and pupil, serious disruption of pupils' relationships at the class (at level of bullying), preventive and interventional strategies and current school legislative. The practical part of thesis presents the outcomes of own research that is set to investigate how the teachers at given level of school study are prepared to prevent or intervent in terms of bullying. The thesis includes specific conclusions and recommendations for practical use. The achieved results and given recommendations can be used in social (special) pedagogy and other associated helping professions.
Klíčová slova
výchova, sociální klima, sociální vztahy, intervence, strategie řešení, školní třída
Klíčová slova v angličtině
education, social climate, social relationschips, intervention, solution strategies, school class
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou strategií pedagogů při řešení šikany na 2. stupni základní školy (případně paralelních ročníků středních škol). V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky realizace procesu výchovy, vytváření pozitivního klimatu ve škole a školní třídě, osobnost pedagoga, dítěte, závažné narušení vztahů mezi žáky (na úrovni šikany), preventivní a intervenční strategie a aktuální školskou legislativu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, jak jsou připraveni k prevenci a případné intervenci v oblasti řešení šikany pedagogové na daném stupni vzdělávací instituce. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: výchova, sociální klima, sociální vztahy, intervence, strategie řešení, školní třída
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své bakalářské práci zabývat problematikou strategií pedagogů při řešení šikany na 2. stupni základní školy (případně paralelních ročníků středních škol). V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky realizace procesu výchovy, vytváření pozitivního klimatu ve škole a školní třídě, osobnost pedagoga, dítěte, závažné narušení vztahů mezi žáky (na úrovni šikany), preventivní a intervenční strategie a aktuální školskou legislativu. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude zjistit, jak jsou připraveni k prevenci a případné intervenci v oblasti řešení šikany pedagogové na daném stupni vzdělávací instituce. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální (speciální) pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: výchova, sociální klima, sociální vztahy, intervence, strategie řešení, školní třída
Seznam doporučené literatury
1) BENDL, S., Školní nekázeň: Metody a strategie. Praha: ISV, 2001, ISBN 80-85860-80-3
2) FISHER, S., ŠKODA, J., Sociální patologie, Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů, Praha, Grada Publishing, a.s., 2009, ISBN 978-80-247-2781-3
3) KOLÁŘ, M., Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-513-X
4) MARTÍNEK, Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-80-247-2310-5
5) ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., Jak na šikanu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, ISBN 978-80-247-2991-6
6) VÁGNEROVÁ, K., a kolektiv, Minimalizace šikany: Praktické rady pro rodiče. Praha: Portál, 2009,ISBN 978-80-7367-611-7
7) HRABAL, V., Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989, ISBN 800-42-214-91
Seznam doporučené literatury
1) BENDL, S., Školní nekázeň: Metody a strategie. Praha: ISV, 2001, ISBN 80-85860-80-3
2) FISHER, S., ŠKODA, J., Sociální patologie, Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů, Praha, Grada Publishing, a.s., 2009, ISBN 978-80-247-2781-3
3) KOLÁŘ, M., Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-513-X
4) MARTÍNEK, Z., Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009, ISBN 978-80-247-2310-5
5) ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P., Jak na šikanu, Praha: Grada Publishing, a.s., 2010, ISBN 978-80-247-2991-6
6) VÁGNEROVÁ, K., a kolektiv, Minimalizace šikany: Praktické rady pro rodiče. Praha: Portál, 2009,ISBN 978-80-7367-611-7
7) HRABAL, V., Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989, ISBN 800-42-214-91