Diplomové práce se zabývá problematikou adaptace dítěte s nařízenou ústavní výchovou v prostředí dětského domova se školou. V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména pedagogický rozměr adaptace dítěte po příchodu do nového sociálního prostředí, aktuální legislativní normy, preferované výchovné strategie pedagogů a osobnost dítěte s poruchou chování. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat nastavení a průběh adaptace dětí odebraných z rodin, při jejich umístění v dětských domovech se školou. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná pro praxi sociální pedagogiky a další, tzv. pomáhající profese.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of adaptation of a child with an ordered institutional upbringing in an environment of a children's home with a school. The theoretical part deals with topics related to the issue of educational institutions of substitute educational care, especially the pedagogical dimension of child adaptation after coming into a new social environment, current legislative standards, preferred educational strategies of teachers and personality of a child with a behavior disorder. The practical part consists of the results of the actual investigation, which aims to analyze the setting and course of adaptation of children taken from their families when placed in children's homes with school. The results achieved and recommendations will be applicable to the practice of social pedagogy and other so-called helping professions
Klíčová slova
Dětský domov se školou, adaptace, legislativní norma, dítě, výchova
Klíčová slova v angličtině
Children's home with school, adaptation, legislative standard, child, upbringing
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomové práce se zabývá problematikou adaptace dítěte s nařízenou ústavní výchovou v prostředí dětského domova se školou. V teoretické části jsou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména pedagogický rozměr adaptace dítěte po příchodu do nového sociálního prostředí, aktuální legislativní normy, preferované výchovné strategie pedagogů a osobnost dítěte s poruchou chování. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření, jehož cílem je prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat nastavení a průběh adaptace dětí odebraných z rodin, při jejich umístění v dětských domovech se školou. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná pro praxi sociální pedagogiky a další, tzv. pomáhající profese.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of adaptation of a child with an ordered institutional upbringing in an environment of a children's home with a school. The theoretical part deals with topics related to the issue of educational institutions of substitute educational care, especially the pedagogical dimension of child adaptation after coming into a new social environment, current legislative standards, preferred educational strategies of teachers and personality of a child with a behavior disorder. The practical part consists of the results of the actual investigation, which aims to analyze the setting and course of adaptation of children taken from their families when placed in children's homes with school. The results achieved and recommendations will be applicable to the practice of social pedagogy and other so-called helping professions
Klíčová slova
Dětský domov se školou, adaptace, legislativní norma, dítě, výchova
Klíčová slova v angličtině
Children's home with school, adaptation, legislative standard, child, upbringing
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou adaptace dítěte s nařízenou ústavní výchovou v prostředí dětského domova se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména se bude jednat o pedagogický rozměr adaptace dítěte po příchodu do nového sociálního prostředí, aktuální legislativní normy, aplikované kurikulární dokumenty, preferované výchovné strategie pedagogů a osobnost dítě s poruchou chování. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat nastavení a průběh procesu adaptace dětí odebraných z rodin, při jejich umístění v dětských domovech se školou na podkladě nařízené ústavní výchovy. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: dětský domov se školou, adaptace, legislativní norma, dítě, výchova
Keywords: children's home with education, adaptation, legislative norm, child, education
Zásady pro vypracování
Autor se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou adaptace dítěte s nařízenou ústavní výchovou v prostředí dětského domova se školou. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se k problematice školských zařízení náhradní výchovné péče, zejména se bude jednat o pedagogický rozměr adaptace dítěte po příchodu do nového sociálního prostředí, aktuální legislativní normy, aplikované kurikulární dokumenty, preferované výchovné strategie pedagogů a osobnost dítě s poruchou chování. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, jehož cílem bude prostřednictvím výzkumné techniky analyzovat nastavení a průběh procesu adaptace dětí odebraných z rodin, při jejich umístění v dětských domovech se školou na podkladě nařízené ústavní výchovy. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova: dětský domov se školou, adaptace, legislativní norma, dítě, výchova
Keywords: children's home with education, adaptation, legislative norm, child, education
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd.. Praha: Triton, 2008, ISBN:978-80-7387-014-0
2) FISCHER S., ŠKODA J., Sociální patologie - Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualizované vyd.. Praha: Grada, 2014, ISBN: 978-80-247-5046-0
3) PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd.. Ostrava: Amosium servis, 1995, ISBN: 80-85498-27-8
4) SEKERA O., Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009, ISBN: 978-80-7368-728-1
5) SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. ET AL. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2
6) ŠKOVIERA, A., Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007, ISBN: 987-80-247-2206-1
7) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999, ISBN: 80-7184-803-4
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd.. Praha: Triton, 2008, ISBN:978-80-7387-014-0
2) FISCHER S., ŠKODA J., Sociální patologie - Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2., rozšířené a aktualizované vyd.. Praha: Grada, 2014, ISBN: 978-80-247-5046-0
3) PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd.. Ostrava: Amosium servis, 1995, ISBN: 80-85498-27-8
4) SEKERA O., Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. 1. vyd.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009, ISBN: 978-80-7368-728-1
5) SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. ET AL. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2
6) ŠKOVIERA, A., Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007, ISBN: 987-80-247-2206-1
7) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999, ISBN: 80-7184-803-4