Informace o kvalifikační práci Frazeologická a frazeosémantická kompetence žáků ve výuce českého jazyka ve 4. a 5. ročnících Základní školy Za Chlumem, Bílina
Diplomová práce Frazeologická a frazeosémantická kompetence žáků ve výuce českého jazyka ve 4. a 5. ročnících Základní školy Za Chlumem, Bílina se zabývá schopností žáků porozumět frazémům a umět s nimi pracovat. V teoretické části se věnujeme vymezení základních pojmů frazeologie, dále se soustředíme na termíny jako kompetence a výuka českého jazyka. Praktická část je zaměřena na zjištění a porovnání znalostí frazémů žáků
4. a 5. ročníků základní školy Za Chlumem, Bílina. Cílem praktické části je zjistit, které typy frazémů jsou pro žáky nejznámější, do jaké míry žáci chápou významy těchto frazémů a zda je dokážou správně užívat. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření. Výsledky jsou interpretovány pomocí tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
The thesis titled The Phraseological and Phraseo-semantical Competence of Pupils in Czech Language Education in 4th and 5th Elementary School Za Chlumem, Bílina deals with the ability of pupils to understand the phrasal idiom and be able to work with them. In the theoretical part we focus on defining the basic concepts of phraseology. We also focus on terms such as competence and teaching the Czech language. The practical part is focused on finding out and comparing the knowledge of phrasal idioms of pupils in the 4th and the 5th grade of the primary school Za Chlumem, Bílina. The aim of the practical part is to find out which types of phrasal idioms are best known to pupils and to what extent pupils understand the meaning of these phrasal idioms and whether they can use them properly. Data were obtained by using a questionnaire survey. The results are interpreted by using tables and graphs.
Klíčová slova
frazeologie, frazeologická kompetence, základní škola, český jazyk, dotazníkové šetření
Diplomová práce Frazeologická a frazeosémantická kompetence žáků ve výuce českého jazyka ve 4. a 5. ročnících Základní školy Za Chlumem, Bílina se zabývá schopností žáků porozumět frazémům a umět s nimi pracovat. V teoretické části se věnujeme vymezení základních pojmů frazeologie, dále se soustředíme na termíny jako kompetence a výuka českého jazyka. Praktická část je zaměřena na zjištění a porovnání znalostí frazémů žáků
4. a 5. ročníků základní školy Za Chlumem, Bílina. Cílem praktické části je zjistit, které typy frazémů jsou pro žáky nejznámější, do jaké míry žáci chápou významy těchto frazémů a zda je dokážou správně užívat. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření. Výsledky jsou interpretovány pomocí tabulek a grafů.
Anotace v angličtině
The thesis titled The Phraseological and Phraseo-semantical Competence of Pupils in Czech Language Education in 4th and 5th Elementary School Za Chlumem, Bílina deals with the ability of pupils to understand the phrasal idiom and be able to work with them. In the theoretical part we focus on defining the basic concepts of phraseology. We also focus on terms such as competence and teaching the Czech language. The practical part is focused on finding out and comparing the knowledge of phrasal idioms of pupils in the 4th and the 5th grade of the primary school Za Chlumem, Bílina. The aim of the practical part is to find out which types of phrasal idioms are best known to pupils and to what extent pupils understand the meaning of these phrasal idioms and whether they can use them properly. Data were obtained by using a questionnaire survey. The results are interpreted by using tables and graphs.
Klíčová slova
frazeologie, frazeologická kompetence, základní škola, český jazyk, dotazníkové šetření
1) Seznámit se se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování.
2) Prostudovat a zpracovat teoretickou část a doplnit ji vlastním komentářem.
3) Navázat kontakt se Základní školou Za Chlumem v Bílině za účelem průzkumu.
4) Zpracovat frazeologická a frazeosémantická cvičení za účelem průzkumu.
5) Realizovat průzkum na Základní škole Za Chlumem pomocí dotazníku, který bude obsahovat frazeologická a frazeosémantická cvičení.
6) Statisticky zpracovat data do přehledných tabulek a grafů, získané hodnoty doplnit vlastním komentářem.
7) V závěru shrnout získané poznatky a stanovit frazeologické minimum pro žáky 1. stupně ZŠ.
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se se směrnicí děkana 5A/2017 a dbát na její dodržování.
2) Prostudovat a zpracovat teoretickou část a doplnit ji vlastním komentářem.
3) Navázat kontakt se Základní školou Za Chlumem v Bílině za účelem průzkumu.
4) Zpracovat frazeologická a frazeosémantická cvičení za účelem průzkumu.
5) Realizovat průzkum na Základní škole Za Chlumem pomocí dotazníku, který bude obsahovat frazeologická a frazeosémantická cvičení.
6) Statisticky zpracovat data do přehledných tabulek a grafů, získané hodnoty doplnit vlastním komentářem.
7) V závěru shrnout získané poznatky a stanovit frazeologické minimum pro žáky 1. stupně ZŠ.
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012. Lingvistika, sv. 2. ISBN 978-80-200-2069-7.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996. Jazykověda. ISBN 80-85866-12-9.
ČECHOVÁ, Marie, Jan CHLOUPEK, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná česká stylistika. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
ČECHOVÁ, Marie. Život s češtinou: nomen omen : Češka - češtinářka - Čechová. Praha: Academia, 2017. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-2694-1.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-32-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná: Czech and general phraseology. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 718 s. ISBN 978-80-246-1371-0
Seznam doporučené literatury
ČECHOVÁ, Marie. Řeč o řeči. Praha: Academia, 2012. Lingvistika, sv. 2. ISBN 978-80-200-2069-7.
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: Institut sociálních vztahů, 1996. Jazykověda. ISBN 80-85866-12-9.
ČECHOVÁ, Marie, Jan CHLOUPEK, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná česká stylistika. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-00-3.
ČECHOVÁ, Marie. Život s češtinou: nomen omen : Češka - češtinářka - Čechová. Praha: Academia, 2017. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-2694-1.
ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-32-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ČERMÁK, František. Frazeologie a idiomatika česká a obecná: Czech and general phraseology. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 718 s. ISBN 978-80-246-1371-0