Hlavní náplní této diplomové práce je provedení pedagogického experimentu obsahující vybrané vyučovací formy typu exkurze, integrované výuky a projektového vyučování. Touto kombinací výukových metod se snažíme reagovat na postoje žáků vzorkové třídy v oblasti vlastivědy a celkového vztahu k našemu městu Ústí nad Labem. Náš záměr je tedy implementovat historické milníky z místa kde žijeme do hodin vlastivědy za pomoci již výše zmíněných metod. Aby náš záměr nabyl kýženého účinku, tak jsme se rozhodli apelovat na místní folklorní zkazky, které děti slýchají od malička a tím si zajistit jejich pozornost a potřebnou aktivitu směřující k následné vlastní iniciaci, která se projeví jako společný třídní projekt ve formě plachty znázorňující historická místa a pověsti k nim vztažené, která jsme se třídou navštívili.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to carry out a pedagogical experiment including the selected teaching methods such as excursions, integrated teaching and project teaching. By means of combining these methods we intend to address the attitudes of pupils of the sampled school class in the area of homeland studies and their general attitude towards our city of Ústí nad Labem. So, our goal is to implement the above mentioned approach emphasizing the local historical milestones into the class of homeland studies. In order to meet the desired effects, we are going to focus at local folklore tales that children listen to from a young age, thus catching their attention and provoking activities needed to their initiation. This development should manifest as the common class project in the form of screen showing historical places and the tales associated with them that we visited with the class.
Klíčová slova
Město Ústí nad Labem, regionální pověsti, projektové vyučování, exkurze, mladší školní věk, integrovaná výuka.
Klíčová slova v angličtině
City of Ústí nad Labem, regional rumors, project teaching, excusion, school age, integrated teaching.
Rozsah průvodní práce
135 s. (25 143 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavní náplní této diplomové práce je provedení pedagogického experimentu obsahující vybrané vyučovací formy typu exkurze, integrované výuky a projektového vyučování. Touto kombinací výukových metod se snažíme reagovat na postoje žáků vzorkové třídy v oblasti vlastivědy a celkového vztahu k našemu městu Ústí nad Labem. Náš záměr je tedy implementovat historické milníky z místa kde žijeme do hodin vlastivědy za pomoci již výše zmíněných metod. Aby náš záměr nabyl kýženého účinku, tak jsme se rozhodli apelovat na místní folklorní zkazky, které děti slýchají od malička a tím si zajistit jejich pozornost a potřebnou aktivitu směřující k následné vlastní iniciaci, která se projeví jako společný třídní projekt ve formě plachty znázorňující historická místa a pověsti k nim vztažené, která jsme se třídou navštívili.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to carry out a pedagogical experiment including the selected teaching methods such as excursions, integrated teaching and project teaching. By means of combining these methods we intend to address the attitudes of pupils of the sampled school class in the area of homeland studies and their general attitude towards our city of Ústí nad Labem. So, our goal is to implement the above mentioned approach emphasizing the local historical milestones into the class of homeland studies. In order to meet the desired effects, we are going to focus at local folklore tales that children listen to from a young age, thus catching their attention and provoking activities needed to their initiation. This development should manifest as the common class project in the form of screen showing historical places and the tales associated with them that we visited with the class.
Klíčová slova
Město Ústí nad Labem, regionální pověsti, projektové vyučování, exkurze, mladší školní věk, integrovaná výuka.
Klíčová slova v angličtině
City of Ústí nad Labem, regional rumors, project teaching, excusion, school age, integrated teaching.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP ÚL č.5A/2017. Diplomová práce bude založena na praktickém pojetí výuky v terénu, jakožto důležitého doplňku teoretické výuky historie v rámci předmětu vlastivěda pro I. st. ZŠ, se zaměřením na historické milníky a pověsti místního charakteru (Ústí nad Labem a blízké okolí). 1) V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy, které se k danému tématu vztahují. K tomu použijeme veškerou dostupnou odbornou literaturu, ale i relevantní internetové odkazy. 2) Před zahájením projektu zjistíme pomocí testu dosavadní znalosti žáků o vymezeném tématu. 3) Zábavnou formou výkladu s aktivním osobním zapojením dětí budou žáci seznámeni s historií města Ústí nad Labem a jeho okolí, včetně známých pověstí, a následně si společně stanovíme, které konkrétní místní pamětihodnosti osobně navštívíme. 4) Formou týdenní exkurze budou postupně navštíveny stanovené pamětihodnosti s důkladným seznámením s jejich místním i celostátním historickým významem. 5) Z exkurzí žáci samostatně zpracují projekt, který bude následně vyhodnocen za účelem zjištění vlastní efektivnosti provedené praktické výuky a jejího přínosu pro pedagogickou praxi. 6) S odstupem času provedeme kontrolní měření vědomostí žáků prostřednictvím testu. 7) Získané závěry uvedeme do širších edukačních souvislostí žáků prvního stupně základní školy.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP ÚL č.5A/2017. Diplomová práce bude založena na praktickém pojetí výuky v terénu, jakožto důležitého doplňku teoretické výuky historie v rámci předmětu vlastivěda pro I. st. ZŠ, se zaměřením na historické milníky a pověsti místního charakteru (Ústí nad Labem a blízké okolí). 1) V teoretické části popíšeme všechny základní pojmy, které se k danému tématu vztahují. K tomu použijeme veškerou dostupnou odbornou literaturu, ale i relevantní internetové odkazy. 2) Před zahájením projektu zjistíme pomocí testu dosavadní znalosti žáků o vymezeném tématu. 3) Zábavnou formou výkladu s aktivním osobním zapojením dětí budou žáci seznámeni s historií města Ústí nad Labem a jeho okolí, včetně známých pověstí, a následně si společně stanovíme, které konkrétní místní pamětihodnosti osobně navštívíme. 4) Formou týdenní exkurze budou postupně navštíveny stanovené pamětihodnosti s důkladným seznámením s jejich místním i celostátním historickým významem. 5) Z exkurzí žáci samostatně zpracují projekt, který bude následně vyhodnocen za účelem zjištění vlastní efektivnosti provedené praktické výuky a jejího přínosu pro pedagogickou praxi. 6) S odstupem času provedeme kontrolní měření vědomostí žáků prostřednictvím testu. 7) Získané závěry uvedeme do širších edukačních souvislostí žáků prvního stupně základní školy.
Seznam doporučené literatury
1.ADAMOVÁ, Karolina, Antonín LOJEK, Karel SCHELLE a Jaromír TAUCHEN. Velké dějiny zemí Koruny české. Praha: Paseka, 2017. ISBN 978-80-7432-000-2., 2.BOBKOVÁ, Lenka a Kateřina BOBKOVÁ. Středověké Ústí nad Labem ve světle královských listin. Ilustroval Jan LEPŠÍK. Ústí nad Labem: MIM, 1999., 3.ČORNEJ, Petr. Dějiny zemí Koruny české. 9. vyd. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-605-3., 4.JANÁČKOVÁ, Blanka. Pověsti a vyprávění o městě Ústí nad Labem a o jeho okolí: literární příručka pro žáky 1. st. ZŠ. Ilustroval Vladimír ŠAVEL. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-066-2., 5.KAISER, Vladimír a Kristina KAISEROVÁ, ed. Dějiny města Ústí nad Labem. Ústí nad Labem: Městský úřad Ústí nad Labem, 1995. ISBN 80-901761-5-1., 6.KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9., 7.PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7., 8.ŠPAČEK, Petr. Tak to bylo na Ústecku: Střekov, Sebuzín, Brná nad Labem, Svádov, Vaňov, Hostovice, Tuchomyšl, Předlice, Všebořice, Bukov, Skorotice, Božtěšice, Stříbrníky, Dobětice, Neštěmice a Mojžíř na starých pohlednicích a fotografiích. 2. vyd. Ústí nad Labem: Tiskárna V&H Print Hlávko, 2013. Ústecká vlastivěda. ISBN 978-80-905676-0-3., 9.ÚLOVEC, Jiří. Hrady, zámky a tvrze na Ústecku. Ústí nad Labem: Město Ústí nad Labem, 2002. Ústecká vlastivěda. ISBN 80-86646-01-7., 10.Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0., 11.Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
1.ADAMOVÁ, Karolina, Antonín LOJEK, Karel SCHELLE a Jaromír TAUCHEN. Velké dějiny zemí Koruny české. Praha: Paseka, 2017. ISBN 978-80-7432-000-2., 2.BOBKOVÁ, Lenka a Kateřina BOBKOVÁ. Středověké Ústí nad Labem ve světle královských listin. Ilustroval Jan LEPŠÍK. Ústí nad Labem: MIM, 1999., 3.ČORNEJ, Petr. Dějiny zemí Koruny české. 9. vyd. Praha: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-605-3., 4.JANÁČKOVÁ, Blanka. Pověsti a vyprávění o městě Ústí nad Labem a o jeho okolí: literární příručka pro žáky 1. st. ZŠ. Ilustroval Vladimír ŠAVEL. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-066-2., 5.KAISER, Vladimír a Kristina KAISEROVÁ, ed. Dějiny města Ústí nad Labem. Ústí nad Labem: Městský úřad Ústí nad Labem, 1995. ISBN 80-901761-5-1., 6.KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9., 7.PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7., 8.ŠPAČEK, Petr. Tak to bylo na Ústecku: Střekov, Sebuzín, Brná nad Labem, Svádov, Vaňov, Hostovice, Tuchomyšl, Předlice, Všebořice, Bukov, Skorotice, Božtěšice, Stříbrníky, Dobětice, Neštěmice a Mojžíř na starých pohlednicích a fotografiích. 2. vyd. Ústí nad Labem: Tiskárna V&H Print Hlávko, 2013. Ústecká vlastivěda. ISBN 978-80-905676-0-3., 9.ÚLOVEC, Jiří. Hrady, zámky a tvrze na Ústecku. Ústí nad Labem: Město Ústí nad Labem, 2002. Ústecká vlastivěda. ISBN 80-86646-01-7., 10.Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Překlad Vladimír Jůva a Vendula Hlavatá. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0., 11.Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.