Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. V první části se zaměřujeme na přiblížení publicistického stylu a především pojmu reportáže. Přibližujeme zde i pojem masových médií a jejich významu ve společnosti. Dále pak čtenáře seznamujeme s obsahovou analýzou textu, a především pak s měřením obtížnosti vybraných textů. Popisujeme zde metody měření z historického hlediska. Charakterizujeme dále metodu, kterou jsme si pro své měření vybrali my. Metoda je popsána dopodrobna i s příslušnými vzorečky a instrukcemi pro získání výsledků. V druhé praktické části se zaměřujeme na výpočet obtížnosti textových vzorků vybraných televizních stanic. Vybrali jsme si texty televizních reportáží a snažili jsme se je mít na stejné nebo podobné téma. Věnujeme se především syntaktické a sémantické stránce obtížnosti. Text analyzujeme pomocí vzorců popsaných v teoretické části a diskutujeme nad výsledky našeho měření. Texty nám nakonec vyšly jako méně obtížné a rozdíl obtížností mezi jednotlivými stanicemi není nikterak vysoký.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is composed of two main parts. The first part focuses on taking closer look to the news style and the perception of the reportage. We are also focusing on the mass media and the meaning of the mass media themselves. Next we would like to introduce to you the content of the analysis of the text, focuing on processing the difficulty of the texts especially. We are describing the methods of the measuring from the historical point of view and characterize the method, we have chosen. The method is described precisely by the patterns and instructions to gain the results. In the second part, which is a practical part, we are taking closer look to the calculation of the difficulty of the text of the television´s stations. We have chosen some texts of the reports and focused on the similarities of the topics. We are dealing with the syntactic and the semantic part of the complexity. The text is being analyzed by using the patterns described in the first theoretical part and compared to the results of measurement of ours. The texts have finally appeared not being that difficult and the difference between particular stations isn't that empathic.
Content analysis of the text, text difficulty, syntactic difficulty, reportage, television news, mass media, journalistic style, journalism
Rozsah průvodní práce
67
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. V první části se zaměřujeme na přiblížení publicistického stylu a především pojmu reportáže. Přibližujeme zde i pojem masových médií a jejich významu ve společnosti. Dále pak čtenáře seznamujeme s obsahovou analýzou textu, a především pak s měřením obtížnosti vybraných textů. Popisujeme zde metody měření z historického hlediska. Charakterizujeme dále metodu, kterou jsme si pro své měření vybrali my. Metoda je popsána dopodrobna i s příslušnými vzorečky a instrukcemi pro získání výsledků. V druhé praktické části se zaměřujeme na výpočet obtížnosti textových vzorků vybraných televizních stanic. Vybrali jsme si texty televizních reportáží a snažili jsme se je mít na stejné nebo podobné téma. Věnujeme se především syntaktické a sémantické stránce obtížnosti. Text analyzujeme pomocí vzorců popsaných v teoretické části a diskutujeme nad výsledky našeho měření. Texty nám nakonec vyšly jako méně obtížné a rozdíl obtížností mezi jednotlivými stanicemi není nikterak vysoký.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is composed of two main parts. The first part focuses on taking closer look to the news style and the perception of the reportage. We are also focusing on the mass media and the meaning of the mass media themselves. Next we would like to introduce to you the content of the analysis of the text, focuing on processing the difficulty of the texts especially. We are describing the methods of the measuring from the historical point of view and characterize the method, we have chosen. The method is described precisely by the patterns and instructions to gain the results. In the second part, which is a practical part, we are taking closer look to the calculation of the difficulty of the text of the television´s stations. We have chosen some texts of the reports and focused on the similarities of the topics. We are dealing with the syntactic and the semantic part of the complexity. The text is being analyzed by using the patterns described in the first theoretical part and compared to the results of measurement of ours. The texts have finally appeared not being that difficult and the difference between particular stations isn't that empathic.
Content analysis of the text, text difficulty, syntactic difficulty, reportage, television news, mass media, journalistic style, journalism
Zásady pro vypracování
Literární rešerše studované problematiky zaměřená na analýzu mluvených projevů a metody kvantifikace jejich charakteristik - syntaktická a sémantická obtížnost.
Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se odlišuje syntaktická a sémantická obtížnost mluvených projevů v televizním zpravodajství v závislosti na zaměření dané stanice (ČT24, ČT1, Nova, Prima, Barrandov apod.)
Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek budou tvořit vybrané texty mluvených projevů z hlavních zpravodajských relací zvolených televizních stanic. Snahou bude podchytit různá zpravodajská témata (ekonomika, politika, sport, kultura apod.)
Výběr vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použita bude obsahová analýza mluvených projevů (převedených do textové podoby)s ohledem na výpočet syntaktické a sémantické obtížnosti těchto projevů.
Vlastní provedení výzkumné studie spočívající ve výběru a analýze zvolených textových jednotek vycházejících z mluvených projevů v hlavních zpravodajských pořadech vybraných televizních stanic.
Digitalizace získaných dat a jejich komparace a vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Literární rešerše studované problematiky zaměřená na analýzu mluvených projevů a metody kvantifikace jejich charakteristik - syntaktická a sémantická obtížnost.
Charakteristika výzkumného pole, stanovení základních cílů práce. Hlavním cílem práce je zjistit, jak se odlišuje syntaktická a sémantická obtížnost mluvených projevů v televizním zpravodajství v závislosti na zaměření dané stanice (ČT24, ČT1, Nova, Prima, Barrandov apod.)
Výběr výzkumného vzorku. Výzkumný vzorek budou tvořit vybrané texty mluvených projevů z hlavních zpravodajských relací zvolených televizních stanic. Snahou bude podchytit různá zpravodajská témata (ekonomika, politika, sport, kultura apod.)
Výběr vhodných výzkumných metod a konkrétních výzkumných nástrojů. Použita bude obsahová analýza mluvených projevů (převedených do textové podoby)s ohledem na výpočet syntaktické a sémantické obtížnosti těchto projevů.
Vlastní provedení výzkumné studie spočívající ve výběru a analýze zvolených textových jednotek vycházejících z mluvených projevů v hlavních zpravodajských pořadech vybraných televizních stanic.
Digitalizace získaných dat a jejich komparace a vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 8085931494.
HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro vysoké školy.
GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba spisovné češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických a pedagogických fakult studijních oborů 73-21-8. 2. vyd. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
JELÍNEK, Jaroslav. Jazykové rozbory. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. Na pomoc učitelům a vychovatelům.
MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
OSVALDOVÁ, Barbora, Radim KOPÁČ a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, ed. O reportáži, o reportérech. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1781-7.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. V Praze: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3.
MAŠEK, Jan, Zdeněk SLOBODA a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ, ed. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17.-18. června 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, c2010. ISBN 978-80-7043-851-0.
Seznam doporučené literatury
PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 8085931494.
HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro vysoké školy.
GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba spisovné češtiny: vysokoškolská učebnice pro studenty filozofických a pedagogických fakult studijních oborů 73-21-8. 2. vyd. Praha: SPN, 1989. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
JELÍNEK, Jaroslav. Jazykové rozbory. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. Na pomoc učitelům a vychovatelům.
MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
OSVALDOVÁ, Barbora, Radim KOPÁČ a Alice NĚMCOVÁ TEJKALOVÁ, ed. O reportáži, o reportérech. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1781-7.
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-574-5.
KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. V Praze: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3.
MAŠEK, Jan, Zdeněk SLOBODA a Vladimíra ZIKMUNDOVÁ, ed. Mediální pedagogika v teorii a praxi: sborník příspěvků z mezinárodní konference o mediální výchově a pedagogice: Plzeň, 17.-18. června 2009. Plzeň: Fakulta pedagogická ZČU, c2010. ISBN 978-80-7043-851-0.