Informace o kvalifikační práci
Porozumění čtenému textu u žáků třetích ročníků v jejich mateřském jazyce v ČR a Pensylvánii(na základě srovnávacího testu PSSA)
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Název v angličtině
Hlavní téma
Porozumění čtenému textu u žáků třetích ročníků v jejich mateřském jazyce v ČR a Pensylvánii (na základě srovnávacího testu PSSA)
Hlavní téma v angličtině
Understanding of reading text by third grades pupils in their mother tongue in the Czech republic and Pennsylvania (based on the comparative test PSSA)
Název dle studenta
Porozumění čtenému textu u žáků třetích ročníků v jejich mateřském jazyce v ČR a Pensylvánii(na základě srovnávacího testu PSSA)
Cílem diplomové práce je porovnat ročníků u žáků třetích ročníků porozumění jejich čtenému textu v jejich mateřském jazyce v České republice a Pensylvánii. Obsah teoretické části je věnován čtení a jeho metodám, čtenářské gramotnosti a jejímu rozvoji u žáků mladšího školního věku. Je představen také srovnávací test PSSA. V praktické části jsou srovnány výsledky čtenářské části testu v Pensylvánii s výsledky žáků v České republice. Na základě zjištěných výsledků je pozornost soustředěna na odchylky měření u čtenářů vzdělávajících se analyticko-syntetickou metodou versus genetickou metodou čtení, které jsou porovnány. Naznačují, že čtenářská gramotnost u žáků třetího ročníku v České republice a Pensylvánii se výrazně neliší. Nicméně zde nacházíme nápadné rozdíly mezi čtenáři vzdělávajícími se pomocí dvou odlišných metod čtení v České republice.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to compare the third grades pupils in the understanding of reading text in their mother tongue in the Czech Republic and Pennsylvania. The theoretical part deals with reading and its methods, reading literacy and its development at younger school age pupils. It descirbes the PSSA comparison test. The practical part compares the results of the reading part of the test in Pennsylvania with the results of students in the Czech Republic. Based on the results, it deals with measurement deviations at readers educated by the analytical-synthetic method versus the genetic method of reading, which it compares. The results suggest that reading literacy among the third grades students in the Czech Republic and Pennsylvania does not differ signigicantly. However, here we find striking differences between readers educated by two different methods of reading in the Czech republic.
Klíčová slova
čtení, porozumění čtenému textu, srovnávací test PSSA, třetí ročník
Klíčová slova v angličtině
reading, understanding of reading text, comparative test PSSA, third grade
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je porovnat ročníků u žáků třetích ročníků porozumění jejich čtenému textu v jejich mateřském jazyce v České republice a Pensylvánii. Obsah teoretické části je věnován čtení a jeho metodám, čtenářské gramotnosti a jejímu rozvoji u žáků mladšího školního věku. Je představen také srovnávací test PSSA. V praktické části jsou srovnány výsledky čtenářské části testu v Pensylvánii s výsledky žáků v České republice. Na základě zjištěných výsledků je pozornost soustředěna na odchylky měření u čtenářů vzdělávajících se analyticko-syntetickou metodou versus genetickou metodou čtení, které jsou porovnány. Naznačují, že čtenářská gramotnost u žáků třetího ročníku v České republice a Pensylvánii se výrazně neliší. Nicméně zde nacházíme nápadné rozdíly mezi čtenáři vzdělávajícími se pomocí dvou odlišných metod čtení v České republice.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to compare the third grades pupils in the understanding of reading text in their mother tongue in the Czech Republic and Pennsylvania. The theoretical part deals with reading and its methods, reading literacy and its development at younger school age pupils. It descirbes the PSSA comparison test. The practical part compares the results of the reading part of the test in Pennsylvania with the results of students in the Czech Republic. Based on the results, it deals with measurement deviations at readers educated by the analytical-synthetic method versus the genetic method of reading, which it compares. The results suggest that reading literacy among the third grades students in the Czech Republic and Pennsylvania does not differ signigicantly. However, here we find striking differences between readers educated by two different methods of reading in the Czech republic.
Klíčová slova
čtení, porozumění čtenému textu, srovnávací test PSSA, třetí ročník
Klíčová slova v angličtině
reading, understanding of reading text, comparative test PSSA, third grade
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5A/2017 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu k zadanému tématu a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
4. Vypracovat teoretickou část práce (výklad základních pojmů k problematice, konfrontace obsahu učiva, metodických postupů a testování ve výuce mateřského jazyka v ČR a v Pensylvánii).
5. Specifikovat hlavní i dílčí cíle průzkumu v rámci praktické části.
6. Připravit českou verzi amerického testu PSSA.
7. Oslovit ředitele primárních škol v ústeckém regionu za účelem realizace průzkumu a sběru dat.
8. Zpracovat získaná data od žáků 3. ročníků ZŠ v ústeckém regionu do přehledných tabulek a grafů, konfrontovat s výsledky amerických testů PSSA.
9. Závěr - shrnout a zobecnit získané poznatky, specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5A/2017 s názvem Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu k zadanému tématu a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Pravidelně konzultovat s vedoucí práce.
4. Vypracovat teoretickou část práce (výklad základních pojmů k problematice, konfrontace obsahu učiva, metodických postupů a testování ve výuce mateřského jazyka v ČR a v Pensylvánii).
5. Specifikovat hlavní i dílčí cíle průzkumu v rámci praktické části.
6. Připravit českou verzi amerického testu PSSA.
7. Oslovit ředitele primárních škol v ústeckém regionu za účelem realizace průzkumu a sběru dat.
8. Zpracovat získaná data od žáků 3. ročníků ZŠ v ústeckém regionu do přehledných tabulek a grafů, konfrontovat s výsledky amerických testů PSSA.
9. Závěr - shrnout a zobecnit získané poznatky, specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
IVANOVÁ, J. a kol. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 267 s. ISBN 8024414252.
CHRÁSTKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
HNILIČKOVÁ, J. JOSÍFKO, M. TUČEK, A. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha: SPN, 1972.
CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: APRA, 1993.
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2008. ISBN 14-279-88.
PŮLPÁN, Z. Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktických testů. Hradec Králové: Kotva, 1991. ISBN 80-900254-4-7.
Seznam doporučené literatury
IVANOVÁ, J. a kol. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 267 s. ISBN 8024414252.
CHRÁSTKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
HNILIČKOVÁ, J. JOSÍFKO, M. TUČEK, A. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. Praha: SPN, 1972.
CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: APRA, 1993.
HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 2008. ISBN 14-279-88.
PŮLPÁN, Z. Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktických testů. Hradec Králové: Kotva, 1991. ISBN 80-900254-4-7.