Cílem bakalářské práce s názvem "Spiritualita a výchova - Salesiánská pedagogika Dona Bosca v sociálně vyloučených lokalitách" je zjistit, zda spirituální péče má nebo nemá vliv na výchovu dětí a mládeže.
Teoretická část se věnuje pedagogickému odkazu Jana Amose Komenského a Dona Bosca, jejich pohledu na celkový rozvoj mladého člověka. Dále se zabývá otázkou spirituality v životě člověka, filosofií výchovy a příčinami sociálně patologických jevů a možnostmi jejich ovlivňování.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu realizovaného metodou etnografického interview s cílem zjistit, zda má spirituální péče vliv na výchovu dětí a mládeže. Rozhovory byly vedeny s dětmi ze Salesiánského střediska Štěpána Trochty v Teplicích, kde jim byly kladeny otevřené otázky týkající se dílčích výzkumných cílů zaměřujících se na morální rozvoj dětí a mládeže.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis "The Spirituality and Education - Salesian Pedagogy of on Bosco in Socially Excluded Localities" is to find out whether spiritual care does or does not influence the education of children and youth.
The theoretical part is dedicated to the pedagogical link of Jan Amos Komenský and Don Bosco and their view of the general development of the young person. It also deals with the question of spirituality in human life, the philosophy of education and the causes of social pathological phenomena and the possibilities to influence them.
The practical part is devoted to qualitative research carried out by the ethnographic interview method with the aim to find out whether spiritual care has an influence on the education of children and youth. The interviews were holded with children from the Salesian Center of Štěpán Trochta in Teplice, where they got open questions about partial research goals aimed at the moral development of children and youth.
Spirituality, Salesians, prevention of socially pathological phenomena, value orientation, help, support, moral development, progress.
Rozsah průvodní práce
71 s. (102 603 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce s názvem "Spiritualita a výchova - Salesiánská pedagogika Dona Bosca v sociálně vyloučených lokalitách" je zjistit, zda spirituální péče má nebo nemá vliv na výchovu dětí a mládeže.
Teoretická část se věnuje pedagogickému odkazu Jana Amose Komenského a Dona Bosca, jejich pohledu na celkový rozvoj mladého člověka. Dále se zabývá otázkou spirituality v životě člověka, filosofií výchovy a příčinami sociálně patologických jevů a možnostmi jejich ovlivňování.
Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu realizovaného metodou etnografického interview s cílem zjistit, zda má spirituální péče vliv na výchovu dětí a mládeže. Rozhovory byly vedeny s dětmi ze Salesiánského střediska Štěpána Trochty v Teplicích, kde jim byly kladeny otevřené otázky týkající se dílčích výzkumných cílů zaměřujících se na morální rozvoj dětí a mládeže.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis "The Spirituality and Education - Salesian Pedagogy of on Bosco in Socially Excluded Localities" is to find out whether spiritual care does or does not influence the education of children and youth.
The theoretical part is dedicated to the pedagogical link of Jan Amos Komenský and Don Bosco and their view of the general development of the young person. It also deals with the question of spirituality in human life, the philosophy of education and the causes of social pathological phenomena and the possibilities to influence them.
The practical part is devoted to qualitative research carried out by the ethnographic interview method with the aim to find out whether spiritual care has an influence on the education of children and youth. The interviews were holded with children from the Salesian Center of Štěpán Trochta in Teplice, where they got open questions about partial research goals aimed at the moral development of children and youth.
Spirituality, Salesians, prevention of socially pathological phenomena, value orientation, help, support, moral development, progress.
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 - vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Cílem bakalářské práce je zjistit vliv spirituální péče při výchově dětí vyrůstajících v sociálně vyloučených lokalitách. Teoretická část se bude zabývat pedagogickým odkazem Jana Amose Komenského a Dona Bosca, jejich pohledem na celkový rozvoj mladého člověka, tedy rozvoj po stránce tělesné, duchovní, duševní i sociální. Dále se budeme zabývat otázkou spirituality v životě člověka a filosofií výchovy. Rovněž budou popsány příčiny a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Obsahem praktické části bude kvalitativně zaměřený výzkum, realizovaný metodou etnografického interview, jehož cílem je zjistit, zda spirituální péče má nebo nemá vliv na výchovu dětí a mládeže. Tato metoda bude zvolena z důvodu citlivého druhu tázání. Cílem etnografického interview je zjistit, jak osoby interpretují svět kolem sebe, jaké významy připisují důležitým událostem ve svém životě. Výpovědi respondentů, tj. dětí navštěvujících Salesiánské středisko Štěpána Trochty v Teplicích, budou zpracovány a vyhodnoceny. V závěru formulujeme doporučení pro praxi sociální pedagogiky.
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 - vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Cílem bakalářské práce je zjistit vliv spirituální péče při výchově dětí vyrůstajících v sociálně vyloučených lokalitách. Teoretická část se bude zabývat pedagogickým odkazem Jana Amose Komenského a Dona Bosca, jejich pohledem na celkový rozvoj mladého člověka, tedy rozvoj po stránce tělesné, duchovní, duševní i sociální. Dále se budeme zabývat otázkou spirituality v životě člověka a filosofií výchovy. Rovněž budou popsány příčiny a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Obsahem praktické části bude kvalitativně zaměřený výzkum, realizovaný metodou etnografického interview, jehož cílem je zjistit, zda spirituální péče má nebo nemá vliv na výchovu dětí a mládeže. Tato metoda bude zvolena z důvodu citlivého druhu tázání. Cílem etnografického interview je zjistit, jak osoby interpretují svět kolem sebe, jaké významy připisují důležitým událostem ve svém životě. Výpovědi respondentů, tj. dětí navštěvujících Salesiánské středisko Štěpána Trochty v Teplicích, budou zpracovány a vyhodnoceny. V závěru formulujeme doporučení pro praxi sociální pedagogiky.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich; KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2003. 340 s. ISBN 80-7178-771-X.
KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0226-2.
FERRERO, Bruno. Vychovávej jako Don Bosco. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-294-2.
TRPIŠOVSKÁ, Dobromila a Marie VACÍNOVÁ. Sociální psychologie: vybraná témata. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. ISBN 978-80-86723-30-3.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Spirituální výchova v rodině: co radí psychologové?. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1098-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 279 s. ISBN 8071787744
MARTINEK, Michael. Přehled křesťanských církví a jejich aktivit v ČR. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1116-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
MARTINEK, Michael. Praktická teologie pro sociální pracovníky. 2. vyd. Praha: Jabok, 2010. ISBN 978-80-904137-6-4.
FISCHER, Ondřej a René MILFAIT. Etika pro sociální práci. 2. vyd. Praha: Jabok, c2010. ISBN 978-80-904137-7-1.
HÁBL, Jan. Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského. 2. vyd. Přeložil František GRANÁT. Praha: Návrat domů, 2011. ISBN 978-80-7255-260-3.
HÁBL, Jan. I když se nikdo nedívá: fundamentální otázky etického vychovatelství. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-187-8.
SVOBODA, Zdeněk a Arnošt SMOLÍK. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Amosium servis vydavatelství neperiodických publikací,1995.
Seznam doporučené literatury
MATOUŠEK, Oldřich; KROFTOVÁ, Andrea. Mládež a delikvence. Vyd. 2., aktualiz. Praha : Portál, 2003. 340 s. ISBN 80-7178-771-X.
KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0226-2.
FERRERO, Bruno. Vychovávej jako Don Bosco. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-294-2.
TRPIŠOVSKÁ, Dobromila a Marie VACÍNOVÁ. Sociální psychologie: vybraná témata. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. ISBN 978-80-86723-30-3.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Spirituální výchova v rodině: co radí psychologové?. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1098-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha : Portál, 2003. 279 s. ISBN 8071787744
MARTINEK, Michael. Přehled křesťanských církví a jejich aktivit v ČR. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1116-7.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
MARTINEK, Michael. Praktická teologie pro sociální pracovníky. 2. vyd. Praha: Jabok, 2010. ISBN 978-80-904137-6-4.
FISCHER, Ondřej a René MILFAIT. Etika pro sociální práci. 2. vyd. Praha: Jabok, c2010. ISBN 978-80-904137-7-1.
HÁBL, Jan. Lekce z lidskosti v životě a díle Jana Amose Komenského. 2. vyd. Přeložil František GRANÁT. Praha: Návrat domů, 2011. ISBN 978-80-7255-260-3.
HÁBL, Jan. I když se nikdo nedívá: fundamentální otázky etického vychovatelství. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-187-8.
SVOBODA, Zdeněk a Arnošt SMOLÍK. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1.
KAPLÁNEK, Michal. Čas volnosti - čas výchovy: pedagogické úvahy o volném čase. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0450-3.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Amosium servis vydavatelství neperiodických publikací,1995.