Bakalářská práce se zabývá problematikou průběhu adaptace dítěte s ukončenou zá-kladní školní docházkou, jež je nově umístěno ve školském zařízení pro výkon nařízené ús-tavní výchovy - výchovném ústavu. V teoretické části jsou zpracována související témata, zejména se jedná o otázky socializace člověka, nesprávné formy socializace dítěte, osvojo-vání si přijatelných sociálních strategií, poruchy chování, odebírání dítěte z rodiny, nařízené ústavní výchovy, a platné legislativy. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření zabý-vající se analýzou vývoje projevů adaptačních potíží dítěte po různých dobách jeho pobytu ve výchovném ústavu. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení s potencionálními strategiemi pro pedagogy, kdy dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v samotné praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines the problematics of an adaptation of a child, with a completed basic school attendance, which is newly placed in a school facility for the execu-tion of an ordered institutional education - youth detention center. The theoretical part deals with related topics, mainly the issues of socialization of man, the improper form of child socialization, the adaptation of acceptable social strategies, the behavioral disorders, the re-moval of a child from the family, ordered institutional education, and applicable legislation. The practical part consists of results gained by self-research on the subject of an analysis of the development of manifestations of adaptation difficulties of a child after different times of its stay in ordered institutional education. As part of the work there are specific conclu-sions and recommendations with potential strategies for teachers, the results achieved and the set recommendations are usable in the practice itself of social pedagogy and other disci-plines, of the so-called helping professions.
Klíčová slova
Socializace, výchova, sociální strategie, náhradní výchovná péče, výchovný ústav, adap-tace.
Klíčová slova v angličtině
Socialization, upbringing, social strategy, ordered institutional education, youth detention centre, adaptation
Rozsah průvodní práce
63
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou průběhu adaptace dítěte s ukončenou zá-kladní školní docházkou, jež je nově umístěno ve školském zařízení pro výkon nařízené ús-tavní výchovy - výchovném ústavu. V teoretické části jsou zpracována související témata, zejména se jedná o otázky socializace člověka, nesprávné formy socializace dítěte, osvojo-vání si přijatelných sociálních strategií, poruchy chování, odebírání dítěte z rodiny, nařízené ústavní výchovy, a platné legislativy. Praktickou část tvoří výsledky vlastního šetření zabý-vající se analýzou vývoje projevů adaptačních potíží dítěte po různých dobách jeho pobytu ve výchovném ústavu. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení s potencionálními strategiemi pro pedagogy, kdy dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v samotné praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis examines the problematics of an adaptation of a child, with a completed basic school attendance, which is newly placed in a school facility for the execu-tion of an ordered institutional education - youth detention center. The theoretical part deals with related topics, mainly the issues of socialization of man, the improper form of child socialization, the adaptation of acceptable social strategies, the behavioral disorders, the re-moval of a child from the family, ordered institutional education, and applicable legislation. The practical part consists of results gained by self-research on the subject of an analysis of the development of manifestations of adaptation difficulties of a child after different times of its stay in ordered institutional education. As part of the work there are specific conclu-sions and recommendations with potential strategies for teachers, the results achieved and the set recommendations are usable in the practice itself of social pedagogy and other disci-plines, of the so-called helping professions.
Klíčová slova
Socializace, výchova, sociální strategie, náhradní výchovná péče, výchovný ústav, adap-tace.
Klíčová slova v angličtině
Socialization, upbringing, social strategy, ordered institutional education, youth detention centre, adaptation
Zásady pro vypracování
Autor se ve své bakalářské práci bude věnovat problematice průběhu adaptace dítěte s ukončenou základní školní docházkou, umístěného ve školském zařízení na výkon nařízené ústavní výchovy - výchovném ústavu. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky socializace člověka, nesprávné formy socializace dítěte, osvojování si přijatelných sociálních strategií, poruchy chování, odebírání dítěte z rodiny, nařízené ústavní výchovy, a platné legislativy. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které se bude zabývat analýzou adaptačních problémů dítěte a potencionálními strategiemi pedagogů, které aplikují v rámci sledovaného adaptačního období. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova:
Socializace, výchova, sociální strategie, náhradní výchova, výchovný ústav, adaptace
Zásady pro vypracování
Autor se ve své bakalářské práci bude věnovat problematice průběhu adaptace dítěte s ukončenou základní školní docházkou, umístěného ve školském zařízení na výkon nařízené ústavní výchovy - výchovném ústavu. V teoretické části budou zpracována témata vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky socializace člověka, nesprávné formy socializace dítěte, osvojování si přijatelných sociálních strategií, poruchy chování, odebírání dítěte z rodiny, nařízené ústavní výchovy, a platné legislativy. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, které se bude zabývat analýzou adaptačních problémů dítěte a potencionálními strategiemi pedagogů, které aplikují v rámci sledovaného adaptačního období. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Klíčová slova:
Socializace, výchova, sociální strategie, náhradní výchova, výchovný ústav, adaptace
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008, ISBN:978-80-7387-014-0
2) FISCHER S., ŠKODA J. Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení 2. rozšířené a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, ISBN:978-80-247-5046-0
3) PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd.. Ostrava: Amosium servis, 1995, ISBN: 80-85498-27-8
4) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999, ISBN: 80-7184-803-4
5) VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008, ISBN:978-80-7367-414-4
Seznam doporučené literatury
1) FISCHER S., ŠKODA J., Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton, 2008, ISBN:978-80-7387-014-0
2) FISCHER S., ŠKODA J. Sociální patologie: Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení 2. rozšířené a aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, ISBN:978-80-247-5046-0
3) PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd.. Ostrava: Amosium servis, 1995, ISBN: 80-85498-27-8
4) VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999, ISBN: 80-7184-803-4
5) VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008, ISBN:978-80-7367-414-4