Cílem diplomové práce je zjistit vliv pohybové aktivity na stav držení těla a kvalitu nožní klenby u dětí ve věkovém rozmezí 8 až 11 let.
Teoretická část se zabývá pohybovou aktivitou dětí, popisuje správné a špatné držení těla, faktory ovlivňující držení těla a základní metody jeho hodnocení.
Pro výzkum držení těla v praktické části jsme použili nejprve standardizovaný dotazník určený zákonným zástupcům zkoumaných žáků, díky němuž jsme zjistili míru mimoškolní pohybové aktivity žáků. Dále jsme u dětí hodnotili držení těla pomocí testu Jaroše a Lomíčka a míru plochonoží metodou Chippaux-Šmiřák. Výsledky z těchto měření byly porovnány s výsledky dotazníkového šetření.
Výsledky ukázaly, že pohybová aktivita na držení těla a kvalitu nožní klenby žáků nemá vliv. Zjistili jsme ale vliv tělesné hmotnosti na stav držení těla a nožní klenby.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to discover the influence of physical activities on the posture and the foot arch flatness by children in years 8 11.
The theoretical part deals with pupils´ free time physical activity, it describes the right and the bad posture, factors that influence it and basic methods of its evaluation.
For the research of pupils´ posture in the practical part we asked their parents to fill in the standardized questionnaire to discover a quantity of pupils´ after school physical activities. Then we evaluated pupils´ posture by the method of Jaroš and Lomíček and get the flat feet rate by the method of Chippaux - Šmiřák. The posture evaluation results were compared with the questionnaire results.
The main outcome of the research was that there is no influence of pupils´ physical activity on their posture and foot arch flatness, but there is some influence of their weight.
Cílem diplomové práce je zjistit vliv pohybové aktivity na stav držení těla a kvalitu nožní klenby u dětí ve věkovém rozmezí 8 až 11 let.
Teoretická část se zabývá pohybovou aktivitou dětí, popisuje správné a špatné držení těla, faktory ovlivňující držení těla a základní metody jeho hodnocení.
Pro výzkum držení těla v praktické části jsme použili nejprve standardizovaný dotazník určený zákonným zástupcům zkoumaných žáků, díky němuž jsme zjistili míru mimoškolní pohybové aktivity žáků. Dále jsme u dětí hodnotili držení těla pomocí testu Jaroše a Lomíčka a míru plochonoží metodou Chippaux-Šmiřák. Výsledky z těchto měření byly porovnány s výsledky dotazníkového šetření.
Výsledky ukázaly, že pohybová aktivita na držení těla a kvalitu nožní klenby žáků nemá vliv. Zjistili jsme ale vliv tělesné hmotnosti na stav držení těla a nožní klenby.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis is to discover the influence of physical activities on the posture and the foot arch flatness by children in years 8 11.
The theoretical part deals with pupils´ free time physical activity, it describes the right and the bad posture, factors that influence it and basic methods of its evaluation.
For the research of pupils´ posture in the practical part we asked their parents to fill in the standardized questionnaire to discover a quantity of pupils´ after school physical activities. Then we evaluated pupils´ posture by the method of Jaroš and Lomíček and get the flat feet rate by the method of Chippaux - Šmiřák. The posture evaluation results were compared with the questionnaire results.
The main outcome of the research was that there is no influence of pupils´ physical activity on their posture and foot arch flatness, but there is some influence of their weight.
1) Zpracovat kvalifikační práci v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2) Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů
3) Nakládání se zjištěnými daty v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
4) Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod a technik.
5) Při zpracování práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu a z odpovídajících ověřených pramenů.
6) Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu
Cíl práce je zjistit, zda míra uplatňované pohybové aktivity může ovlivnit držení těla a stavbu nožní klenby u žáků na 1. stupni základní školy v Kamenickém Šenově
Pro měření bude využito standardizovaného dotazníku (Bradáčová, 2013), standardizovaného testu na diagnostiku držení těla podle Jaroše a Lomíčka (1957) a plantografie. Výzkumný soubor bude tvořen žáky ve věku 8 - 11 let.
Zásady pro vypracování
1) Zpracovat kvalifikační práci v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a PF UJEP a doporučeními pracoviště.
2) Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů
3) Nakládání se zjištěnými daty v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP.
4) Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem, postupů, metod a technik.
5) Při zpracování práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu a z odpovídajících ověřených pramenů.
6) Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu
Cíl práce je zjistit, zda míra uplatňované pohybové aktivity může ovlivnit držení těla a stavbu nožní klenby u žáků na 1. stupni základní školy v Kamenickém Šenově
Pro měření bude využito standardizovaného dotazníku (Bradáčová, 2013), standardizovaného testu na diagnostiku držení těla podle Jaroše a Lomíčka (1957) a plantografie. Výzkumný soubor bude tvořen žáky ve věku 8 - 11 let.
Seznam doporučené literatury
1. Dostálová, I. Zdravotní tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
2. Kohlíková, E., Novotná, H. Děti s diagnózou skolióza ve školní a mimoškolní tělesné výchově. 1. vyd. Praha: Olympia, 2000.
3. Kolisko, P., Fojtíková, M. Prevence vadného držení těla na základní škole. Ostrava: Ravírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna, 2003.
4. Kopecký, M. Zdravotní tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
5. 18. Krejčí, M., Bäumeltová, M. Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. 1. vyd. České Budějovice. 1999.
6. Kubát, R. Ortopedické vady u dětí a jak jim předcházet. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992.
7. Pokorný, I. Zdravotní tělesná výchova pro 1. stupeň základní školy. 2. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000.
8. Krejčí, M., & Mužík, V. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997.
9. Hošková, B., Matoušková, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007.
10. Sigmund, E., Sigmundová, D. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011.
Seznam doporučené literatury
1. Dostálová, I. Zdravotní tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
2. Kohlíková, E., Novotná, H. Děti s diagnózou skolióza ve školní a mimoškolní tělesné výchově. 1. vyd. Praha: Olympia, 2000.
3. Kolisko, P., Fojtíková, M. Prevence vadného držení těla na základní škole. Ostrava: Ravírní bratrská pokladna, zdravotní pojišťovna, 2003.
4. Kopecký, M. Zdravotní tělesná výchova. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.
5. 18. Krejčí, M., Bäumeltová, M. Optimalizace denního režimu žáků mladšího školního věku. 1. vyd. České Budějovice. 1999.
6. Kubát, R. Ortopedické vady u dětí a jak jim předcházet. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992.
7. Pokorný, I. Zdravotní tělesná výchova pro 1. stupeň základní školy. 2. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000.
8. Krejčí, M., & Mužík, V. Tělesná výchova a zdraví: zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 1997.
9. Hošková, B., Matoušková, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy pro studující FTVS UK. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007.
10. Sigmund, E., Sigmundová, D. Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011.