Metodika hry na klarinet pro 1. stupeň ZUŠ
Cílem práce je shromáždit informace a zkušenosti pedagogů týkající se
metodických postupů. Práce je tříděna do několika kapitol, které se zabývají klarinetem,
jeho stavbě, sestavení a péče, fyziologickými předpoklady žáka, postojem a držením
nástroje. Zvláště obsáhlou kapitolou je dýchání, jelikož je považováno za jeden
z nejdůležitějších aspektů pro hru na klarinet. Další kapitoly jsou o nátisku, počátcích
praktické hry, častých hráčských problémech a motivaci žáka.
Obsah práce může být nápomocen začínajícím učitelům jako praktická metodika.
Anotace v angličtině
Clarinet Methodology with Focus on the First Grade of Elementary Art School
Aim of the thesis is to collect information and experience from art teachers,
concerning their methodics. The thesis is divided into several chapters, discussing clarinet,
is construction, it's assemblage and maintenance, pupil's physiological predespositions,
body posture and instrument holding. The importance of breathing is stressed greatly, since
it is considered to be one of the most crucial aspects of clarinet performance. Other
chapters focus on mouthpiece, early practical performance, freqent student problems and
proper motivation.
This thesis can be helpful to new teachers as a practical methodology.
Klíčová slova
klarinet, metodika, základní umělecká škola
Klíčová slova v angličtině
clarinet, methodology, elementary art school
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Metodika hry na klarinet pro 1. stupeň ZUŠ
Cílem práce je shromáždit informace a zkušenosti pedagogů týkající se
metodických postupů. Práce je tříděna do několika kapitol, které se zabývají klarinetem,
jeho stavbě, sestavení a péče, fyziologickými předpoklady žáka, postojem a držením
nástroje. Zvláště obsáhlou kapitolou je dýchání, jelikož je považováno za jeden
z nejdůležitějších aspektů pro hru na klarinet. Další kapitoly jsou o nátisku, počátcích
praktické hry, častých hráčských problémech a motivaci žáka.
Obsah práce může být nápomocen začínajícím učitelům jako praktická metodika.
Anotace v angličtině
Clarinet Methodology with Focus on the First Grade of Elementary Art School
Aim of the thesis is to collect information and experience from art teachers,
concerning their methodics. The thesis is divided into several chapters, discussing clarinet,
is construction, it's assemblage and maintenance, pupil's physiological predespositions,
body posture and instrument holding. The importance of breathing is stressed greatly, since
it is considered to be one of the most crucial aspects of clarinet performance. Other
chapters focus on mouthpiece, early practical performance, freqent student problems and
proper motivation.
This thesis can be helpful to new teachers as a practical methodology.
Klíčová slova
klarinet, metodika, základní umělecká škola
Klíčová slova v angličtině
clarinet, methodology, elementary art school
Zásady pro vypracování
Shromáždění literatury
Návrh koncepce práce
Pravidelné konzultace s vedoucím a konzultantem práce
Vlastní zpracování
Zásady pro vypracování
Shromáždění literatury
Návrh koncepce práce
Pravidelné konzultace s vedoucím a konzultantem práce
Vlastní zpracování
Seznam doporučené literatury
Žilka, Václav. Veselé pískání - zdravé dýchání. Praha: Panton, 1990.
Kratochvíl, Jiří. Praktická metodika hry na klarinet (1. nižší stupeň). Praha: Akademie múzických umění, 1996.
Doležal, Antonín. Klarinetový tón a jeho vývoj. Uherské hradiště: Akademie múzických umění, 1972.
Zákostelecký, Bedřich. Škola hry na klarinet 1. díl, Praha: Bärenreiter, 2009.
Seznam doporučené literatury
Žilka, Václav. Veselé pískání - zdravé dýchání. Praha: Panton, 1990.
Kratochvíl, Jiří. Praktická metodika hry na klarinet (1. nižší stupeň). Praha: Akademie múzických umění, 1996.
Doležal, Antonín. Klarinetový tón a jeho vývoj. Uherské hradiště: Akademie múzických umění, 1972.
Zákostelecký, Bedřich. Škola hry na klarinet 1. díl, Praha: Bärenreiter, 2009.