Bakalářská práce na téma: Sonda do podvědomí o orálním zdraví a realizace programu vytvořeného pro děti předškolního věku, se skládá ze dvou částí. Teoretické část vymezuje základní pojmy, dále se zabývá chováním podporujícího orální zdraví a situací preventivních programů a projektů podporující orální zdraví u předškolních dětí. Druhá část práce se zabývá průzkumným šetřením a vytvořeným programem na téma péče o chrup. Program byl zrealizován ve dvou mateřských školách v Roudnici nad Labem. Cílem této bakalářské práce bylo přispět ke změně v přístupu předškolních dětí v péči o chrup, která je základem do budoucích let.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis on the topic: A probe to the subconscious about oral health and realization of the programme created for pre school children, consists of two parts. The theoretical part defines basic terms , then it deals with the behaviour supporting oral health and with the situation of preventive programmes and projects supporting oral health at pre school children. The second part of the thesis deals with the exploration research and the created programme on the topic dental care. The programme was realised in two kindergartens in Roudnice nad Labem. The object of this bachalor thesis was to contribute to the change in the access of the pre school children in dental care which is the basis to the future years.
temporary teeth, stage of pre school age, oral health, oral hygiene, tooth decay
Rozsah průvodní práce
70 s. (108 191 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce na téma: Sonda do podvědomí o orálním zdraví a realizace programu vytvořeného pro děti předškolního věku, se skládá ze dvou částí. Teoretické část vymezuje základní pojmy, dále se zabývá chováním podporujícího orální zdraví a situací preventivních programů a projektů podporující orální zdraví u předškolních dětí. Druhá část práce se zabývá průzkumným šetřením a vytvořeným programem na téma péče o chrup. Program byl zrealizován ve dvou mateřských školách v Roudnici nad Labem. Cílem této bakalářské práce bylo přispět ke změně v přístupu předškolních dětí v péči o chrup, která je základem do budoucích let.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis on the topic: A probe to the subconscious about oral health and realization of the programme created for pre school children, consists of two parts. The theoretical part defines basic terms , then it deals with the behaviour supporting oral health and with the situation of preventive programmes and projects supporting oral health at pre school children. The second part of the thesis deals with the exploration research and the created programme on the topic dental care. The programme was realised in two kindergartens in Roudnice nad Labem. The object of this bachalor thesis was to contribute to the change in the access of the pre school children in dental care which is the basis to the future years.
temporary teeth, stage of pre school age, oral health, oral hygiene, tooth decay
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana 5A/2017 PF UJEP Ústí nad Labem a dbát na její dodržování.
2. Studium a rešerše odborné literatury týkající se tématu zadané bakalářské práce.
3. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na prevenci orálního zdraví u dětí předškolního věku.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce. Praktická část práce bude obsahovat dvě složky. Cílem praktické části bude příprava a realizace průzkumu v mateřské škole v Roudnici nad Labem. Předmětem průzkumu bude zmapování vědomostí v péči o chrup u dětí před nástupem povinné školní docházky. Druhá složka bude vycházet z výsledků sondy a bude obsahovat tvorbu a realizaci programu podporující hygienické návyky v péči o dutinu ústní a prohlubující vědomosti a dovednosti v této problematice.
5. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
6. Vytvořit program se zásobníkem aktivit k podpoře orálního zdraví.
7. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit v diskusi závěry a formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámit se se směrnicí děkana 5A/2017 PF UJEP Ústí nad Labem a dbát na její dodržování.
2. Studium a rešerše odborné literatury týkající se tématu zadané bakalářské práce.
3. Stanovit cíl bakalářské práce a zpracovat teoretická východiska. Teoretickou část zaměřit na prevenci orálního zdraví u dětí předškolního věku.
4. Připravit a zpracovat praktickou část práce. Praktická část práce bude obsahovat dvě složky. Cílem praktické části bude příprava a realizace průzkumu v mateřské škole v Roudnici nad Labem. Předmětem průzkumu bude zmapování vědomostí v péči o chrup u dětí před nástupem povinné školní docházky. Druhá složka bude vycházet z výsledků sondy a bude obsahovat tvorbu a realizaci programu podporující hygienické návyky v péči o dutinu ústní a prohlubující vědomosti a dovednosti v této problematice.
5. Realizovat vlastní výzkumné šetření, zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
6. Vytvořit program se zásobníkem aktivit k podpoře orálního zdraví.
7. Na základě zjištěných výsledků vyhodnotit v diskusi závěry a formulovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, ISBN 978-80-7315-185-0.
HOSKOVCOVÁ S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1424-8.
CHRÁSKA M., Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2016, ISBN 978-80-247-5326-3.
MACHOVÁ J.,KUBÁTOVÁ D. a kol., Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-5351-5.
MAZÁNEK J. a kol., Zubní lékařství Propedeutika. Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-3534-4.
MAZÁNEK J. a kol., Stomatologie - minimum pro praxi. Praha: Triton, 1999, ISBN 80-7254-032-7.
PRŮCHA J.,KOŤÁTKOVÁ S., Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0495-4.
VÁGNEROVÁ M., Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.
ZOUHAROVÁ Z., Zdravý úsměv Péče o zuby a dásně. Brno: Era, 2008, ISBN 978-80-7366-124-3.
Seznam doporučené literatury
GAVORA P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, ISBN 978-80-7315-185-0.
HOSKOVCOVÁ S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006, ISBN 80-247-1424-8.
CHRÁSKA M., Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2016, ISBN 978-80-247-5326-3.
MACHOVÁ J.,KUBÁTOVÁ D. a kol., Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015, ISBN 978-80-247-5351-5.
MAZÁNEK J. a kol., Zubní lékařství Propedeutika. Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-3534-4.
MAZÁNEK J. a kol., Stomatologie - minimum pro praxi. Praha: Triton, 1999, ISBN 80-7254-032-7.
PRŮCHA J.,KOŤÁTKOVÁ S., Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0495-4.
VÁGNEROVÁ M., Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.
ZOUHAROVÁ Z., Zdravý úsměv Péče o zuby a dásně. Brno: Era, 2008, ISBN 978-80-7366-124-3.
Přílohy volně vložené
Příloha I: Vzor dotazníku pro děti předškolního věku
Příloha II: Obrázková kniha
Příloha III: Souhlas s rozhovorem