Tématem této bakalářské práce je analýza mluvených projevů moderátorů. Pro tento účel byl vybrán publicistický pořad Černé ovce vysílaný Českou televizí. Analýza se týká vybraných projevů jednotlivých moderátorů pořadu, a to od počátku vysílání až do roku 2017. Vlastní analýze shromážděného materiálu předchází teoretické pojednání o žurnalistice a jejích základních pilířích, o publicistickém stylu, jazykové stránce publicistických projevů, mluvené publicistice a o typických jazykových prostředcích publicistiky. Praktická část je zaměřena na analýzu projevů moderátorů z hlediska lexikálního. Pozornost je kladena především na výskyt obrazných vyjádření, publicismů, frazémů a expresivních vyjádření.
Annotation in English
The focus of this bachelor thesis is the analysis of spoken language of anchormen. For this purpose the program Černé ovce, which is broadcast by the Česká televize, is chosen. The analysis inquires into particular speech expressions of selected anchormen from the beginning of the broadcast to the present, i.e. 2017. The analysis of the collected material is preceded by the theoretical treatise on journalism and it's fundamental pillars, the journalistic style, the linguistic aspects of journalistic expressions, spoken publicistics and typical journalistic language expressions. The practical part is focused on the analysis of anchorman's speech from a lexical point of view. Particular attention is paid to the occurrence of figurative expressions, publicism, phrasal idioms and expressive expressions.
Keywords
publicistický pořad, Černé ovce, moderátor, Česká televize, analýza lexikonu, typické jazykové prostředky publicistiky
Keywords in English
publicistic program, Černé ovce, Česká televize, lexicon analysis, typical language means of journalism
Length of the covering note
63 s. (70 718 znaků)
Language
CZ
Annotation
Tématem této bakalářské práce je analýza mluvených projevů moderátorů. Pro tento účel byl vybrán publicistický pořad Černé ovce vysílaný Českou televizí. Analýza se týká vybraných projevů jednotlivých moderátorů pořadu, a to od počátku vysílání až do roku 2017. Vlastní analýze shromážděného materiálu předchází teoretické pojednání o žurnalistice a jejích základních pilířích, o publicistickém stylu, jazykové stránce publicistických projevů, mluvené publicistice a o typických jazykových prostředcích publicistiky. Praktická část je zaměřena na analýzu projevů moderátorů z hlediska lexikálního. Pozornost je kladena především na výskyt obrazných vyjádření, publicismů, frazémů a expresivních vyjádření.
Annotation in English
The focus of this bachelor thesis is the analysis of spoken language of anchormen. For this purpose the program Černé ovce, which is broadcast by the Česká televize, is chosen. The analysis inquires into particular speech expressions of selected anchormen from the beginning of the broadcast to the present, i.e. 2017. The analysis of the collected material is preceded by the theoretical treatise on journalism and it's fundamental pillars, the journalistic style, the linguistic aspects of journalistic expressions, spoken publicistics and typical journalistic language expressions. The practical part is focused on the analysis of anchorman's speech from a lexical point of view. Particular attention is paid to the occurrence of figurative expressions, publicism, phrasal idioms and expressive expressions.
Keywords
publicistický pořad, Černé ovce, moderátor, Česká televize, analýza lexikonu, typické jazykové prostředky publicistiky
Keywords in English
publicistic program, Černé ovce, Česká televize, lexicon analysis, typical language means of journalism
Research Plan
Prostudování odborné literatury k tématu.
Charakteristika jazykových prostředků užívaných v publicistických pořadech.
Představení pořadu Černé ovce.
Mluvený projev moderátorů v tomto pořadu.
Vytvoření korpusu mluvených projevů moderátorů v uvedeném pořadu.
Analýza mluvených projevů moderátorů z hlediska lexikonu v období od začátku vysílání pořadu do současnosti (2017).
Srovnávní výsledků zkoumání a formulování závěrů.
Research Plan
Prostudování odborné literatury k tématu.
Charakteristika jazykových prostředků užívaných v publicistických pořadech.
Představení pořadu Černé ovce.
Mluvený projev moderátorů v tomto pořadu.
Vytvoření korpusu mluvených projevů moderátorů v uvedeném pořadu.
Analýza mluvených projevů moderátorů z hlediska lexikonu v období od začátku vysílání pořadu do současnosti (2017).
Srovnávní výsledků zkoumání a formulování závěrů.
Recommended resources
1) BEČKA, Josef Václav. Sloh žurnalistiky. Praha: Novinář, 1986. Knihovnička Novináře.
2) ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
3) ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-21-8.
4) ČMEJRKOVÁ, Světla a Jana HOFFMANNOVÁ. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-1970-7.
5) FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
6) HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě: učebnice pro vys. školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
7) HOFFMANNOVÁ, Jana, Jiří HOMOLÁČ, Eliška CHVALOVSKÁ, Lucie JÍLKOVÁ, Petr KADERKA, Petr MAREŠ a Kamila MRÁZKOVÁ. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-2566-1.
8) JEDLIČKA, Alois, REJMÁNKOVÁ, Miloslava a Věra FORMÁNKOVÁ, ed. Základy české stylistiky: učebnice pro studium učitelství pro základní devítileté školy na pedagogických fakultách. Praha: SPN, 1970. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
9) JUNKOVÁ, Bohumila. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI, 2010. Jazykověda (ARSCI). ISBN 978-80-7420-007-6.
10) MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4.
11) KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. V Praze: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3.
12) FILIPEC, Josef. Česká synonyma z hlediska stylistiky a lexikologie: (příspěvek k poznání systému v slovní zásobě). Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961. Studie a práce lingvistické.
13) JUST, Vladimír. Velký slovník floskulí. Voznice: Leda, 2009. ISBN 978-80-7335-185-4.
14) BARTOŠEK, Jaroslav. Základy žurnalistiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2002. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-7318-059-6.
15) OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2., dopl. vyd. Praha: Libri, 2002. ISBN 80-7277-108-6.
16) REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
Recommended resources
1) BEČKA, Josef Václav. Sloh žurnalistiky. Praha: Novinář, 1986. Knihovnička Novináře.
2) ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
3) ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Praha: ISV, 1997. Jazykověda (Institut sociálních vztahů). ISBN 80-85866-21-8.
4) ČMEJRKOVÁ, Světla a Jana HOFFMANNOVÁ. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-1970-7.
5) FILIPEC, Josef a František ČERMÁK. Česká lexikologie. Praha: Academia, 1985. Studie a práce lingvistické.
6) HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě: učebnice pro vys. školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
7) HOFFMANNOVÁ, Jana, Jiří HOMOLÁČ, Eliška CHVALOVSKÁ, Lucie JÍLKOVÁ, Petr KADERKA, Petr MAREŠ a Kamila MRÁZKOVÁ. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. Lingvistika (Academia). ISBN 978-80-200-2566-1.
8) JEDLIČKA, Alois, REJMÁNKOVÁ, Miloslava a Věra FORMÁNKOVÁ, ed. Základy české stylistiky: učebnice pro studium učitelství pro základní devítileté školy na pedagogických fakultách. Praha: SPN, 1970. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
9) JUNKOVÁ, Bohumila. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI, 2010. Jazykověda (ARSCI). ISBN 978-80-7420-007-6.
10) MINÁŘOVÁ, Eva. Stylistika pro žurnalisty. Praha: Grada, 2011. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4.
11) KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. V Praze: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3.
12) FILIPEC, Josef. Česká synonyma z hlediska stylistiky a lexikologie: (příspěvek k poznání systému v slovní zásobě). Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961. Studie a práce lingvistické.
13) JUST, Vladimír. Velký slovník floskulí. Voznice: Leda, 2009. ISBN 978-80-7335-185-4.
14) BARTOŠEK, Jaroslav. Základy žurnalistiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2002. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-7318-059-6.
15) OSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Praktická encyklopedie žurnalistiky. 2., dopl. vyd. Praha: Libri, 2002. ISBN 80-7277-108-6.
16) REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.