Cílem bakalářské práce je uceleným způsobem seznámit čtenáře s možnostmi cestování pražským metrem osobami na vozíku. Práce rovněž zahrnuje zákony, vládní nařízení a vyhlášky, které se vztahují k danému tématu. Současně práce charakterizuje osoby na vozíku včetně předpokladů, které jsou nezbytné pro samostatné cestování. Pro srovnání práce byly do práce přidány poznatky o technickém řešení bariér v městské hromadné dopravě ve třech zahraničních městech.
Po celou teoretickou část využívám deskriptivní metody, pomocí které charakterizuji jak překážky, které mohou v metru vznikat, tak další skutečnosti, kterými se v práci zabývám (zákony, nařízení, osoby na vozíku). Praktická část pak zahrnuje komplexní vyšetření klientky, včetně provedení svalového testu dle Jandy, vyšetření ADL ("Activity of daily living") a iADL ("instrumental Activity of daily living"); dále stanovení a vypracování krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Popis a přínos ergoterapeutických intervencí je následně vyhodnocen ve výstupním vyšetření. Současně byla posouzena schopnost klientky cestovat ve vybrané části metra a nácvik činností potřebných k cestování.
Úspěšnost ergoterapeutické intervence byla hodnocena pomocí vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření. Zhodnocení stavu přístupnosti městské hromadné dopravy v Praze v porovnání s jinými městy.
Diskuze
Zobecnění zkušeností včetně těch od klientky.
Závěr
Působením ergoterapeutické edukace a intervence bylo dosaženo zvýšení soběstačnosti v oblasti samostatného cestování a práce s výpočetní technikou (telefonem a tabletem).
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to acquaint the reader in a comprehensive way with the possibility of traveling with wheelchair in the Prague metro. The work also includes laws, government regulations and decrees relating to the subject. At the same time, the work characterizes people using a wheelchair, including prerequisites that are important for independent travelling. To compare the work, there was added the information about technical solution of the urban public transport barriers from three foreign cities.
Throughout the theoretical part using descriptive methods, which characterize both the obstacles that may arise in the subway, and other facts that deal with the work (laws, regulations, wheelchair users). The practical part then includes a comprehensive examination of the client, including performing a muscle test according to Janda, ADL ("Activity of daily living") and iADL ("instrumental Activity of daily living") examinations; further determination and elaboration of short-term and the long-term occupational therapy plan. The description and preparation of occupational therapy interventions is then evaluated in the final examination. Ability of client to travel in certain parts of subway was evaluated and she was trained consequently.
The success of the occupational therapy intervention was evaluated using input and output occupational therapy examination. Evaluation of the state of accessibility of public transport in Prague in comparison with other cities.
Discussion
Generalization of experiences, including those from the clients.
Conclusion
The effect of the occupational therapy education and intervention has been to increase the self-sufficiency in the field of independent travel and using a computer technology (telephone and tablet).
Klíčová slova
Invalidní vozík, Bariéry, Plošina, Výtahy, Rampy, Gap filler, Nájezd
Klíčová slova v angličtině
Wheelchair, Barriers, Platform, Lifts, Ramps, Gap filler, Raid
Rozsah průvodní práce
48s.+ 10s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je uceleným způsobem seznámit čtenáře s možnostmi cestování pražským metrem osobami na vozíku. Práce rovněž zahrnuje zákony, vládní nařízení a vyhlášky, které se vztahují k danému tématu. Současně práce charakterizuje osoby na vozíku včetně předpokladů, které jsou nezbytné pro samostatné cestování. Pro srovnání práce byly do práce přidány poznatky o technickém řešení bariér v městské hromadné dopravě ve třech zahraničních městech.
Po celou teoretickou část využívám deskriptivní metody, pomocí které charakterizuji jak překážky, které mohou v metru vznikat, tak další skutečnosti, kterými se v práci zabývám (zákony, nařízení, osoby na vozíku). Praktická část pak zahrnuje komplexní vyšetření klientky, včetně provedení svalového testu dle Jandy, vyšetření ADL ("Activity of daily living") a iADL ("instrumental Activity of daily living"); dále stanovení a vypracování krátkodobého a dlouhodobého ergoterapeutického plánu. Popis a přínos ergoterapeutických intervencí je následně vyhodnocen ve výstupním vyšetření. Současně byla posouzena schopnost klientky cestovat ve vybrané části metra a nácvik činností potřebných k cestování.
Úspěšnost ergoterapeutické intervence byla hodnocena pomocí vstupního a výstupního ergoterapeutického vyšetření. Zhodnocení stavu přístupnosti městské hromadné dopravy v Praze v porovnání s jinými městy.
Diskuze
Zobecnění zkušeností včetně těch od klientky.
Závěr
Působením ergoterapeutické edukace a intervence bylo dosaženo zvýšení soběstačnosti v oblasti samostatného cestování a práce s výpočetní technikou (telefonem a tabletem).
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor's thesis is to acquaint the reader in a comprehensive way with the possibility of traveling with wheelchair in the Prague metro. The work also includes laws, government regulations and decrees relating to the subject. At the same time, the work characterizes people using a wheelchair, including prerequisites that are important for independent travelling. To compare the work, there was added the information about technical solution of the urban public transport barriers from three foreign cities.
Throughout the theoretical part using descriptive methods, which characterize both the obstacles that may arise in the subway, and other facts that deal with the work (laws, regulations, wheelchair users). The practical part then includes a comprehensive examination of the client, including performing a muscle test according to Janda, ADL ("Activity of daily living") and iADL ("instrumental Activity of daily living") examinations; further determination and elaboration of short-term and the long-term occupational therapy plan. The description and preparation of occupational therapy interventions is then evaluated in the final examination. Ability of client to travel in certain parts of subway was evaluated and she was trained consequently.
The success of the occupational therapy intervention was evaluated using input and output occupational therapy examination. Evaluation of the state of accessibility of public transport in Prague in comparison with other cities.
Discussion
Generalization of experiences, including those from the clients.
Conclusion
The effect of the occupational therapy education and intervention has been to increase the self-sufficiency in the field of independent travel and using a computer technology (telephone and tablet).
Klíčová slova
Invalidní vozík, Bariéry, Plošina, Výtahy, Rampy, Gap filler, Nájezd
Klíčová slova v angličtině
Wheelchair, Barriers, Platform, Lifts, Ramps, Gap filler, Raid
Zásady pro vypracování
V obecné části popis pohybu na vozíku a předpoklady překonávat bariéry v závislost na stupni postižení a typu vozíku. Popis historie a současného stavu pražského metra z hlediska přístupnosti. Uvedení příkladů plně či částečně přístupných a nepřístupných stanic v návaznosti na jejich okolí (bezbarierové bydlení) a další městskou dopravu.Možnost instruování osob na vozíku ergoterapeutem.
V praktické části budou uvedeny výsledky dotazníku pro vozíčkáře. Dále zkušenosti s instruováním vozíčkářů přímo v metru.
V diskusi zobecnění poznatků a doporučení zlepšení přístupnosti.
Zásady pro vypracování
V obecné části popis pohybu na vozíku a předpoklady překonávat bariéry v závislost na stupni postižení a typu vozíku. Popis historie a současného stavu pražského metra z hlediska přístupnosti. Uvedení příkladů plně či částečně přístupných a nepřístupných stanic v návaznosti na jejich okolí (bezbarierové bydlení) a další městskou dopravu.Možnost instruování osob na vozíku ergoterapeutem.
V praktické části budou uvedeny výsledky dotazníku pro vozíčkáře. Dále zkušenosti s instruováním vozíčkářů přímo v metru.
V diskusi zobecnění poznatků a doporučení zlepšení přístupnosti.
Seznam doporučené literatury
KLUSOŇOVÁ,E., 2011,Ergoterapie v praxi, Brno :NCO NZO,ISBN:978-80-7013-535-8.
VOTAVA, J., 2009, Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci, Liberec: Technická univerzita v Liberci, ISBN :978-80-7372-449-8.
ŽIŽKA, Z.,2012,Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením, Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením ČR,ISBN:978-80-87181-07-2.
www.presbariery.cz
Seznam doporučené literatury
KLUSOŇOVÁ,E., 2011,Ergoterapie v praxi, Brno :NCO NZO,ISBN:978-80-7013-535-8.
VOTAVA, J., 2009, Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci, Liberec: Technická univerzita v Liberci, ISBN :978-80-7372-449-8.
ŽIŽKA, Z.,2012,Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením, Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením ČR,ISBN:978-80-87181-07-2.
www.presbariery.cz
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Možnosti cestování pražským metrem pro vozíčkáře z pohledu ergoterapeuta". Cílem studentky bylo seznámit komisi s možnostmi cestování pražským metrem osobami na vozíku. Studentka shrnula zákony, vládní nařízení a vyhlášky, které se vztahují k danému tématu. Současně charakterizovala osoby na vozíku včetně předpokladů, které jsou nezbytné pro samostatné cestování. Pro srovnání přidala do své obhajoby poznatky o technickém řešení bariér v městské hromadné dopravě ve třech zahraničních městech. Práci rozdělila studentka do dvou částí a to teoretické a hlavní. V teoretické části použila studentka deskriptivní metody, pomocí kterých charakterizovala jak překážky, které mohou v metru vznikat, tak další skutečnosti, kterými se ve své práci zabývala (zákony, nařízení, osoby na vozíku). V hlavní části popsala studentka komplexní vyšetření klientky, včetně provedení svalového testu dle Jandy, vyšetření ADL ("Activity of daily living") a iADL ("instrumental Activity of daily living"); dále stanovila a vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán. Popis a přínos ergoterapeutických intervencí následně vyhodnotila ve výstupním vyšetření. Současně studentka posoudila schopnost klientky cestovat ve vybrané části metra a nácvik činností potřebných k cestování. Na základě výsledků výstupního vyšetření stanovila dlouhodobý ergoterapeutický plán.
+ otázky vedoucího práce:
1. Popište podrobněji systém gap filler (hřebenový profil? spíše náplň mezery), jeho výhody, bezpečnost ve srovnání s nájezdovou rampou.
2. Máte další zkušenosti s cestováním vozíčkářů metrem - důvody, častost, problémy?
+ otázky oponenta:
1.V popisu komponent invalidního vozíku uvádíte, že zadní držadla mohou sloužit pro umístění pro batoh. Jaké pomůcky pro pADL vozíčkáři v batohu vozí?
2.Píšete, že rychlost elektrického vozíku je dána nastavením klienta. Jaká maximální rychlost el. vozíku je povolena? Jak elektrický vozík klienti mohou získat?
3.Pokud hledáme správný ergonomický sed u vozíčkáře, na úkor čeho, může být tento správný sed? Je důležitější správný sed nebo soběstačnost klienta/pacienta?
Studentka odpověděla na všechny otázky vedoucího práce a oponenta velmi dobře. Komise se shodla na závěrečném hodnocení obhajoby bakalářské práce známkou velmi dobře.