Diplomová práce se bude zabývat problematikou žáků ohrožených školní neúspěšností, a to na vzorku cca 100 žáků čtvrtých až sedmých tříd vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce bude zjistit, zda u vybraného vzorku respondentů existuje vztah mezi školní neúspěšností žáků a zvolenými nezávisle proměnnými. Řešením výzkumného problému tedy bude hledání rozdílů mezi žáky úspěšnými a neúspěšnými a hledání vazeb, které je odlišují. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části budou na základě literární rešerše popsány zejména okolnosti školní úspěšnosti i neúspěšnosti, osobnost žáka při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ a role rodinného prostředí pro jeho rozvoj. V praktické části budeme zjišťovat, zda se u sledovaného vzorku žáků projeví vztah školní neúspěšnosti v souvislosti s vybranými nezávisle proměnnými. Výzkumně půjde o kvantitativní šetření na bázi nestandardizovaných dotazníků, jehož výsledky budou statisticky zpracovány a dále komentovány v kontextu všech sledovaných proměnných. Ze zjištěných výsledků budou odvozena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis will deal with pupils at risk of school failure, on the sample of about 100 pupils from fourth to seventh classes of selected elementary schools in the Ústecký Region. The aim of this diploma thesis is to find out whether there is a relationship between the pupils' school failure and the selected independent variables in the selected sample of respondents. The thesis will be divided into a theoretical and practical part. In the theoretical part, on the basis of literary research, the circumstances of school success and failure, the personality of the pupil during the transition from the first to the second elementary school and the role of the family environment for its development will be described. In the practical part, we will determine whether the sample of pupils studied will show the relationship of school failure in relation to selected independent variables. Research will be a quantitative survey based on non-standardized questionnaires, the results of which will be statistically processed and further commented in the context of all monitored variables. The findings will be based on practice recommendations.
Klíčová slova
Rodinné prostředí, střední školní věk, školní hodnocení, školní úspěšnost, školní neúspěšnost
Klíčová slova v angličtině
Family environment, middle school age, school grade, school success, school failure
Rozsah průvodní práce
105 s. (27 266)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se bude zabývat problematikou žáků ohrožených školní neúspěšností, a to na vzorku cca 100 žáků čtvrtých až sedmých tříd vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce bude zjistit, zda u vybraného vzorku respondentů existuje vztah mezi školní neúspěšností žáků a zvolenými nezávisle proměnnými. Řešením výzkumného problému tedy bude hledání rozdílů mezi žáky úspěšnými a neúspěšnými a hledání vazeb, které je odlišují. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části budou na základě literární rešerše popsány zejména okolnosti školní úspěšnosti i neúspěšnosti, osobnost žáka při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ a role rodinného prostředí pro jeho rozvoj. V praktické části budeme zjišťovat, zda se u sledovaného vzorku žáků projeví vztah školní neúspěšnosti v souvislosti s vybranými nezávisle proměnnými. Výzkumně půjde o kvantitativní šetření na bázi nestandardizovaných dotazníků, jehož výsledky budou statisticky zpracovány a dále komentovány v kontextu všech sledovaných proměnných. Ze zjištěných výsledků budou odvozena doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The diploma thesis will deal with pupils at risk of school failure, on the sample of about 100 pupils from fourth to seventh classes of selected elementary schools in the Ústecký Region. The aim of this diploma thesis is to find out whether there is a relationship between the pupils' school failure and the selected independent variables in the selected sample of respondents. The thesis will be divided into a theoretical and practical part. In the theoretical part, on the basis of literary research, the circumstances of school success and failure, the personality of the pupil during the transition from the first to the second elementary school and the role of the family environment for its development will be described. In the practical part, we will determine whether the sample of pupils studied will show the relationship of school failure in relation to selected independent variables. Research will be a quantitative survey based on non-standardized questionnaires, the results of which will be statistically processed and further commented in the context of all monitored variables. The findings will be based on practice recommendations.
Klíčová slova
Rodinné prostředí, střední školní věk, školní hodnocení, školní úspěšnost, školní neúspěšnost
Klíčová slova v angličtině
Family environment, middle school age, school grade, school success, school failure
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou žáků ohrožených školní neúspěšností, a to na vzorku cca 100 žáků čtvrtých až sedmých tříd vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce bude zjistit, zda u vybraného vzorku respondentů existuje vztah mezi školní neúspěšností žáků a zvolenými nezávisle proměnnými. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části budou na základě literární rešerše popsány zejména okolnosti školní úspěšnosti i neúspěšnosti, osobnost žáka při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ a role rodinného prostředí pro jeho rozvoj. V praktické části budeme zjišťovat, zda se u sledovaného vzorku žáků projeví vztah školní neúspěšnosti v souvislosti s vybranými nezávisle proměnnými. Výzkumně půjde o kvantitativní šetření na bázi nestandardizovaných dotazníků, jehož výsledky budou statisticky zpracovány a dále komentovány v kontextu všech sledovaných proměnných. Ze zjištěných výsledků budou odvozena doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou žáků ohrožených školní neúspěšností, a to na vzorku cca 100 žáků čtvrtých až sedmých tříd vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Cílem diplomové práce bude zjistit, zda u vybraného vzorku respondentů existuje vztah mezi školní neúspěšností žáků a zvolenými nezávisle proměnnými. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části budou na základě literární rešerše popsány zejména okolnosti školní úspěšnosti i neúspěšnosti, osobnost žáka při přechodu z prvního na druhý stupeň ZŠ a role rodinného prostředí pro jeho rozvoj. V praktické části budeme zjišťovat, zda se u sledovaného vzorku žáků projeví vztah školní neúspěšnosti v souvislosti s vybranými nezávisle proměnnými. Výzkumně půjde o kvantitativní šetření na bázi nestandardizovaných dotazníků, jehož výsledky budou statisticky zpracovány a dále komentovány v kontextu všech sledovaných proměnných. Ze zjištěných výsledků budou odvozena doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BITTNEROVÁ, Dana, MORAVCOVÁ, Mirjam, ed., 2013. Etnické komunity. Praha: FHS UK. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-87398-45-6.
2. ČÁP, Jan, 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-717-8463-X.
3. FONTANA, David, 1997. Psychologie ve školní praxi: [příručka pro učitele]. Praha: Portál. ISBN 80-717-8063-4.
4. GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu: dětství, dospělost, stáří. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
5. HELUS, Zdeněk, a kol., 1979. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN.
6. CHRÁSKA, Miroslav, KOČVAROVÁ, Ilona, 2015. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 978-80-7454-553-5.
7. JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2284-9.
8. LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana, 1998. Vývojová psychologie. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-716-9195-X.
9. VÁGNEROVÁ, Marie, 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. ISBN 80-717-8308-0.
10. ZÍKOVÁ, Tereza, 2011. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Západočeská univerzita. ISBN 978-80-261-0053-9.
Seznam doporučené literatury
1. BITTNEROVÁ, Dana, MORAVCOVÁ, Mirjam, ed., 2013. Etnické komunity. Praha: FHS UK. Agora (Univerzita Karlova). ISBN 978-80-87398-45-6.
2. ČÁP, Jan, 2001. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-717-8463-X.
3. FONTANA, David, 1997. Psychologie ve školní praxi: [příručka pro učitele]. Praha: Portál. ISBN 80-717-8063-4.
4. GAVORA, Peter, 2000. Úvod do pedagogického výzkumu: dětství, dospělost, stáří. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3179-6.
5. HELUS, Zdeněk, a kol., 1979. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN.
6. CHRÁSKA, Miroslav, KOČVAROVÁ, Ilona, 2015. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 978-80-7454-553-5.
7. JANOŠOVÁ, Pavlína, 2008. Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2284-9.
8. LANGMEIER, Josef, KREJČÍŘOVÁ, Dana, 1998. Vývojová psychologie. Praha: Grada. Psyché (Grada). ISBN 80-716-9195-X.
9. VÁGNEROVÁ, Marie, 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. ISBN 80-717-8308-0.
10. ZÍKOVÁ, Tereza, 2011. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Západočeská univerzita. ISBN 978-80-261-0053-9.