Diplomová práce se zabývala problematikou úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní institucionální péče, které zpravidla v 18 letech z této náhradní péče odcházejí do běžného života.
Cílem diplomové práce bylo zjistit, analyzovat a porovnat úroveň finanční gramotnosti u dětí z dětských domovů a výchovných ústavů přibližně dva roky před odchodem do společnosti. Šlo také o to zjistit, jakým způsobem jsou tyto děti v oblasti finanční gramotnosti vzdělávány.
V teoretické části diplomové práce byly za pomoci odborných zdrojů předloženy informace týkající se problematiky a úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče, možné příčiny její neúspěšnosti a způsoby zefektivnění finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče.
Empirická část diplomové práce bude pojata kvantitativně, kdy výzkumným nástrojem byl dotazník, který byl zaměřen na ověření finanční gramotnosti a způsobu vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti u cílové skupiny respondentů. Výsledky byly analyzovány a vyhodnoceny za použití induktivních technik statistického zpracování.
Shrnutí celé diplomové práce je v závěru, na který budou navazovat navrhovaná opatření. Součástí práce je seznam použitých zdrojů. Smyslem diplomové práce bylo získat lepší orientaci v problematice finanční gramotnosti a jejím způsobu vzdělávání u dětí umístěných v náhradní péči, zkvalitnění péče o tyto děti a možné prevence nedostatečné úrovně finanční gramotnosti u dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the level of financial literacy of children from substitute institutional care, which usually go to normal life at this age of 18.
The aim of this diploma thesis was to find out, analyze and compare the level of financial literacy in children from children's homes and educational institutions approximately two years before going to society. It was also about finding out how these children are educated in the area of financial literacy.
The empirical part of the diploma thesis will be quantified when the research tool was a questionnaire aimed at verifying the financial literacy and the way of education in the area of financial literacy for the target group of respondents. The results were analyzed and evaluated using inductive techniques of statistical processing.
The summary of the thesis is at the conclusion of the proposed measures. Part of the work is a list of used resources. The aim of the diploma thesis was to gain a better orientation in the issue of financial literacy and its way of education in children placed in substitute care, to improve the care of these children and to prevent a lack of financial literacy in children.
Klíčová slova
Klíčové pojmy: děti, rodina, význam rodiny, formy náhradní institucionální péče, ústavní výchova, finanční gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Key concepts: children, family, family importance, forms of substitute institutional care, institutional education, financial literacy
Rozsah průvodní práce
67 s. (106 832 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývala problematikou úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní institucionální péče, které zpravidla v 18 letech z této náhradní péče odcházejí do běžného života.
Cílem diplomové práce bylo zjistit, analyzovat a porovnat úroveň finanční gramotnosti u dětí z dětských domovů a výchovných ústavů přibližně dva roky před odchodem do společnosti. Šlo také o to zjistit, jakým způsobem jsou tyto děti v oblasti finanční gramotnosti vzdělávány.
V teoretické části diplomové práce byly za pomoci odborných zdrojů předloženy informace týkající se problematiky a úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče, možné příčiny její neúspěšnosti a způsoby zefektivnění finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče.
Empirická část diplomové práce bude pojata kvantitativně, kdy výzkumným nástrojem byl dotazník, který byl zaměřen na ověření finanční gramotnosti a způsobu vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti u cílové skupiny respondentů. Výsledky byly analyzovány a vyhodnoceny za použití induktivních technik statistického zpracování.
Shrnutí celé diplomové práce je v závěru, na který budou navazovat navrhovaná opatření. Součástí práce je seznam použitých zdrojů. Smyslem diplomové práce bylo získat lepší orientaci v problematice finanční gramotnosti a jejím způsobu vzdělávání u dětí umístěných v náhradní péči, zkvalitnění péče o tyto děti a možné prevence nedostatečné úrovně finanční gramotnosti u dětí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the level of financial literacy of children from substitute institutional care, which usually go to normal life at this age of 18.
The aim of this diploma thesis was to find out, analyze and compare the level of financial literacy in children from children's homes and educational institutions approximately two years before going to society. It was also about finding out how these children are educated in the area of financial literacy.
The empirical part of the diploma thesis will be quantified when the research tool was a questionnaire aimed at verifying the financial literacy and the way of education in the area of financial literacy for the target group of respondents. The results were analyzed and evaluated using inductive techniques of statistical processing.
The summary of the thesis is at the conclusion of the proposed measures. Part of the work is a list of used resources. The aim of the diploma thesis was to gain a better orientation in the issue of financial literacy and its way of education in children placed in substitute care, to improve the care of these children and to prevent a lack of financial literacy in children.
Klíčová slova
Klíčové pojmy: děti, rodina, význam rodiny, formy náhradní institucionální péče, ústavní výchova, finanční gramotnost
Klíčová slova v angličtině
Key concepts: children, family, family importance, forms of substitute institutional care, institutional education, financial literacy
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče, které zpravidla v 18 letech z této náhradní péče odcházejí do běžného života.
Cílem diplomové práce bude zjistit, analyzovat a porovnat úroveň finanční gramotnosti u dětí z dětských domovů a výchovných ústavů přibližně dva roky před odchodem do společnosti.
V teoretické části diplomové práce budou za pomoci odborných
zdrojů předloženy informace týkající se úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče, možné příčiny její neúspěšnosti a způsoby zefektivnění finanční gramotnosti u dětí v náhradní péči.
Empirická část diplomové práce bude pojata kvantitativně, kdy výzkumným nástrojem bude dotazník, který bude zaměřen na ověření finanční gramotnosti u cílové skupiny respondentů. Výsledky budou analyzovány a vyhodnoceny za použití induktivních technik statistického zpracování dat.
Shrnutí celé diplomové práce bude v závěru,
na který budou navazovat navrhovaná opatření.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče, které zpravidla v 18 letech z této náhradní péče odcházejí do běžného života.
Cílem diplomové práce bude zjistit, analyzovat a porovnat úroveň finanční gramotnosti u dětí z dětských domovů a výchovných ústavů přibližně dva roky před odchodem do společnosti.
V teoretické části diplomové práce budou za pomoci odborných
zdrojů předloženy informace týkající se úrovně finanční gramotnosti u dětí z náhradní péče, možné příčiny její neúspěšnosti a způsoby zefektivnění finanční gramotnosti u dětí v náhradní péči.
Empirická část diplomové práce bude pojata kvantitativně, kdy výzkumným nástrojem bude dotazník, který bude zaměřen na ověření finanční gramotnosti u cílové skupiny respondentů. Výsledky budou analyzovány a vyhodnoceny za použití induktivních technik statistického zpracování dat.
Shrnutí celé diplomové práce bude v závěru,
na který budou navazovat navrhovaná opatření.
Seznam doporučené literatury
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Česká andragogická společnost. Praha, 2017. ISBN 978-80-905460-8-0
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Richard Jedlička,Petr Klíma,Jaroslav Koťa,Jiří Němec,Jiří Pilař. Vyd.1. Praha : Themis, 2004.
KITZBERGEROVÁ, Michaela, ed. a ERAZÍMOVÁ, Lucie. "Z ústavu do života": (podpora rozvoje sociálních a komunikačních dovedností dětí). Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, 2005. 55 s. ISBN 80-903510-4-2.
KOPÁČOVÁ, Jana et al. Matematické uvažování dětí. Ružomberok: Verbum, 2014. 100 s. ISBN 978-80-561-0162-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. 1999. Portál.
MURPHIOVÁ - WITTOVÁ, Monika. Připravte své dítě do života. Grada. 2007
PROŠKOVÁ, Denisa. Aby vám peníze dobře sloužily: ...a nikam neuletěly. Vydání první. Praha: Romax - Roman Minařík, 2015. 95 stran. ISBN 978-80-905771-1-4.
SYCHROVÁ, Adriana, 1973-. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Adriana Sychrová. Vydání I. Pardubice : Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2015. Monographica.
ŠKOVIERA,ALBÍN. Dilemata náhradní výchovy : teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007.
Seznam doporučené literatury
BERTL, Ivan. Finanční gramotnost jako nástroj sociální adaptace a příležitost k překonání negativních důsledků sociálních problémů. Česká andragogická společnost. Praha, 2017. ISBN 978-80-905460-8-0
JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Richard Jedlička,Petr Klíma,Jaroslav Koťa,Jiří Němec,Jiří Pilař. Vyd.1. Praha : Themis, 2004.
KITZBERGEROVÁ, Michaela, ed. a ERAZÍMOVÁ, Lucie. "Z ústavu do života": (podpora rozvoje sociálních a komunikačních dovedností dětí). Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT, 2005. 55 s. ISBN 80-903510-4-2.
KOPÁČOVÁ, Jana et al. Matematické uvažování dětí. Ružomberok: Verbum, 2014. 100 s. ISBN 978-80-561-0162-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče. 1999. Portál.
MURPHIOVÁ - WITTOVÁ, Monika. Připravte své dítě do života. Grada. 2007
PROŠKOVÁ, Denisa. Aby vám peníze dobře sloužily: ...a nikam neuletěly. Vydání první. Praha: Romax - Roman Minařík, 2015. 95 stran. ISBN 978-80-905771-1-4.
SYCHROVÁ, Adriana, 1973-. Pedagogické aspekty náhradní rodinné péče. Adriana Sychrová. Vydání I. Pardubice : Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2015. Monographica.
ŠKOVIERA,ALBÍN. Dilemata náhradní výchovy : teorie a praxe výchovné péče o děti v rodině a v dětských domovech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007.