Tato bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku zařazování relaxačního cvičení v mateřských školách. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků týkajících se oblasti předškolního věku. Rovněž se zaobírá stresem, jeho důsledky, ale také relaxací a jejími nejrůznějšími formami cvičení vhodného pro předškolní děti. Praktická část je metodicky zaměřená. Hlavním výstupem je tvorba metodické příručky pro učitelky mateřských škol, ve které jsou obsaženy čtyři formy relaxačního cvičení pro děti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis thematically focuses on the problematics of relaxation exercises in kindergartens. Theoretical foundations of the thesis follow actual findings concerning the area of preschool age. It not only deals with stress and its consequences but also with relaxation exercises and their various forms suitable for preschool children. The practical part is methodically aimed. The main output is a methodical manual for kindergarten teachers, which consists of four forms of relaxation exercises for children.
Klíčová slova
Předškolní období, relaxace, relaxační cvičení, mateřská škola
Tato bakalářská práce je tematicky orientována na problematiku zařazování relaxačního cvičení v mateřských školách. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků týkajících se oblasti předškolního věku. Rovněž se zaobírá stresem, jeho důsledky, ale také relaxací a jejími nejrůznějšími formami cvičení vhodného pro předškolní děti. Praktická část je metodicky zaměřená. Hlavním výstupem je tvorba metodické příručky pro učitelky mateřských škol, ve které jsou obsaženy čtyři formy relaxačního cvičení pro děti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis thematically focuses on the problematics of relaxation exercises in kindergartens. Theoretical foundations of the thesis follow actual findings concerning the area of preschool age. It not only deals with stress and its consequences but also with relaxation exercises and their various forms suitable for preschool children. The practical part is methodically aimed. The main output is a methodical manual for kindergarten teachers, which consists of four forms of relaxation exercises for children.
Klíčová slova
Předškolní období, relaxace, relaxační cvičení, mateřská škola
1. Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na
PF UJEP (v plném znění).
2. Studium odborné literatury a odborných zdrojů.
3. Zpracování teoretické části bakalářské práce, která se bude orientovat na témata související s relaxačním cvičením v mateřské škole (charakteristika věkového období, význam relaxace, popis jednotlivých relaxačních metod a cvičení u dětí (jóga, taj-či, dechová a uvolňující cvičení).
4. Stanovení cíle a úkolů práce.
5. Zpracování praktické části bakalářské práce (metodický materiál relaxačních cviků pro děti v mateřské škole).
6. Stanovit závěry a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s pokyny pro psaní a odevzdání bakalářských a diplomových prací na
PF UJEP (v plném znění).
2. Studium odborné literatury a odborných zdrojů.
3. Zpracování teoretické části bakalářské práce, která se bude orientovat na témata související s relaxačním cvičením v mateřské škole (charakteristika věkového období, význam relaxace, popis jednotlivých relaxačních metod a cvičení u dětí (jóga, taj-či, dechová a uvolňující cvičení).
4. Stanovení cíle a úkolů práce.
5. Zpracování praktické části bakalářské práce (metodický materiál relaxačních cviků pro děti v mateřské škole).
6. Stanovit závěry a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BANNENBERG, Thomas. Jóga pro děti. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3406-1.
2. BARKNOWITZ, Susanne. Dýchání jako živoucí dění: dechová terapie v praxi. Brno: Integrál Brno, 2014. ISBN 978-80-87176-40-5.
3. CUNGI, Charly a Serge LIMOUSIN. Relaxace v každodenním životě. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-948-8.
4. GUILLAUD, Michéle. Relaxace v mateřské škole: program relaxačních činností a her na celý rok. Vyd. 2. Přeložil Lucie HUČÍNOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0045-1.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-6.
6. NADEAU, Micheline. Relaxační hry s dětmi: pro děti od 4 do 10 let. Vyd. 2. Přeložil Kristyna KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-896-8.
7. ROJOVÁ, Věra. Jóga, hry a pohádky: [soustředění, pozitivní vztahy, držení těla, obratnost]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9.
8. RYŠKOVÁ, Lenka. Cvičíme taj-či s dětmi. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0379-7.
9. THAPAR, Mini a Níša SINGH. Dobré ráno sluníčko: jóga pro děti. Olomouc: Fontána, c2006. ISBN 80-7336-275-9.
10. ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvořivě humanistické výchovy. Vyd. 2. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0036-9.
Seznam doporučené literatury
1. BANNENBERG, Thomas. Jóga pro děti. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3406-1.
2. BARKNOWITZ, Susanne. Dýchání jako živoucí dění: dechová terapie v praxi. Brno: Integrál Brno, 2014. ISBN 978-80-87176-40-5.
3. CUNGI, Charly a Serge LIMOUSIN. Relaxace v každodenním životě. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-948-8.
4. GUILLAUD, Michéle. Relaxace v mateřské škole: program relaxačních činností a her na celý rok. Vyd. 2. Přeložil Lucie HUČÍNOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0045-1.
5. MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-0870-6.
6. NADEAU, Micheline. Relaxační hry s dětmi: pro děti od 4 do 10 let. Vyd. 2. Přeložil Kristyna KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-896-8.
7. ROJOVÁ, Věra. Jóga, hry a pohádky: [soustředění, pozitivní vztahy, držení těla, obratnost]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-240-9.
8. RYŠKOVÁ, Lenka. Cvičíme taj-či s dětmi. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0379-7.
9. THAPAR, Mini a Níša SINGH. Dobré ráno sluníčko: jóga pro děti. Olomouc: Fontána, c2006. ISBN 80-7336-275-9.
10. ZELINOVÁ, Milota. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model tvořivě humanistické výchovy. Vyd. 2. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0036-9.