Diplomová práce se zabývá zadáváním úloh pomocí metody concept cartoons v hodinách fyziky na základní škole.
V první části práce je vysvětlen princip této metody, způsoby zadávání úloh, a také popsána didaktika tématu "magnetismus". Druhá část práce je zaměřena prakticky, obsahuje soubor úloh, které lze využít ve výuce fyziky pro 6. třídu.
Cílem diplomové práce je představit učitelům nejenom metodu concept cartoons, ale také poskytnout ucelenou sbírku pro praktické využití ve vyučování.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the method "Concept cartoons" as a way to assign tasks in the lessons of Physics at the elementary schools.
The first part explains the principles of this method, the ways of assigning tasks, and there is described methodology of the topic "Magnetism", too. The second part is practical, it contains a set of exercises which can be used in the lessons of Physics at 6th grade.
The target of the thesis is to introduce not only the methodology of "Concept cartoons, but also to give a comprehensive collection of tasks for practical usage in the lessons.
Klíčová slova
Miskoncepce, metoda concept cartoons, základní škola, fyzika, magnetismus.
Klíčová slova v angličtině
Misconcept, method of cartoon concept, elementary school, Physics, Magnetism.
Rozsah průvodní práce
55 s. (63 512 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá zadáváním úloh pomocí metody concept cartoons v hodinách fyziky na základní škole.
V první části práce je vysvětlen princip této metody, způsoby zadávání úloh, a také popsána didaktika tématu "magnetismus". Druhá část práce je zaměřena prakticky, obsahuje soubor úloh, které lze využít ve výuce fyziky pro 6. třídu.
Cílem diplomové práce je představit učitelům nejenom metodu concept cartoons, ale také poskytnout ucelenou sbírku pro praktické využití ve vyučování.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the method "Concept cartoons" as a way to assign tasks in the lessons of Physics at the elementary schools.
The first part explains the principles of this method, the ways of assigning tasks, and there is described methodology of the topic "Magnetism", too. The second part is practical, it contains a set of exercises which can be used in the lessons of Physics at 6th grade.
The target of the thesis is to introduce not only the methodology of "Concept cartoons, but also to give a comprehensive collection of tasks for practical usage in the lessons.
Klíčová slova
Miskoncepce, metoda concept cartoons, základní škola, fyzika, magnetismus.
Klíčová slova v angličtině
Misconcept, method of cartoon concept, elementary school, Physics, Magnetism.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na tvorbu úloh, pro které se v zahraničí užívá názvu "concept cartoons". Jedná se o úlohy zadané ve formě dialogu. Tato forma zadání úloh vyvolává zcela přirozeně diskuzi mezi žáky, kteří mohou vyslovovat své myšlenky, klást si vzájemně otázky, formulovat svá tvrzení, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Tímto způsobem je možné dobře rozvíjet kritické myšlení žáků a také prakticky aplikovat konstruktivistický přístup ve výuce. Úkolem diplomanta bude vypracovat soubor úloh pro žáky ZŠ pro vybrané téma a podle možností úlohy vyzkoušet ve školní praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na tvorbu úloh, pro které se v zahraničí užívá názvu "concept cartoons". Jedná se o úlohy zadané ve formě dialogu. Tato forma zadání úloh vyvolává zcela přirozeně diskuzi mezi žáky, kteří mohou vyslovovat své myšlenky, klást si vzájemně otázky, formulovat svá tvrzení, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Tímto způsobem je možné dobře rozvíjet kritické myšlení žáků a také prakticky aplikovat konstruktivistický přístup ve výuce. Úkolem diplomanta bude vypracovat soubor úloh pro žáky ZŠ pro vybrané téma a podle možností úlohy vyzkoušet ve školní praxi.
Seznam doporučené literatury
Mandíková, D., Trna, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky, Paido, Brno 2011. ISBN 978-80-7315-226-0.
Naylor, S., Keogh, B.: Concept cartoons, teaching and learning in science: evaluation. In-ternational Journal of Science Education, April 1999, vol. 21, no. 4, 431-446. ISSN 1464-5289.
Naylor, S., Keogh, B.: Concept Cartoons in Science Education, Milgate House Publishers, Sandbach 2010. ISBN 9780-955626081-1.
Seznam doporučené literatury
Mandíková, D., Trna, J.: Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky, Paido, Brno 2011. ISBN 978-80-7315-226-0.
Naylor, S., Keogh, B.: Concept cartoons, teaching and learning in science: evaluation. In-ternational Journal of Science Education, April 1999, vol. 21, no. 4, 431-446. ISSN 1464-5289.
Naylor, S., Keogh, B.: Concept Cartoons in Science Education, Milgate House Publishers, Sandbach 2010. ISBN 9780-955626081-1.