Bakalářská práce ,,Komparace volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách" sleduje a porovnává trávení volného času a nabídku volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách a dále hodnocení spokojenosti s těmito aktivitami. Teoretická část hodnotí a diskutuje nad tématem volného času a volnočasových aktivit. Dále pak charakterizuje aspekty ovlivňující prožívání volného času, především s ohledem na psychologické a rodinné aspekty výchovy ve volném čase. V neposlední řadě se věnujeme problematice sociálně vyloučených lokalit.
Empirická část bakalářské práce je zaměřena na komparaci a analýzu volnočasových aktivit dětí. Z hlediska samotného zaměření sledujeme a porovnáváme trávení volného času a nabídku volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách na výzkumném vzorku 138 respondentů. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením je využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z celkového vyhodnocení vyplývá, že u vybrané skupiny respondentů nejsou v oblasti volnočasových aktivit statisticky významné rozdíly.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis ,,Comparison of leisure time activities of children in socially excluded and non-excluded localities" monitors and compares leisure time activities and leisure time activities of children in socially excluded and non-excluded localities and evaluates satisfaction with these activities.
The theoretical part evaluates and discusses the topic of leisure and leisure activities. Furthermore, it characterizes aspects influencing the free time experience, especially with regard to psychological and family aspects of leisure education. Last but not least, we deal with the issue of socially excluded localities.
The empirical part of the thesis is focused on comparison and analysis of children's leisure activities. From the point of view of focus, we observe and compare leisure time activities and leisure time activities of children in socially excluded and non-excluded localities on a sample of 138 respondents. For the statistical evaluation of data obtained by the questionnaire survey, the appropriate type of t-test is used to compare the arithmetic means of two independent data selections. The overall evaluation shows that there are no statistically significant differences in the leisure time activities of the selected group of respondents.
Bakalářská práce ,,Komparace volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách" sleduje a porovnává trávení volného času a nabídku volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách a dále hodnocení spokojenosti s těmito aktivitami. Teoretická část hodnotí a diskutuje nad tématem volného času a volnočasových aktivit. Dále pak charakterizuje aspekty ovlivňující prožívání volného času, především s ohledem na psychologické a rodinné aspekty výchovy ve volném čase. V neposlední řadě se věnujeme problematice sociálně vyloučených lokalit.
Empirická část bakalářské práce je zaměřena na komparaci a analýzu volnočasových aktivit dětí. Z hlediska samotného zaměření sledujeme a porovnáváme trávení volného času a nabídku volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách na výzkumném vzorku 138 respondentů. Pro statistické vyhodnocení dat získaných dotazníkovým šetřením je využito příslušného typu t-testu pro komparaci aritmetických průměrů dvou nezávislých výběrů dat. Z celkového vyhodnocení vyplývá, že u vybrané skupiny respondentů nejsou v oblasti volnočasových aktivit statisticky významné rozdíly.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis ,,Comparison of leisure time activities of children in socially excluded and non-excluded localities" monitors and compares leisure time activities and leisure time activities of children in socially excluded and non-excluded localities and evaluates satisfaction with these activities.
The theoretical part evaluates and discusses the topic of leisure and leisure activities. Furthermore, it characterizes aspects influencing the free time experience, especially with regard to psychological and family aspects of leisure education. Last but not least, we deal with the issue of socially excluded localities.
The empirical part of the thesis is focused on comparison and analysis of children's leisure activities. From the point of view of focus, we observe and compare leisure time activities and leisure time activities of children in socially excluded and non-excluded localities on a sample of 138 respondents. For the statistical evaluation of data obtained by the questionnaire survey, the appropriate type of t-test is used to compare the arithmetic means of two independent data selections. The overall evaluation shows that there are no statistically significant differences in the leisure time activities of the selected group of respondents.
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Literární rešerše studované problematiky ve vztahu k volnočasovým aktivitám dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách.
Příprava projektu výzkumu (formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz). V rámci výzkumu bude sledováno a porovnáváno trávení volného času a nabídka volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách a dále hodnocení spokojenosti s těmito aktivitami.
Příprava výzkumných metod a nástrojů (dotazník, škálování).
Expertní posouzení vytvořených výzkumných nástrojů a jejich případná optimalizace. Ověření vytvořených výzkumných nástrojů v rámci předvýzkumu a jejich případná optimalizace.
Realizace vlastní výzkumné studie, provedení komparační analýzy zaměřené na trávení volného času, hodnocení spokojenosti s náplní volného času a volnočasovými aktivitami u dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách (dohromady cca 100 respondentů).
Vyhodnocení výzkumné studie, statistická analýza získaných dat.
Diskuse zjištěných skutečností, formulace obecněji platných závěrů a doporučení pro praxi.
Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Seznámení se směrnicí děkana PF UJEP Ústí n. L. č. 5A/2017 Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
Literární rešerše studované problematiky ve vztahu k volnočasovým aktivitám dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách.
Příprava projektu výzkumu (formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a hypotéz). V rámci výzkumu bude sledováno a porovnáváno trávení volného času a nabídka volnočasových aktivit dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách a dále hodnocení spokojenosti s těmito aktivitami.
Příprava výzkumných metod a nástrojů (dotazník, škálování).
Expertní posouzení vytvořených výzkumných nástrojů a jejich případná optimalizace. Ověření vytvořených výzkumných nástrojů v rámci předvýzkumu a jejich případná optimalizace.
Realizace vlastní výzkumné studie, provedení komparační analýzy zaměřené na trávení volného času, hodnocení spokojenosti s náplní volného času a volnočasovými aktivitami u dětí v sociálně vyloučených a nevyloučených lokalitách (dohromady cca 100 respondentů).
Vyhodnocení výzkumné studie, statistická analýza získaných dat.
Diskuse zjištěných skutečností, formulace obecněji platných závěrů a doporučení pro praxi.
Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Literatura:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. s. 207
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1. s. 231
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-473-1. s. 240
HENDL, J. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. s. 695
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. s. 176
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978- 80-247-1369-4. s. 265
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vydání. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-012-3. s. 119
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. s. 221
PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80- 7178-772-8. s. 322
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. s. 870
Seznam doporučené literatury
Literatura:
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. s. 207
HÁJEK, B.; HOFBAUER, B.; PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: PF UK, 2003. ISBN 80-7290-1. s. 231
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN: 978-80-7367-473-1. s. 240
HENDL, J. Přehled statistických metod. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. s. 695
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. s. 176
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978- 80-247-1369-4. s. 265
NĚMEC, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vydání. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-012-3. s. 119
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6. s. 221
PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80- 7178-772-8. s. 322
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. s. 870