Diplomová práce se zabývá výzkumem vybraných českých a singapurských středoškolských učebnic matematiky. Byly zvoleny dva hlavní metodologické nástroje a to hodnocení kognitivní náročnosti úloh dle Revidované Bloomovy taxonomie a metoda měření didaktické vybavenosti dle Jana Průchy. Možný přínos výzkumu lze hledat jak v oblasti výběru učebnic pro výuku matematiky či v oblasti kvality výuky na středních školách. Výsledky je možné využít také v oblasti tvorby učebnic matematiky pro střední školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the research of selected Czech and Singaporean high school mathematics textbooks. Two main methodological tools were chosen, namely the evaluation of the cognitive intensity of tasks according to the Revised Bloom's taxonomy and the method of measuring didactic equipment according to Jan Průcha. The possible contribution of research can be sought both in the field of selection of textbooks for mathematics teaching or in the field of quality of teaching in secondary schools. The results can also be used in the field of creating mathematics textbooks for secondary schools.
Revised Bloom's taxonomy, Czech textbook of mathematics, Singapore textbook of mathematics, learning objective, quality textbook, structural components of the textbook
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výzkumem vybraných českých a singapurských středoškolských učebnic matematiky. Byly zvoleny dva hlavní metodologické nástroje a to hodnocení kognitivní náročnosti úloh dle Revidované Bloomovy taxonomie a metoda měření didaktické vybavenosti dle Jana Průchy. Možný přínos výzkumu lze hledat jak v oblasti výběru učebnic pro výuku matematiky či v oblasti kvality výuky na středních školách. Výsledky je možné využít také v oblasti tvorby učebnic matematiky pro střední školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the research of selected Czech and Singaporean high school mathematics textbooks. Two main methodological tools were chosen, namely the evaluation of the cognitive intensity of tasks according to the Revised Bloom's taxonomy and the method of measuring didactic equipment according to Jan Průcha. The possible contribution of research can be sought both in the field of selection of textbooks for mathematics teaching or in the field of quality of teaching in secondary schools. The results can also be used in the field of creating mathematics textbooks for secondary schools.
Revised Bloom's taxonomy, Czech textbook of mathematics, Singapore textbook of mathematics, learning objective, quality textbook, structural components of the textbook
Zásady pro vypracování
1. Rešerše dané problematiky
2. Vytipování vhodných českých učebnic k porovnání
3. Výběr tematických celků, které budou porovnávány
4. Zpracování teoretických východisek pro analýzu
5. Porovnání vybraných českých učebnic matematiky z hlediska didaktické
vybavenosti se singapurskými učebnicemi matematiky
6. Zhodnocení kognitivní náročnosti úloh a připojených cvičení
7. Vyslovení závěrů
Zásady pro vypracování
1. Rešerše dané problematiky
2. Vytipování vhodných českých učebnic k porovnání
3. Výběr tematických celků, které budou porovnávány
4. Zpracování teoretických východisek pro analýzu
5. Porovnání vybraných českých učebnic matematiky z hlediska didaktické
vybavenosti se singapurskými učebnicemi matematiky
6. Zhodnocení kognitivní náročnosti úloh a připojených cvičení
7. Vyslovení závěrů
Seznam doporučené literatury
BRUNER, Jerome S. The process of education. Harvard University Press, 2009.
COUBALOVÁ, Martina, Analýza a srovnání německých a českých učebnic matematiky pro gymnázia, UJEP, 2008.
LEONG, Yew Hoong; HO, Weng Kin; CHENG, Lu Pien. Concrete-Pictorial-Abstract: Surveying its origins and charting its future. The Mathematics Educator, 16(1), 1-18, 2015.
LI, Yeping. A comparison of problems that follow selected content presentations in American and Chinese mathematics textbooks. Journal for Research in Mathematics Education, 234-241, 2000.
TEH, Keng Seng, et al. New Syllabus Mathematics. Shing Lee Publishers, 2015.
Seznam doporučené literatury
BRUNER, Jerome S. The process of education. Harvard University Press, 2009.
COUBALOVÁ, Martina, Analýza a srovnání německých a českých učebnic matematiky pro gymnázia, UJEP, 2008.
LEONG, Yew Hoong; HO, Weng Kin; CHENG, Lu Pien. Concrete-Pictorial-Abstract: Surveying its origins and charting its future. The Mathematics Educator, 16(1), 1-18, 2015.
LI, Yeping. A comparison of problems that follow selected content presentations in American and Chinese mathematics textbooks. Journal for Research in Mathematics Education, 234-241, 2000.
TEH, Keng Seng, et al. New Syllabus Mathematics. Shing Lee Publishers, 2015.