Diplomová práce je zaměřena na zjišťování problematiky v oblasti volného času pro jedince s lehkou mentální retardací. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Část teoretická se zabývá pojmem mentální retardace, její klasifikací a vzdělávání žáků s mentální retardací. Definuje rodinu, její výchovné styly a ovlivňování volného času rodinou. Charakterizuje volný čas, aktivity ve volném čase a instituce, které nabízejí možnost trávení volného času. Teoretická část se také zaměřuje na trávení volného času s mentálním postižením. Na jejich volbu, motivaci a možnosti. Praktická část popisuje cíle a metody výzkumu, který byl realizován jak kvalitativní dotazníkovou metodou, tak kvantitativním rozhovorem. Cílem praktické části bylo nashromáždit co nejvíce informací o možnostech trávení volného času pro jedince s lehkou mentální retardací v litoměřickém okrese.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the identification of problems in the area of leisure time for individuals mentally impaired. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the concept of mental retardation, its classification and education of pupils with mental retardation. It defines the family itself, its educational styles, and the family's leisure time. It characterizes free time, leisure activities and leisure time institutions.
The theoretical part also focuses on spending leisure time with mental disabilities. Their choice, motivation and possibilities. The practical part describes the objectives and the method of research, which was implemented both by a qualitative questionnaire method and by a quantitative interview. The aim of the practical part was to collect as much information as possible about the possibilities of spending leisure time for individuals with mild mental retardation in Litoměřice district.
Mental retardation, classification of mental retardation, education, family, educational styles, leisure, leisure time institutions, integration, therapy.
Rozsah průvodní práce
87 s. (128 807 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na zjišťování problematiky v oblasti volného času pro jedince s lehkou mentální retardací. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Část teoretická se zabývá pojmem mentální retardace, její klasifikací a vzdělávání žáků s mentální retardací. Definuje rodinu, její výchovné styly a ovlivňování volného času rodinou. Charakterizuje volný čas, aktivity ve volném čase a instituce, které nabízejí možnost trávení volného času. Teoretická část se také zaměřuje na trávení volného času s mentálním postižením. Na jejich volbu, motivaci a možnosti. Praktická část popisuje cíle a metody výzkumu, který byl realizován jak kvalitativní dotazníkovou metodou, tak kvantitativním rozhovorem. Cílem praktické části bylo nashromáždit co nejvíce informací o možnostech trávení volného času pro jedince s lehkou mentální retardací v litoměřickém okrese.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the identification of problems in the area of leisure time for individuals mentally impaired. The thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with the concept of mental retardation, its classification and education of pupils with mental retardation. It defines the family itself, its educational styles, and the family's leisure time. It characterizes free time, leisure activities and leisure time institutions.
The theoretical part also focuses on spending leisure time with mental disabilities. Their choice, motivation and possibilities. The practical part describes the objectives and the method of research, which was implemented both by a qualitative questionnaire method and by a quantitative interview. The aim of the practical part was to collect as much information as possible about the possibilities of spending leisure time for individuals with mild mental retardation in Litoměřice district.
Mental retardation, classification of mental retardation, education, family, educational styles, leisure, leisure time institutions, integration, therapy.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5/2017 a bude dbát na její dodržení.
Diplomová práce se bude zabývat problematikou volného času a jeho trávením. Hlavním cílem je pojednat o problematice využití volného času u dětí a mládeže s mentální retardací jako prevence kriminality.Přínosem práce bude zjištění nejčastěji navštěvovaných volnočasových aktivit u jedinců s lehkou mentální retardací v porovnání s jejich přáními a touhami.
Zásady pro vypracování
Studentka se podrobně seznámí se směrnicí děkana č. 5/2017 a bude dbát na její dodržení.
Diplomová práce se bude zabývat problematikou volného času a jeho trávením. Hlavním cílem je pojednat o problematice využití volného času u dětí a mládeže s mentální retardací jako prevence kriminality.Přínosem práce bude zjištění nejčastěji navštěvovaných volnočasových aktivit u jedinců s lehkou mentální retardací v porovnání s jejich přáními a touhami.
Seznam doporučené literatury
FILIPCOVÁ, B.: Člověk, práce, volný čas. Praha: Svoboda, 1967.
HODAŇ, B.: Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc: Hanex, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
HOFBAUER, B.: Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-27-5.
KAPLÁNEK, M.: Pedagogika volného času. Skripta TF JCU, 2003.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
PIPEKOVÁ, J.: Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006. 208 s. ISBN 80-86633-40-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. 2. rozšířené a přepracované vydání Praha: Portál, 2006. 198 s. ISBN 80-7367-060-7.
Seznam doporučené literatury
FILIPCOVÁ, B.: Člověk, práce, volný čas. Praha: Svoboda, 1967.
HODAŇ, B.: Volný čas a jeho současné problémy. Olomouc: Hanex, 2002. ISBN 80-85783-37-1.
HOFBAUER, B.: Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-27-5.
KAPLÁNEK, M.: Pedagogika volného času. Skripta TF JCU, 2003.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
PIPEKOVÁ, J.: Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o., 2006. 208 s. ISBN 80-86633-40-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. 2. rozšířené a přepracované vydání Praha: Portál, 2006. 198 s. ISBN 80-7367-060-7.