Tato bakalářská práce je úzce spjatá s environmentální výchovou. Cílem této práce je zjistit, jaký mají děti v předškolním věku vztah k živočichům a zdali jde změnit jejich vztah a postoj k méně oblíbeným živočichům za pomoci dotazníkového šetření a didaktického výstupu i s ukázkou živých zvířat. Dotazník se skládá ze dvou částí. V první části jsou kladené otázky zaměřeny na zjišťování pohlaví, vlastnictví zvířete a zahrady, jestli respondenti rádi navštěvují přírodu a jestli mají strach ze zvířat. Druhá část dotazníkového šetření je složena z obrázků čtrnácti živočichů, u kterých respondenti na škále 1 - 3 udávají libost/nelibost. Hodnocení živočichů je přizpůsobeno věkovým možnostem respondentů. Výsledky dotazníkového šetření jsou analyticky porovnávány a diskutovány. Pro tuto analýzu bylo zvoleno osm dílčích otázek rozebírajících vazby dětí předškolního věku k živočichům.
Anotace v angličtině
This bachaleor thesis is closely related to the enviromental education. The main purpose is to find out what the stance of preschool children to animals is and whether the rapport, as well as their attitude, to less popular ones can be influenced. Methods allowing the observation which are used in the thesis are a survey and a didactic presentation together with introducing live animals to children. The questionary consists of two parts. The first part is about the respondents. Its aim is to capture basic information such as sex, age, possesion of some animal and a garden. Then if they enjoy going to nature and at last their fears of animals. The other part of the survey contains fourteen pictures of different animals. All respondents rate them on a scale 1 - 3 according to their attitude towards those fourteen subjects. The way of rating has been tailored to the age of the respondents. Results of the survey have been compared and discussed analytically. Eight partial questions examining relations between preschoolers and animals have been chosen for this analysis. Eventually, each answer for these questions has been discussed again.
Klíčová slova
Environmentální výchova, předškolní věk, vztah člověka k živočichům
Klíčová slova v angličtině
Enviromental education, preschool age, relation between human and animals
Rozsah průvodní práce
59 s. (80 644 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je úzce spjatá s environmentální výchovou. Cílem této práce je zjistit, jaký mají děti v předškolním věku vztah k živočichům a zdali jde změnit jejich vztah a postoj k méně oblíbeným živočichům za pomoci dotazníkového šetření a didaktického výstupu i s ukázkou živých zvířat. Dotazník se skládá ze dvou částí. V první části jsou kladené otázky zaměřeny na zjišťování pohlaví, vlastnictví zvířete a zahrady, jestli respondenti rádi navštěvují přírodu a jestli mají strach ze zvířat. Druhá část dotazníkového šetření je složena z obrázků čtrnácti živočichů, u kterých respondenti na škále 1 - 3 udávají libost/nelibost. Hodnocení živočichů je přizpůsobeno věkovým možnostem respondentů. Výsledky dotazníkového šetření jsou analyticky porovnávány a diskutovány. Pro tuto analýzu bylo zvoleno osm dílčích otázek rozebírajících vazby dětí předškolního věku k živočichům.
Anotace v angličtině
This bachaleor thesis is closely related to the enviromental education. The main purpose is to find out what the stance of preschool children to animals is and whether the rapport, as well as their attitude, to less popular ones can be influenced. Methods allowing the observation which are used in the thesis are a survey and a didactic presentation together with introducing live animals to children. The questionary consists of two parts. The first part is about the respondents. Its aim is to capture basic information such as sex, age, possesion of some animal and a garden. Then if they enjoy going to nature and at last their fears of animals. The other part of the survey contains fourteen pictures of different animals. All respondents rate them on a scale 1 - 3 according to their attitude towards those fourteen subjects. The way of rating has been tailored to the age of the respondents. Results of the survey have been compared and discussed analytically. Eight partial questions examining relations between preschoolers and animals have been chosen for this analysis. Eventually, each answer for these questions has been discussed again.
Klíčová slova
Environmentální výchova, předškolní věk, vztah člověka k živočichům
Klíčová slova v angličtině
Enviromental education, preschool age, relation between human and animals
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, zaměření na problematiku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání a postoje dětí k živočichům. Navrhnout design výzkumu, v rámci kterého budou sbírána data pomocí grafického výzkumného nástroje. V jedné z testovaných skupin dětí budou dále realizovány aktivity zaměřené na živočichy, kteří budou identifikováni jako nejméně oblíbení. U této skupiny bude po aktivitách realizován posttes, určený k evaluaci realizovaných aktivit. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana 5/2017 a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje. Na základě studia této literatury vypracovat teoretickou část, zaměření na problematiku environmentální výchovy v předškolním vzdělávání a postoje dětí k živočichům. Navrhnout design výzkumu, v rámci kterého budou sbírána data pomocí grafického výzkumného nástroje. V jedné z testovaných skupin dětí budou dále realizovány aktivity zaměřené na živočichy, kteří budou identifikováni jako nejméně oblíbení. U této skupiny bude po aktivitách realizován posttes, určený k evaluaci realizovaných aktivit. Získaná data budou vyhodnocena, interpretována a diskutována.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-214-7
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478
ČINČERA, J. (2013). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5).
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2010) Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-86307-95-4
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-7496-071-0
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
LÉBLOVÁ, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0094-9
ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky. PF UJEP, Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-214-7
ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova od cílů k prostředkům. Paido, Brno. ISBN 8073151478
ČINČERA, J. (2013). Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. Envigogika, 8(5).
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2010) Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-86307-95-4
JANČAŘÍKOVÁ, K. & KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. Raabe, Praha. ISBN 978-80-7496-071-0
KRAJHANZL, J. (2015). Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Lipka, MU, Brno. ISBN 978-80-87604-67-0
LÉBLOVÁ, E. (2012). Environmentální výchova v mateřské škole. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0094-9
ŠIMONOVÁ, P. & ŠEBESTOVÁ, P.[eds.] (2013). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Portál, Praha. ISBN 978-80-262-0503-
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.