Předkládaná bakalářská práce popisuje problematiku profesního uplatnění zdravotně postižených jedinců. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá základními pojmy a charakteristikami týkajícími se zdravotního postižení. Pozornost je také věnována i jednotlivým stupňům postižení. Dále jsou zmíněny příčiny a charakterizován vývoj postižení. Následuje popis edukačního procesu tělesně postižených, dále kariérní poradenství pro žáky, jeho metody a formy. Nedílnou součást také tvoří integrace, která je doplněna inkluzí. Druhá část teoretické části bakalářské práce se věnuje zaměstnávání osob s tělesným postižením, pozornost je věnována jednotlivým formám možnosti pracovního uplatnění, překážkám, které se mohou při pracovním uplatnění vyskytnout, dále ochraně jedinců na trhu práce, následuje výčet institucí, které mohou být nápomocné jedinci se zdravotním postižením při výběru profese.
Praktická část obsahuje výzkum, jehož cílem je analyzovat jednotlivé skupiny jedinců se zdravotním znevýhodněním, jejich motivaci, překážky a následnou schopnost uplatnění na běžném trhu práce. Výzkumným vzorkem pro výzkum jsou osoby se zdravotním znevýhodněním. Tento vzorek byl pořízen záměrným výběrem. V rámci záměrného výběru jsme použili techniku sněhové koule. Výzkumu se zúčastnilo celkem 85 osob.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis describes the issue of professional use of disabled individuals. The thesis consists of theoretical and practical part.
The theoretical part deals with basic concepts and characteristics related to disability. Attention is also paid to individual degrees of disability. The causes and the development of the disability are also mentioned. Next is a description of the educational process of disabled people, career guidance for pupils, its methods and forms. Integration, which is supplemented by inclusion is also an integral part of this thesis. Second section of the theoretical part of my work deals with the employment of persons with physical disabilities, attention is paid to the individual forms of employment opportunities and difficulties that can arise during the work assignment. Furthermore, the protection of people in the labor market, and also the list of institutions that can assist individuals with disabilities with profession choosing.
The practical part contains research, which includes research assumptions aimed at analysing individual groups of people with disabilities, their motivation, difficulties and subsequent ability to apply in the current labor market. Research sample for research is people with health disabilities. This sample was taken by deliberate selection. We used the snow ball technique as part of deliberate selection. 85 people participated in the research.
Klíčová slova
handicap, práce, profesní adaptace, zdravotní postižení, integrace
Klíčová slova v angličtině
Handicap, job, professional adaption, disability, integration
Rozsah průvodní práce
56
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce popisuje problematiku profesního uplatnění zdravotně postižených jedinců. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá základními pojmy a charakteristikami týkajícími se zdravotního postižení. Pozornost je také věnována i jednotlivým stupňům postižení. Dále jsou zmíněny příčiny a charakterizován vývoj postižení. Následuje popis edukačního procesu tělesně postižených, dále kariérní poradenství pro žáky, jeho metody a formy. Nedílnou součást také tvoří integrace, která je doplněna inkluzí. Druhá část teoretické části bakalářské práce se věnuje zaměstnávání osob s tělesným postižením, pozornost je věnována jednotlivým formám možnosti pracovního uplatnění, překážkám, které se mohou při pracovním uplatnění vyskytnout, dále ochraně jedinců na trhu práce, následuje výčet institucí, které mohou být nápomocné jedinci se zdravotním postižením při výběru profese.
Praktická část obsahuje výzkum, jehož cílem je analyzovat jednotlivé skupiny jedinců se zdravotním znevýhodněním, jejich motivaci, překážky a následnou schopnost uplatnění na běžném trhu práce. Výzkumným vzorkem pro výzkum jsou osoby se zdravotním znevýhodněním. Tento vzorek byl pořízen záměrným výběrem. V rámci záměrného výběru jsme použili techniku sněhové koule. Výzkumu se zúčastnilo celkem 85 osob.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis describes the issue of professional use of disabled individuals. The thesis consists of theoretical and practical part.
The theoretical part deals with basic concepts and characteristics related to disability. Attention is also paid to individual degrees of disability. The causes and the development of the disability are also mentioned. Next is a description of the educational process of disabled people, career guidance for pupils, its methods and forms. Integration, which is supplemented by inclusion is also an integral part of this thesis. Second section of the theoretical part of my work deals with the employment of persons with physical disabilities, attention is paid to the individual forms of employment opportunities and difficulties that can arise during the work assignment. Furthermore, the protection of people in the labor market, and also the list of institutions that can assist individuals with disabilities with profession choosing.
The practical part contains research, which includes research assumptions aimed at analysing individual groups of people with disabilities, their motivation, difficulties and subsequent ability to apply in the current labor market. Research sample for research is people with health disabilities. This sample was taken by deliberate selection. We used the snow ball technique as part of deliberate selection. 85 people participated in the research.
Klíčová slova
handicap, práce, profesní adaptace, zdravotní postižení, integrace
Klíčová slova v angličtině
Handicap, job, professional adaption, disability, integration
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky týkající se profesního uplatnění a rozboru jednotlivých typů postižení osob se zdravotním znevýhodněním.
2. Formulace výzkumného problémů, cíle výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku, charakteristika. Výzkumný vzorkem bude přibližně 80 osob se zdravotním znevýhodněním, ve věkové kategorii 18-35 let.
4. Výběr vhodných dotazníkových metod. Výzkum bude proveden formou anonymního šetření, které je zaměřeno na problematiku motivace a následnou schopnost profesního uplatnění na běžném trhu práce.
5. Předvýzkum a následná optimalizace použitého výzkumného nástroje formou expertního posouzení.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na analýzu jednotlivých skupin jedinců se somatickým znevýhodněním, jejich motivaci, schopnost uplatnění na běžném trhu práce.
7. Zpracování a digitalizace empiricky získaných dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a eventuálně induktivních metod statistické analýzy dat
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky týkající se profesního uplatnění a rozboru jednotlivých typů postižení osob se zdravotním znevýhodněním.
2. Formulace výzkumného problémů, cíle výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz. Charakteristika výzkumného pole.
3. Popis výběru výzkumného vzorku, charakteristika. Výzkumný vzorkem bude přibližně 80 osob se zdravotním znevýhodněním, ve věkové kategorii 18-35 let.
4. Výběr vhodných dotazníkových metod. Výzkum bude proveden formou anonymního šetření, které je zaměřeno na problematiku motivace a následnou schopnost profesního uplatnění na běžném trhu práce.
5. Předvýzkum a následná optimalizace použitého výzkumného nástroje formou expertního posouzení.
6. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na analýzu jednotlivých skupin jedinců se somatickým znevýhodněním, jejich motivaci, schopnost uplatnění na běžném trhu práce.
7. Zpracování a digitalizace empiricky získaných dat.
8. Statistické zpracování dat pomocí deskriptivních a eventuálně induktivních metod statistické analýzy dat
9. Formulace závěrů a doporučení pro praxi a ohledem na profil absolventa studijního oboru.
10. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1.ADÁMEK, P., NĚMEC, O. Kvalita života. In LEITNER, A. Kvalita pracovního života, rovné zacházení a řízení lidí. Acta oeconomica Pragensia: vědecký sborník Vysoké školy ekonomické v Praze. Praha: Oeconomica, 2005. ISSN 0572-3043.
2.BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4.
3.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
4.GAZDOVÁ, L. Zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností: zaměstnávání osob se zdravotním postižením. 2006.
5.HUTAŘ, J. Speciálně pedagogické minimum pro zdravotně postižené. Praha: NRZP ČR. 2006. ISBN 80-903640-2-0.
6.JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
7.JURKOVIČOVÁ, P. Přístup k osobám se specifickými potřebami v zemích EU z pohledu vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244 2102-5.
8.LEZNAR, Z. Profesní uplatnění zdravotně postižených jako poradenský problém. 2000.
9.NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
10.OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3718-0.
11.VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
12.VITÁKOVÁ, P. a kol. Souhrnná metodika podporovaného zaměstnávání. Praha: Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-0-9.
13.ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Profesní uplatnění zdravotně postižených. In VÍTKOVÁ, M. (ed. Integrativní speciální pedagogika). 2004.
Seznam doporučené literatury
1.ADÁMEK, P., NĚMEC, O. Kvalita života. In LEITNER, A. Kvalita pracovního života, rovné zacházení a řízení lidí. Acta oeconomica Pragensia: vědecký sborník Vysoké školy ekonomické v Praze. Praha: Oeconomica, 2005. ISSN 0572-3043.
2.BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodní dimenzi. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-31-4.
3.FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
4.GAZDOVÁ, L. Zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností: zaměstnávání osob se zdravotním postižením. 2006.
5.HUTAŘ, J. Speciálně pedagogické minimum pro zdravotně postižené. Praha: NRZP ČR. 2006. ISBN 80-903640-2-0.
6.JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
7.JURKOVIČOVÁ, P. Přístup k osobám se specifickými potřebami v zemích EU z pohledu vzdělávání dospělých. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244 2102-5.
8.LEZNAR, Z. Profesní uplatnění zdravotně postižených jako poradenský problém. 2000.
9.NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
10.OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3718-0.
11.VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
12.VITÁKOVÁ, P. a kol. Souhrnná metodika podporovaného zaměstnávání. Praha: Rytmus, 2005. ISBN 80-903598-0-9.
13.ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Profesní uplatnění zdravotně postižených. In VÍTKOVÁ, M. (ed. Integrativní speciální pedagogika). 2004.