Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vzdělávání pěstounů, které je často odbornou veřejností, ale i zúčastněnými osobami hodnoceno jako nedostačující. Cílem práce je na základě kvantitativního výzkumu, pomocí dotazníkového šetření, zjistit postoj zainteresovaných osob, tedy samotných pěstounů, k současnému systému vzdělávání a preferovanou formu vzdělávacích seminářů. Šetřením bylo zjištěno, že ačkoli nelze být kompletně připraven na výkon pěstounské péče, pěstouni hodnotí povinnost vzdělávat se pozitivně. Současná forma odborné přípravy v Ústeckém kraji, byla také ohodnocena kladně, na rozdíl od vzdělávacích kurzů, které poskytují pěstounům doprovázející organizace. Pěstouni nejsou spokojeni s nabídkou kurzů, volbou témat a nedostatečným prostorem pro setkání s odborníky.
Data zjištěná provedeným šetřením jsou porovnána s výzkumy jiných autorů na podobné téma a s informacemi uvedenými v odborné literatuře. Na základě výsledků šetření, dat zjištěných studiem literatury a porovnání s výzkumy ostatních autorů, je vytvořen návrh vzdělávacího programu, jehož cílem je naplnit potřeby pěstounů v oblasti vzdělávání při výchově dětí v pěstounské péči a usnadnit jim nejenom začátky při výkonu péče o svěřené dítě, ale také její průběh.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the issue of education of foster parents which is often considered unsatisfactory by professionals as well as people concerned. The aim of my thesis is to find out the opinion of foster parents themselves using quantitative research based on a survey and determine preferred educational seminars. From the research it was found that although it is not possible to be completely and fully prepared for foster care the obligation to educate is accepted and welcomed among foster parents. Current form of training in region Ústecký kraj was evaluated positively on the other hand the educational courses provided by accompanying organizations have some deficiencies, namely the insufficient offer of courses, choice of topics or the lack of opportunities to meet the experts.
The data collected from the research are compared with the similar researches of different authors and published results. Based on the results of this research, data acquired from the literature and comparison with other available researches an educational program proposal was created. The aim of the program is to meet the requirements and needs of foster parents in the area of education of raising children in foster care and to facilitate the beginnings as well as the course of foster care.
Substitute family care, foster care, training of foster parents, competences of foster parents, educational needs, questionnaire survey, educational program
Length of the covering note
57 s. (91 799 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku vzdělávání pěstounů, které je často odbornou veřejností, ale i zúčastněnými osobami hodnoceno jako nedostačující. Cílem práce je na základě kvantitativního výzkumu, pomocí dotazníkového šetření, zjistit postoj zainteresovaných osob, tedy samotných pěstounů, k současnému systému vzdělávání a preferovanou formu vzdělávacích seminářů. Šetřením bylo zjištěno, že ačkoli nelze být kompletně připraven na výkon pěstounské péče, pěstouni hodnotí povinnost vzdělávat se pozitivně. Současná forma odborné přípravy v Ústeckém kraji, byla také ohodnocena kladně, na rozdíl od vzdělávacích kurzů, které poskytují pěstounům doprovázející organizace. Pěstouni nejsou spokojeni s nabídkou kurzů, volbou témat a nedostatečným prostorem pro setkání s odborníky.
Data zjištěná provedeným šetřením jsou porovnána s výzkumy jiných autorů na podobné téma a s informacemi uvedenými v odborné literatuře. Na základě výsledků šetření, dat zjištěných studiem literatury a porovnání s výzkumy ostatních autorů, je vytvořen návrh vzdělávacího programu, jehož cílem je naplnit potřeby pěstounů v oblasti vzdělávání při výchově dětí v pěstounské péči a usnadnit jim nejenom začátky při výkonu péče o svěřené dítě, ale také její průběh.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the issue of education of foster parents which is often considered unsatisfactory by professionals as well as people concerned. The aim of my thesis is to find out the opinion of foster parents themselves using quantitative research based on a survey and determine preferred educational seminars. From the research it was found that although it is not possible to be completely and fully prepared for foster care the obligation to educate is accepted and welcomed among foster parents. Current form of training in region Ústecký kraj was evaluated positively on the other hand the educational courses provided by accompanying organizations have some deficiencies, namely the insufficient offer of courses, choice of topics or the lack of opportunities to meet the experts.
The data collected from the research are compared with the similar researches of different authors and published results. Based on the results of this research, data acquired from the literature and comparison with other available researches an educational program proposal was created. The aim of the program is to meet the requirements and needs of foster parents in the area of education of raising children in foster care and to facilitate the beginnings as well as the course of foster care.
Substitute family care, foster care, training of foster parents, competences of foster parents, educational needs, questionnaire survey, educational program
Research Plan
Cílem práce je vytvoření návrhu vzdělávacího programu, splňující jejich potřeby v oblasti vzdělávání při výchově dětí v pěstounské péči na základě analýzy současného stavu
Struktura (obsah) práce:
1. Pěstounská péče v systému náhradní rodinné péče
2. Kompetence pěstounů při výchově dítěte v pěstounské péči
3. Příprava pěstounů a realizace jejich vzdělávání před svěřením dítěte do péče
4. Vlastní šetření - identifikace problematických oblastí ve vzdělávání pěstounů
5. Návrh vzdělávacího programu pěstounů
Research Plan
Cílem práce je vytvoření návrhu vzdělávacího programu, splňující jejich potřeby v oblasti vzdělávání při výchově dětí v pěstounské péči na základě analýzy současného stavu
Struktura (obsah) práce:
1. Pěstounská péče v systému náhradní rodinné péče
2. Kompetence pěstounů při výchově dítěte v pěstounské péči
3. Příprava pěstounů a realizace jejich vzdělávání před svěřením dítěte do péče
4. Vlastní šetření - identifikace problematických oblastí ve vzdělávání pěstounů
5. Návrh vzdělávacího programu pěstounů
Recommended resources
Gabriel, Z., & Novák, T. (2008). Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada.
Koluchová, J., & Matějček, Z. (2002). Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál.
Kopřiva, K. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
Novotná, V., & Fejt, V. (2009). Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Purvis, K. B., Sunshine, W. L., & Cross, D. R. (2013). Dítě v nové rodině. Praha: Grada.
Recommended resources
Gabriel, Z., & Novák, T. (2008). Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada.
Koluchová, J., & Matějček, Z. (2002). Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál.
Kopřiva, K. (2006). Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
Novotná, V., & Fejt, V. (2009). Sociálně-právní ochrana dětí. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Purvis, K. B., Sunshine, W. L., & Cross, D. R. (2013). Dítě v nové rodině. Praha: Grada.