Diplomová práce reflektuje téma Holokaust v širší společensko-vědní souvislosti česko-německého soužití. Zabývá se zpracováním tématu v učebnicích pro základní školy a víceletá gymnázia. Byl proveden výzkum, obsahové analýzy tématu v učebnicích vzdělávací oblasti Člověk a Společnost. První teoretická část mapuje židovskou komunitu v českých zemích. Druhá praktická část se zabývá kurikulárnimi dokumenty českého školského systému. Dále pedagogickou disciplínou teorie, vývoj a výzkum tvorby učebnic. Ukazuje specifika tvorby učebnic ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Nabízí nové pohledy, návrhy zpracování učiva o holokaustu v učebnicích.
Anotace v angličtině
This thesis reflects Holocaust in wide social-scientific context of czech-german coexistence. Thesis talks about elaboration in textbooks for elementary schools and grammar schools. The research was made about analysis of content in educational textbooks on the field of social studies. The first and theoretical part maps jewish community in Czechia. Second and practical part is about curricular documents of czech educational system. Then pedagogical discipline theory, improvement and research of textbooks on the field of social studies.Thesis offers new point of views and proposals about holocaust in textbooks.
Klíčová slova
antisemitismus, Československá republika, Člověk a společnost, dějepis, holokaust, učebnice, výchova k občanství, Židé
Klíčová slova v angličtině
Antisemitism, Czechoslovakian republic, Social studies, History, Holocaust, Textbook, Jews
Rozsah průvodní práce
114
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce reflektuje téma Holokaust v širší společensko-vědní souvislosti česko-německého soužití. Zabývá se zpracováním tématu v učebnicích pro základní školy a víceletá gymnázia. Byl proveden výzkum, obsahové analýzy tématu v učebnicích vzdělávací oblasti Člověk a Společnost. První teoretická část mapuje židovskou komunitu v českých zemích. Druhá praktická část se zabývá kurikulárnimi dokumenty českého školského systému. Dále pedagogickou disciplínou teorie, vývoj a výzkum tvorby učebnic. Ukazuje specifika tvorby učebnic ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Nabízí nové pohledy, návrhy zpracování učiva o holokaustu v učebnicích.
Anotace v angličtině
This thesis reflects Holocaust in wide social-scientific context of czech-german coexistence. Thesis talks about elaboration in textbooks for elementary schools and grammar schools. The research was made about analysis of content in educational textbooks on the field of social studies. The first and theoretical part maps jewish community in Czechia. Second and practical part is about curricular documents of czech educational system. Then pedagogical discipline theory, improvement and research of textbooks on the field of social studies.Thesis offers new point of views and proposals about holocaust in textbooks.
Klíčová slova
antisemitismus, Československá republika, Člověk a společnost, dějepis, holokaust, učebnice, výchova k občanství, Židé
Klíčová slova v angličtině
Antisemitism, Czechoslovakian republic, Social studies, History, Holocaust, Textbook, Jews
Zásady pro vypracování
Diplomová práce chce reflektovat téma Holokaustu v širší souvislosti česko-německého soužití. Holokaust a česko-německé konflikty hluboce zasáhly českou společnost, poznamenaly dobovou atmosféru a vryly se do vědomí lidí. Výklad holokaustu a česko-německého konfliktu v období 1938-1945 však byl po uchopení moci komunisty v roce 1948 poznamenán po 40 let jediným možným ideologickým pohledem či záměrným zamlčováním. Obšírněji tomuto tématu byla věnována pozornost až po roce 1989.
Cílem první části práce je zmapovat soužití Čechů, Němců a Židů na území českých zemí v období protektorátu s následným tragickým vyústěním v letech 1945 - 1946.
Ve druhé části práce bude provedena analýza rozsahu a úrovně zpracování výkladu Holokaustu a jeho vlivu na česko-německé vztahy ve výukových materiálech používaných na základních školách a víceletých gymnázií, v učebnicích společenských věd a dějepisu. Autor na problematiku naváže zařazením nových témat a náhledů novější odborné literatury do výuky. Pro naplnění tohoto záměru porovná výskyt a prezentaci tématu i v některých vybraných německých učebnicích.
Harmonogram:
1) Zpracování bibliografie (duben - květen 2018)
2) Studium odborné literatury, učebnic a výukových materiálů (červen - září 2018)
3) Shrnutí výzkumu, utřídění a jeho kritické zhodnocení (říjen 2018)
4) Zpracování jednotlivých kapitol (listopad 2018 - únor 2019)
5) Vyhotovení čistopisu, redakční úpravy a korekce (březen - duben 2019)
Osnovná témata:
I. Holokaust v širší souvislosti česko-německého soužití
II. Čeští Židé před protektorátem a v období protektorátu
III.Reflexe Holokaustu ve stínu totalitního režimu
IV. Reflexe Holokaustu a česko-německého soužití v učebnicích společenských věd a dějepisu
V. Zařazení nových témat a pohledů do učebnic spol. věd a dějepisu
Zásady pro vypracování
Diplomová práce chce reflektovat téma Holokaustu v širší souvislosti česko-německého soužití. Holokaust a česko-německé konflikty hluboce zasáhly českou společnost, poznamenaly dobovou atmosféru a vryly se do vědomí lidí. Výklad holokaustu a česko-německého konfliktu v období 1938-1945 však byl po uchopení moci komunisty v roce 1948 poznamenán po 40 let jediným možným ideologickým pohledem či záměrným zamlčováním. Obšírněji tomuto tématu byla věnována pozornost až po roce 1989.
Cílem první části práce je zmapovat soužití Čechů, Němců a Židů na území českých zemí v období protektorátu s následným tragickým vyústěním v letech 1945 - 1946.
Ve druhé části práce bude provedena analýza rozsahu a úrovně zpracování výkladu Holokaustu a jeho vlivu na česko-německé vztahy ve výukových materiálech používaných na základních školách a víceletých gymnázií, v učebnicích společenských věd a dějepisu. Autor na problematiku naváže zařazením nových témat a náhledů novější odborné literatury do výuky. Pro naplnění tohoto záměru porovná výskyt a prezentaci tématu i v některých vybraných německých učebnicích.
Harmonogram:
1) Zpracování bibliografie (duben - květen 2018)
2) Studium odborné literatury, učebnic a výukových materiálů (červen - září 2018)
3) Shrnutí výzkumu, utřídění a jeho kritické zhodnocení (říjen 2018)
4) Zpracování jednotlivých kapitol (listopad 2018 - únor 2019)
5) Vyhotovení čistopisu, redakční úpravy a korekce (březen - duben 2019)
Osnovná témata:
I. Holokaust v širší souvislosti česko-německého soužití
II. Čeští Židé před protektorátem a v období protektorátu
III.Reflexe Holokaustu ve stínu totalitního režimu
IV. Reflexe Holokaustu a česko-německého soužití v učebnicích společenských věd a dějepisu
V. Zařazení nových témat a pohledů do učebnic spol. věd a dějepisu
Seznam doporučené literatury
Odborná literatura
Ferdinand SIEBT, Německo a Češi: Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha 1996.
Kateřina ČAPKOVÁ, Češi, Němci, Židé? Národní identita židů v Čechách 1918 až 1938, Praha Litomyšl 2013.
Židovská menšina za druhé republiky, ed. Miloš Pojar, Blanka Soukupová, Marie Zahradníková, Praha 2007.
Tomáš JELÍNEK - Blanka SOUKUPOVÁ, Bílá místa ve výzkumu holokaustu, Praha 2015.
Jan KUKLÍK a kol., Jak odškodnit holocaust?, Praha 2015.
Blanka SOUKUPOVÁ, Židé v českých zemích po šoa, Bratislava 2016.
David ČANĚK,Národ, ritická analýza několika polistopadových učebnic dějepisu schválených ministerstvem šnárodnost, menšiny a rasismus. Praha 1996.
Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem. okupační politika, kolaborace a odboj 1939 - 1945.
Tomáš PASÁK, Český fašismus 1922 - 1945 a kolaborace 1939 - 1945. Praha 1999.
Alena HEITLIGEROVÁ, Ve stínu holocaustu a komunismu. Čeští a slovenští židé po roce 1945, Praha 2007.
Zygmunt BAUMAN, Modernita a Holocaust, Praha 2010.
Richard SEEMANN, Cesta do Wannsee, Konečné řešení takzvané židovské otázky a germanizace českých zemí, Středokluky 2008.
Götz ALY, "Konečné řešení". Přesun národů a vyhlazení evropských Židů, Praha 2006.
Deborah E. LIPSTADTOVÁ, Popírání holocaustu, Praha - Litomyšl 2006.
Deborah E. LIPSTADTOVÁ, Historie před soudem, Praha 2006.
Didaktická literatura a učebnice:
Věra JIRÁSKOVÁ - Jaroslava PEŠKOVÁ a kol., Základy společenských věd- pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky Praha 2004.
Renáta DRÁBOVÁ a kol., Společenské vědy v kostce pro střední školy. Praha 2007.
Petr ČORNEJ, Dějepis 4 pro gymnázia a střední školy: nejnovější dějiny, SPN 2010.
Ivana HAVLÍNOVÁ - Oldřich MÜLLER, Občanská výchova (6.,7., ročník). Úvaly 2015.
Dagmar JANUŠKOVÁ, Občanská výchova (6.-9. ročník). Fraus 2012.
KVAČEK Robert, České dějiny II.: učebnice pro střední školy, SPL 2002.
Josef MAŇÁK, Hodnocení učebnic. Brno 2007.
Jan PRŮCHA, Moderní pedagogika. Praha 2017.
Josef MAŇÁK, Dušan KLAPKO, Učebnice pod lupou, Brno 2006.
Ondřej HÝSEK, Dějepis pro 9. ročník ZŠ: Moderní dějiny (Člověk a společnost), PRODOS 2002.
Německé učebnice výchovy k občanství a dějepisu dle aktuálního výběru.
Seznam doporučené literatury
Odborná literatura
Ferdinand SIEBT, Německo a Češi: Dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. Praha 1996.
Kateřina ČAPKOVÁ, Češi, Němci, Židé? Národní identita židů v Čechách 1918 až 1938, Praha Litomyšl 2013.
Židovská menšina za druhé republiky, ed. Miloš Pojar, Blanka Soukupová, Marie Zahradníková, Praha 2007.
Tomáš JELÍNEK - Blanka SOUKUPOVÁ, Bílá místa ve výzkumu holokaustu, Praha 2015.
Jan KUKLÍK a kol., Jak odškodnit holocaust?, Praha 2015.
Blanka SOUKUPOVÁ, Židé v českých zemích po šoa, Bratislava 2016.
David ČANĚK,Národ, ritická analýza několika polistopadových učebnic dějepisu schválených ministerstvem šnárodnost, menšiny a rasismus. Praha 1996.
Detlef BRANDES, Češi pod německým protektorátem. okupační politika, kolaborace a odboj 1939 - 1945.
Tomáš PASÁK, Český fašismus 1922 - 1945 a kolaborace 1939 - 1945. Praha 1999.
Alena HEITLIGEROVÁ, Ve stínu holocaustu a komunismu. Čeští a slovenští židé po roce 1945, Praha 2007.
Zygmunt BAUMAN, Modernita a Holocaust, Praha 2010.
Richard SEEMANN, Cesta do Wannsee, Konečné řešení takzvané židovské otázky a germanizace českých zemí, Středokluky 2008.
Götz ALY, "Konečné řešení". Přesun národů a vyhlazení evropských Židů, Praha 2006.
Deborah E. LIPSTADTOVÁ, Popírání holocaustu, Praha - Litomyšl 2006.
Deborah E. LIPSTADTOVÁ, Historie před soudem, Praha 2006.
Didaktická literatura a učebnice:
Věra JIRÁSKOVÁ - Jaroslava PEŠKOVÁ a kol., Základy společenských věd- pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky Praha 2004.
Renáta DRÁBOVÁ a kol., Společenské vědy v kostce pro střední školy. Praha 2007.
Petr ČORNEJ, Dějepis 4 pro gymnázia a střední školy: nejnovější dějiny, SPN 2010.
Ivana HAVLÍNOVÁ - Oldřich MÜLLER, Občanská výchova (6.,7., ročník). Úvaly 2015.
Dagmar JANUŠKOVÁ, Občanská výchova (6.-9. ročník). Fraus 2012.
KVAČEK Robert, České dějiny II.: učebnice pro střední školy, SPL 2002.
Josef MAŇÁK, Hodnocení učebnic. Brno 2007.
Jan PRŮCHA, Moderní pedagogika. Praha 2017.
Josef MAŇÁK, Dušan KLAPKO, Učebnice pod lupou, Brno 2006.
Ondřej HÝSEK, Dějepis pro 9. ročník ZŠ: Moderní dějiny (Člověk a společnost), PRODOS 2002.
Německé učebnice výchovy k občanství a dějepisu dle aktuálního výběru.