Tato diplomová práce se zabývá fenoménem přejatých slov v anglickém jazyce. V teoretické části je popsán historický vývoj anglické slovní zásoby s důrazem na přejatá slova a jejich zdroje. Jsou zde vymezeny základní pojmy týkající se přejatých slov. V práci jsou popsány adaptační procesy přejatých slov a jejich vývoj uvnitř anglického lexika. K poskytnutí kontextu jsou uvedeny informace o ukotvení přejatých slov v českém vzdělávacím systému ve výuce českého i anglického jazyka. Praktická část je založena na analýze dotazníkového šetření mezi studenty anglického jazyka, zkoumající jejich schopnost rozeznat v textu slova přejatá.
Annotation in English
The diploma thesis is devoted to a phenomenon of lexical borrowing. The theoretical part describes historical background and development of English lexicon with a focus on borrowing and its sources. The thesis provides details about the adaptation of loan words and their development within English lexicon. In order to specify the Czech educational context it contains information about the concept of borrowing in the Czech curriculum in both Czech and English language education. The practical part is based on the analysis of the questionnaire survey conducted among English language learners examining their ability to identify loan words in a text.
loan word, lexical borrowing, donor language, recipient language, lexicon, adaptation of loan words, B1 students
Length of the covering note
69 s. (138 948 znaků)
Language
AN
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem přejatých slov v anglickém jazyce. V teoretické části je popsán historický vývoj anglické slovní zásoby s důrazem na přejatá slova a jejich zdroje. Jsou zde vymezeny základní pojmy týkající se přejatých slov. V práci jsou popsány adaptační procesy přejatých slov a jejich vývoj uvnitř anglického lexika. K poskytnutí kontextu jsou uvedeny informace o ukotvení přejatých slov v českém vzdělávacím systému ve výuce českého i anglického jazyka. Praktická část je založena na analýze dotazníkového šetření mezi studenty anglického jazyka, zkoumající jejich schopnost rozeznat v textu slova přejatá.
Annotation in English
The diploma thesis is devoted to a phenomenon of lexical borrowing. The theoretical part describes historical background and development of English lexicon with a focus on borrowing and its sources. The thesis provides details about the adaptation of loan words and their development within English lexicon. In order to specify the Czech educational context it contains information about the concept of borrowing in the Czech curriculum in both Czech and English language education. The practical part is based on the analysis of the questionnaire survey conducted among English language learners examining their ability to identify loan words in a text.
loan word, lexical borrowing, donor language, recipient language, lexicon, adaptation of loan words, B1 students
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat schopností studentů anglického jazyka rozpoznat původ anglických slov v psaném textu. Slova, která budou předmětem zájmu, jsou součástí tzv. "core vocabulary". Dalším kritériem je, že náleží ke třem základním skupinám tj. slova původně francouzská, latinská (popř. řecká) a slova skandinávského původu. Potřebná data budou sebrána dotazníkovou formou od skupiny cca 50 studentů. Součástí bude též lekce o původu slov v anglickém jazyce.
Research Plan
Diplomová práce se bude zabývat schopností studentů anglického jazyka rozpoznat původ anglických slov v psaném textu. Slova, která budou předmětem zájmu, jsou součástí tzv. "core vocabulary". Dalším kritériem je, že náleží ke třem základním skupinám tj. slova původně francouzská, latinská (popř. řecká) a slova skandinávského původu. Potřebná data budou sebrána dotazníkovou formou od skupiny cca 50 studentů. Součástí bude též lekce o původu slov v anglickém jazyce.
Recommended resources
Durkin, P. (2014). Borrowed words: A history of loanwords in English. Oxford: Oxford University Press.
Gorlach, M. (1991). Introduction to early modern English. Cambridge: Cambridge University Press.
Millar, R. M., & Trask, R. L. (2015). Trask's historical linguistics. New York,, USA: Routledge.
Recommended resources
Durkin, P. (2014). Borrowed words: A history of loanwords in English. Oxford: Oxford University Press.
Gorlach, M. (1991). Introduction to early modern English. Cambridge: Cambridge University Press.
Millar, R. M., & Trask, R. L. (2015). Trask's historical linguistics. New York,, USA: Routledge.