Ústředním tématem této diplomové práce je využití kooperativní skupinové práce s cílem usnadnit výuku a rozvoj komunikačních dovedností v hodinách anglického jazyka. Práce se dále zabývá analýzou faktorů, které přispívají k podpoře aktivního zapojení studentů ve skupinových aktivitách a navrhuje konkrétní skupinové aktivity, které mohou sloužit jako důležitý nástroj k aktivní účasti na vzdělávacím procesu. Účelem výzkumu provedeného v této studii bylo zkoumat strategie, jež zvyšují efektivitu skupinové práce, a metodiky strukturování skupinové práce s cílem dosáhnout smysluplného učení prostřednictvím spolupráce a interakce mezi studenty. Metodika výzkumu zahrnovala rovněž aktivní pozorování a získávání zpětné vazby od účastníků během společných aktivit za účelem shromáždění dat o různých aspektech spolupráce, jako je komunikace, interakce a sociální dovednosti. Prostřednictvím zkoumání potenciálních problémů spojených se skupinovou prací a hledáním strategií k jejich řešení se tato diplomová práce snaží prokázat, že správnou organizací a vhodným navržením úkolů se mohou i velmi mladí žáci úspěšně zapojit do skupinové spolupráce a mít z ní prospěch.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the use of cooperative group work to facilitate learning opportunities and communication skills in EFL classrooms.
Based on the benefits and challenges of group work, the study encompasses the criteria of effective group work, including the design of group work activities that can serve as a reinforcement tool and offer more opportunities for young students to participate actively in the learning process. The action research conducted in this study aimed to investigate the strategies that enhance effective group work and how to structure group work for a meaningful learning experience through collaboration and student interactions. The research methodology also involved observations and continuous monitoring of participants during collaborative activities to gather data on various elements of collaboration, such as communication, interaction, and social skills.
Additionally, the research methodology incorporated regular participant feedback regarding their attitudes and perceptions towards the selected group work activities. By examining the potential challenges of group work and exploring strategies for addressing them, this study seeks to demonstrate that with proper organisation and suitable task design, even very young students can participate in and benefit from collaborative group work experiences.
Klíčová slova
skupinová práce, spolupráce, kooperace, komunikace, interakce, malá skupina, skupinové aktivity
Klíčová slova v angličtině
group work, cooperation, collaboration, communication, interaction, small group, group work activities
Rozsah průvodní práce
158 s.
Jazyk
AN
Anotace
Ústředním tématem této diplomové práce je využití kooperativní skupinové práce s cílem usnadnit výuku a rozvoj komunikačních dovedností v hodinách anglického jazyka. Práce se dále zabývá analýzou faktorů, které přispívají k podpoře aktivního zapojení studentů ve skupinových aktivitách a navrhuje konkrétní skupinové aktivity, které mohou sloužit jako důležitý nástroj k aktivní účasti na vzdělávacím procesu. Účelem výzkumu provedeného v této studii bylo zkoumat strategie, jež zvyšují efektivitu skupinové práce, a metodiky strukturování skupinové práce s cílem dosáhnout smysluplného učení prostřednictvím spolupráce a interakce mezi studenty. Metodika výzkumu zahrnovala rovněž aktivní pozorování a získávání zpětné vazby od účastníků během společných aktivit za účelem shromáždění dat o různých aspektech spolupráce, jako je komunikace, interakce a sociální dovednosti. Prostřednictvím zkoumání potenciálních problémů spojených se skupinovou prací a hledáním strategií k jejich řešení se tato diplomová práce snaží prokázat, že správnou organizací a vhodným navržením úkolů se mohou i velmi mladí žáci úspěšně zapojit do skupinové spolupráce a mít z ní prospěch.
Anotace v angličtině
This diploma thesis investigates the use of cooperative group work to facilitate learning opportunities and communication skills in EFL classrooms.
Based on the benefits and challenges of group work, the study encompasses the criteria of effective group work, including the design of group work activities that can serve as a reinforcement tool and offer more opportunities for young students to participate actively in the learning process. The action research conducted in this study aimed to investigate the strategies that enhance effective group work and how to structure group work for a meaningful learning experience through collaboration and student interactions. The research methodology also involved observations and continuous monitoring of participants during collaborative activities to gather data on various elements of collaboration, such as communication, interaction, and social skills.
Additionally, the research methodology incorporated regular participant feedback regarding their attitudes and perceptions towards the selected group work activities. By examining the potential challenges of group work and exploring strategies for addressing them, this study seeks to demonstrate that with proper organisation and suitable task design, even very young students can participate in and benefit from collaborative group work experiences.
Klíčová slova
skupinová práce, spolupráce, kooperace, komunikace, interakce, malá skupina, skupinové aktivity
Klíčová slova v angličtině
group work, cooperation, collaboration, communication, interaction, small group, group work activities
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat faktory, které přispívají k úspěšnému zařazení skupinové práce do výuky anglického jazyka.
Hlavní oblastí zkoumání bude návrh a realizace aktivit, které jsou vhodné pro skupinovou práci a rozvíjejí schopnosti mluveného projevu všech žáků v hodinách anglického jazyka. Nezbytnou součástí výzkumu bude monitorování a podpora činnosti skupin ve třídě, včetně zhodnocení efektivity dosažených cílů a reflexe vlastních dosažených výsledků ze strany žáků.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat faktory, které přispívají k úspěšnému zařazení skupinové práce do výuky anglického jazyka.
Hlavní oblastí zkoumání bude návrh a realizace aktivit, které jsou vhodné pro skupinovou práci a rozvíjejí schopnosti mluveného projevu všech žáků v hodinách anglického jazyka. Nezbytnou součástí výzkumu bude monitorování a podpora činnosti skupin ve třídě, včetně zhodnocení efektivity dosažených cílů a reflexe vlastních dosažených výsledků ze strany žáků.
Seznam doporučené literatury
Celce-Murcia, M. (2001). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle.
Gillies, R. M., & Ashman, A. F. (2003). Co-operative learning: The social and intellectual outcomes of learning in groups. New York: RoutledgeFalmer.
Nunan, D. (1992). Collaborative language learning and teaching. New York, NY: Cambridge University Press.
Pishghadam, R., & Moghaddam, M. M. (2011). Group work in EFL children's classes: A qualitative study. Theory And Practice In Language Studies.
Shapiro, L. E. (2004). 101 ways to teach children social skills: A ready-to-use, reproducible activity book. S.l.: Bureau for Youth at Risk.
Stewart, G. (2014). Promoting & managing effective collaborative group work. Belfast: Education and Library Board.
Seznam doporučené literatury
Celce-Murcia, M. (2001). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle.
Gillies, R. M., & Ashman, A. F. (2003). Co-operative learning: The social and intellectual outcomes of learning in groups. New York: RoutledgeFalmer.
Nunan, D. (1992). Collaborative language learning and teaching. New York, NY: Cambridge University Press.
Pishghadam, R., & Moghaddam, M. M. (2011). Group work in EFL children's classes: A qualitative study. Theory And Practice In Language Studies.
Shapiro, L. E. (2004). 101 ways to teach children social skills: A ready-to-use, reproducible activity book. S.l.: Bureau for Youth at Risk.
Stewart, G. (2014). Promoting & managing effective collaborative group work. Belfast: Education and Library Board.