Diplomová práce se zabývá preferovanými metakognitivními strategiemi žáků ve specifické doméně anglického jazyka. Skládá se z teoretické části, ve které jsou akcentovány témata a pojmy jako např. metakognice, metakognitivní strategie a didaktika anglického jazyka. Praktická část je založena na výzkumu metakognitivních strategií žáků 5. tříd, jejich komparaci s preferovanými metakognitivními strategiemi učitelů a vysokoškolských studentů anglického jazyka a prediktivní validizaci ve vztahu ke známce z anglického jazyka. Ústředním cílem předkládané práce je rozšířit paletu disponibilních nástrojů zjišťujících metakognitivní rozvinutost žáků 5. tříd v kontextu domény anglického jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with preferred metacognitive strategies among 5th grade school students in the specific context of the domain of the written English text. It consists of theoretical part in which we emphasize topics and concepts as for instance: metacognition, metacognitive strategies and didactics of English language. The practical part is based on the research of metacognitive strategies among 5th grade school students and the comparation between pupils' preferred strategies and preferred strategies of their teachers and university students of English language. The main objective of this work is to expand the range of available tools targeting to metacognitive development of 5th grade students in the context of the domain of the English language.
Cognition, metacognition, metacognitive strategies, pupils of primary school age, CEFR, English language, teaching styles
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá preferovanými metakognitivními strategiemi žáků ve specifické doméně anglického jazyka. Skládá se z teoretické části, ve které jsou akcentovány témata a pojmy jako např. metakognice, metakognitivní strategie a didaktika anglického jazyka. Praktická část je založena na výzkumu metakognitivních strategií žáků 5. tříd, jejich komparaci s preferovanými metakognitivními strategiemi učitelů a vysokoškolských studentů anglického jazyka a prediktivní validizaci ve vztahu ke známce z anglického jazyka. Ústředním cílem předkládané práce je rozšířit paletu disponibilních nástrojů zjišťujících metakognitivní rozvinutost žáků 5. tříd v kontextu domény anglického jazyka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with preferred metacognitive strategies among 5th grade school students in the specific context of the domain of the written English text. It consists of theoretical part in which we emphasize topics and concepts as for instance: metacognition, metacognitive strategies and didactics of English language. The practical part is based on the research of metacognitive strategies among 5th grade school students and the comparation between pupils' preferred strategies and preferred strategies of their teachers and university students of English language. The main objective of this work is to expand the range of available tools targeting to metacognitive development of 5th grade students in the context of the domain of the English language.
Cognition, metacognition, metacognitive strategies, pupils of primary school age, CEFR, English language, teaching styles
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá preferovanými metakognitivními strategiemi žáků ve specifické doméně anglického jazyka. Skládá se z teoretické části, ve které jsou akcentovány témata a pojmy jako např. autoregulované učení, metakognice, metakognitivní strategie a didaktika anglického jazyka. Praktická část je založena na výzkumu metakognitivních strategií žáků 5. tříd, jejich komparaci s preferovanými metakognitivními strategiemi učitelů anglického jazyka a prediktivní validizaci ve vztahu k známce z anglického jazyka. Ústředním cílem předkládané práce je rozšířit paletu disponibilních nástrojů zjišťujících metakognitivní rozvinutost žáků 5. tříd v kontextu domény anglického jazyka.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá preferovanými metakognitivními strategiemi žáků ve specifické doméně anglického jazyka. Skládá se z teoretické části, ve které jsou akcentovány témata a pojmy jako např. autoregulované učení, metakognice, metakognitivní strategie a didaktika anglického jazyka. Praktická část je založena na výzkumu metakognitivních strategií žáků 5. tříd, jejich komparaci s preferovanými metakognitivními strategiemi učitelů anglického jazyka a prediktivní validizaci ve vztahu k známce z anglického jazyka. Ústředním cílem předkládané práce je rozšířit paletu disponibilních nástrojů zjišťujících metakognitivní rozvinutost žáků 5. tříd v kontextu domény anglického jazyka.
Seznam doporučené literatury
Brown, A. L. (1978). Knowing when, where and how to remember. A problem of metacognition. In. R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology (Vol. I.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Cohen, A. D. (2014). Strategies in Learning and Using a Second Language. New York: Routledge.
Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching,
assessment. (2001). Cambridge: Cambridge University Press.
Čáp, J., Mareš, J. (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Eggen, P. & Kaucbak, D. (1995). Strategies for Teachers: Teaching Content and Thinking Skills. Boston: Allyn and Bacon.
O'Malley, J.; Chamot, A. U. (1999). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Seznam doporučené literatury
Brown, A. L. (1978). Knowing when, where and how to remember. A problem of metacognition. In. R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology (Vol. I.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Cohen, A. D. (2014). Strategies in Learning and Using a Second Language. New York: Routledge.
Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching,
assessment. (2001). Cambridge: Cambridge University Press.
Čáp, J., Mareš, J. (2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Eggen, P. & Kaucbak, D. (1995). Strategies for Teachers: Teaching Content and Thinking Skills. Boston: Allyn and Bacon.
O'Malley, J.; Chamot, A. U. (1999). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.