Diplomová práce se věnuje analýze foneticko-fonologické jazykové rovině u žáků prvních tříd základních škol. V prvních třech kapitolách práce jsou popsány teoretické základy komunikace, narušené komunikační schopnosti a možnosti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Screening byl proveden za pomoci screeningového nástroje, který byl sestaven ze standardizovaných speciálně pedagogických a logopedických nástrojů a zaměřen na snímání jazykových rovin u žáků prvních tříd ZŠ. Diplomová práce byla součástí projektu č. 43201 SGS/16 s názvem "Deficity narušené komunikační schopnosti v souvislosti s projevy ADHD a sociokulturním znevýhodněním". Data byla vyhodnocena prostřednictvím deskriptivní a induktivní statistiky v programu IBM SPSS a navržena možná doporučení do praxe.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with phonetic and phonological speech aspects analysis of pupils of the first grade elementary school. There are described theoretical basis of communication, impaired communication skills and education possibilities of pupils with impaired communication skills in the first three chapters of this thesis. Three hundred and twenty-five pupils of the first grade elementary school in total were diagnosed in aspects of speech according to the task of this diploma thesis. The data were evaluated by descriptive and inductive statistics using the program IBM SPSS and the possible practical recommendations were suggested.
Communication, impaired communication ability, education, language plains, speech.
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje analýze foneticko-fonologické jazykové rovině u žáků prvních tříd základních škol. V prvních třech kapitolách práce jsou popsány teoretické základy komunikace, narušené komunikační schopnosti a možnosti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Screening byl proveden za pomoci screeningového nástroje, který byl sestaven ze standardizovaných speciálně pedagogických a logopedických nástrojů a zaměřen na snímání jazykových rovin u žáků prvních tříd ZŠ. Diplomová práce byla součástí projektu č. 43201 SGS/16 s názvem "Deficity narušené komunikační schopnosti v souvislosti s projevy ADHD a sociokulturním znevýhodněním". Data byla vyhodnocena prostřednictvím deskriptivní a induktivní statistiky v programu IBM SPSS a navržena možná doporučení do praxe.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with phonetic and phonological speech aspects analysis of pupils of the first grade elementary school. There are described theoretical basis of communication, impaired communication skills and education possibilities of pupils with impaired communication skills in the first three chapters of this thesis. Three hundred and twenty-five pupils of the first grade elementary school in total were diagnosed in aspects of speech according to the task of this diploma thesis. The data were evaluated by descriptive and inductive statistics using the program IBM SPSS and the possible practical recommendations were suggested.
Communication, impaired communication ability, education, language plains, speech.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na narušenou komunikační schopnost u žáků 1.tříd základní školy.
2.Formulace výzkumného problému,cílů výzkumu,výzkumných otázek,výzkumných hypotéz.
3.Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika.Výzkumný vzorek bude tvořit min. 100 žáků 1.tříd základní školy.
4.Výběr vhodných výzkumných metod a postupů.V rámci diagnostiky bude použit sreeningový dotazník.
5.Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na deficity narušené komunikační schopnosti u žáků 1.tříd základní školy.
6.Zpracování a digitalizace dat.
7.Vyhodnocení,formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1.Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na narušenou komunikační schopnost u žáků 1.tříd základní školy.
2.Formulace výzkumného problému,cílů výzkumu,výzkumných otázek,výzkumných hypotéz.
3.Popis výběru výzkumného vzorku a jeho charakteristika.Výzkumný vzorek bude tvořit min. 100 žáků 1.tříd základní školy.
4.Výběr vhodných výzkumných metod a postupů.V rámci diagnostiky bude použit sreeningový dotazník.
5.Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na deficity narušené komunikační schopnosti u žáků 1.tříd základní školy.
6.Zpracování a digitalizace dat.
7.Vyhodnocení,formulace závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KANG, CH., DRAYNA, D. Genetics of Speech and Language Disorders. Annual Review of Genomics & Human Genetics. 2011. ISSN 1527-8204.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. 1. vydání. Praha: portál, 1996. ISBN 80-7178-115-0.
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7.
SPENCER, P. E., MARSCHARK, M. Advanced in the spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. 1. vydání. New York: Oxford University Press. 2006. ISBN 0-904691-66-7.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kolektiv. Klinická logopedie. 2. zaktualizované vydání. Portál: Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. 2. vydání. Praha: Septima, 2005. ISBN 80-7216-212-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum., 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
KANG, CH., DRAYNA, D. Genetics of Speech and Language Disorders. Annual Review of Genomics & Human Genetics. 2011. ISSN 1527-8204.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D. Logopedická prevence. Průvodce vývojem dětské řeči. 1. vydání. Praha: portál, 1996. ISBN 80-7178-115-0.
LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Vývojová psychologie. 2. vydání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7.
SPENCER, P. E., MARSCHARK, M. Advanced in the spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. 1. vydání. New York: Oxford University Press. 2006. ISBN 0-904691-66-7.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kolektiv. Klinická logopedie. 2. zaktualizované vydání. Portál: Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.
ŠTĚPÁN, J., PETRÁŠ, P. Logopedie v praxi. 2. vydání. Praha: Septima, 2005. ISBN 80-7216-212-8.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum., 2005. ISBN 80-246-0956-8.