Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jak jsou motivováni žadatelé k přijetí dítěte do pěstounské péče na základě teoretické analýzy a provedeného výzkumu.
Teoretická část se zabývá systémem a formami náhradní rodinné péče v České republice. Dále vymezuje smysl a úskalí pěstounské péče jedné z forem náhradní rodinné péče. V neposlední řadě se zaměřuje na motivaci adeptů pro náhradní rodičovství.
Empirická část práce je zaměřena na kvalitativní výzkum, který si klade za cíl zjistit motivaci žadatelů k přijetí dítěte do pěstounské péče. Data pro analýzu byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s páry, které již vychovávají dítě v pěstounské péči.
Výsledky šetření mohou být využity pro zlepšení budoucí praxe při posuzování žadatelů o pěstounskou péči.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to determine how applicants who want to get a child in foster care are motivated. It is based on theoretic analysis and conducted research.
The theoretic part explains forms and systems of Surrogate family care in the Czech Republic. It further defines purpose and pitfalls of Foster care - one form of Surrogate family care. Last but not least it deals with motivation of adepts - foster parents to be.
The empirical part includes quality research that focuses on motivation of the foster care applicants. Data for analyses were collected through semi-structured interviews with couples who have been already raising a child in foster care.
The results of survey can be used to improve future practices and help with assessing the applicants.
Klíčová slova
Náhradní rodinná péče, pěstounská péče, žadatelé, motivace, vztah
Klíčová slova v angličtině
Substitute Family Care, Foster care, Applicants, Motivation, Relationship
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jak jsou motivováni žadatelé k přijetí dítěte do pěstounské péče na základě teoretické analýzy a provedeného výzkumu.
Teoretická část se zabývá systémem a formami náhradní rodinné péče v České republice. Dále vymezuje smysl a úskalí pěstounské péče jedné z forem náhradní rodinné péče. V neposlední řadě se zaměřuje na motivaci adeptů pro náhradní rodičovství.
Empirická část práce je zaměřena na kvalitativní výzkum, který si klade za cíl zjistit motivaci žadatelů k přijetí dítěte do pěstounské péče. Data pro analýzu byla sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s páry, které již vychovávají dítě v pěstounské péči.
Výsledky šetření mohou být využity pro zlepšení budoucí praxe při posuzování žadatelů o pěstounskou péči.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to determine how applicants who want to get a child in foster care are motivated. It is based on theoretic analysis and conducted research.
The theoretic part explains forms and systems of Surrogate family care in the Czech Republic. It further defines purpose and pitfalls of Foster care - one form of Surrogate family care. Last but not least it deals with motivation of adepts - foster parents to be.
The empirical part includes quality research that focuses on motivation of the foster care applicants. Data for analyses were collected through semi-structured interviews with couples who have been already raising a child in foster care.
The results of survey can be used to improve future practices and help with assessing the applicants.
Klíčová slova
Náhradní rodinná péče, pěstounská péče, žadatelé, motivace, vztah
Klíčová slova v angličtině
Substitute Family Care, Foster care, Applicants, Motivation, Relationship
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude motivace žadatelů k přijetí dítěte do pěstounské péče. V teoretické části práce se budeme věnovat přiblížení systému náhradní rodinné péče v České republice. Představíme jeho legislativní ukotvení. Popíšeme smysl a úskalí pěstounské péče. Zaměříme se také na nároky žadatele, podmínky pro přijetí dítěte a práva a povinnosti pěstounských rodin. Praktická část bude koncipována kvalitativně, bude se opírat o výzkumnou koncepci zakotvené teorie. Metodou sběru dat budou polostrukturované rozhovory s několika páry, které vychovávají dítě v pěstounské péči. Analýzu budeme provádět pomocí otevřeného a axiálního kódování. Cílem bude zjistit, jaká je motivace pěstounů k přijetí dítěte do péče. Předpokládáme, že motivace pěstounů ovlivňuje jejich přístup k výchově dítěte. Výsledky šetření mohou být využitelné při posuzování žadatelů o pěstounskou péči.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude motivace žadatelů k přijetí dítěte do pěstounské péče. V teoretické části práce se budeme věnovat přiblížení systému náhradní rodinné péče v České republice. Představíme jeho legislativní ukotvení. Popíšeme smysl a úskalí pěstounské péče. Zaměříme se také na nároky žadatele, podmínky pro přijetí dítěte a práva a povinnosti pěstounských rodin. Praktická část bude koncipována kvalitativně, bude se opírat o výzkumnou koncepci zakotvené teorie. Metodou sběru dat budou polostrukturované rozhovory s několika páry, které vychovávají dítě v pěstounské péči. Analýzu budeme provádět pomocí otevřeného a axiálního kódování. Cílem bude zjistit, jaká je motivace pěstounů k přijetí dítěte do péče. Předpokládáme, že motivace pěstounů ovlivňuje jejich přístup k výchově dítěte. Výsledky šetření mohou být využitelné při posuzování žadatelů o pěstounskou péči.
Seznam doporučené literatury
1. GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-1788-3. 2. GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 3. KOLUCHOVÁ, J., MATĚJČEK, Z., a kol. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. 155 s. ISBN 80-7178-637-3. 4. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. 183 s. ISBN 80-7178-304-8. 5. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 6. ZEZULOVÁ, D. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. 197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.
Seznam doporučené literatury
1. GABRIEL, Z., NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. Praha: Grada, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-1788-3. 2. GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 3. KOLUCHOVÁ, J., MATĚJČEK, Z., a kol. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. 155 s. ISBN 80-7178-637-3. 4. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. 183 s. ISBN 80-7178-304-8. 5. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0. 6. ZEZULOVÁ, D. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012. 197 s. ISBN 978-80-262-0065-9.