V teoretické části se v jednotlivých kapitolách snažíme o objasnění
vybraného tématu. První kapitola popisuje vhled do problematiky postojů,
zabývá se významem rodiny, socializací, výchovou, jakožto souvisejících
atributů vůči postojům. Druhá kapitola se věnuje poruchám chování a
nastiňuje jednotlivé postřehy z praxe ze školského zařízení pro výkon ústavní
a ochranné výchovy. Třetí kapitola popisuje koncepci zážitkové pedagogiky,
jako jedné z alternativních výchovných metod.
Praktická část představuje proces výzkumného šetření s poukazem na
zrealizovaný prožitkový program v koncepci zážitkové pedagogiky. Cílem
výzkumného šetření bylo zjistit, zda zážitková pedagogika, jako jedna
z alternativních výchovných forem má lepší účinnost na pozitivní formování
postojů, než tradiční ústavní výchova.
Anotace v angličtině
In the theoretical part we try to explain the selected topic in
individual chapters. The first chapter describes the insight into children's
attitudes. It deals with the importance of the family, socialization and
upbringing, as the related attributes of life attitudes. The second chapter is
devoted to the behavioral disorders and outlines the individual observations
from the practice in school facilities established for institutional and
protective care. The third chapter describes the concept of experiential
pedagogy as an alternative educational method.
The practical part presents the process of the research investigation
with reference to the realised program, that was based upon the concept of
experiential pedagogy. The aim of the research was to judge, whether
experiential pedagogy, as one of the alternative forms of education , is more
effective by forming of positive attitudes, then traditional institutional
education.
Klíčová slova
Postoje, socializace, poruchy chování, výchovné instituce, zážitková
pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Attitude, socialization, the child with conduct disorder, educational
institutions, experiential pedagogy
Rozsah průvodní práce
107 stran
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části se v jednotlivých kapitolách snažíme o objasnění
vybraného tématu. První kapitola popisuje vhled do problematiky postojů,
zabývá se významem rodiny, socializací, výchovou, jakožto souvisejících
atributů vůči postojům. Druhá kapitola se věnuje poruchám chování a
nastiňuje jednotlivé postřehy z praxe ze školského zařízení pro výkon ústavní
a ochranné výchovy. Třetí kapitola popisuje koncepci zážitkové pedagogiky,
jako jedné z alternativních výchovných metod.
Praktická část představuje proces výzkumného šetření s poukazem na
zrealizovaný prožitkový program v koncepci zážitkové pedagogiky. Cílem
výzkumného šetření bylo zjistit, zda zážitková pedagogika, jako jedna
z alternativních výchovných forem má lepší účinnost na pozitivní formování
postojů, než tradiční ústavní výchova.
Anotace v angličtině
In the theoretical part we try to explain the selected topic in
individual chapters. The first chapter describes the insight into children's
attitudes. It deals with the importance of the family, socialization and
upbringing, as the related attributes of life attitudes. The second chapter is
devoted to the behavioral disorders and outlines the individual observations
from the practice in school facilities established for institutional and
protective care. The third chapter describes the concept of experiential
pedagogy as an alternative educational method.
The practical part presents the process of the research investigation
with reference to the realised program, that was based upon the concept of
experiential pedagogy. The aim of the research was to judge, whether
experiential pedagogy, as one of the alternative forms of education , is more
effective by forming of positive attitudes, then traditional institutional
education.
Klíčová slova
Postoje, socializace, poruchy chování, výchovné instituce, zážitková
pedagogika
Klíčová slova v angličtině
Attitude, socialization, the child with conduct disorder, educational
institutions, experiential pedagogy
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce a výzkumného šetření bude zjistit, zda praktikovaný prožitkový program zážitkové pedagogiky bude mít účinnost na pozitivní formování postojů dětí s poruchami chování.
Teoretická část práce bude věnována utváření a formování postojů, s důrazem na rodinné prostředí a primární socializaci jedince. Text se zaměří na následky nefunkční rodiny, poruchy chování, delikvence a umístění dítěte do zařízení institucionální péče. Součástí práce bude charakteristika a využití zážitkové pedagogiky při reedukaci jedinců v etopedických zařízeních. Závěr bude znázorňovat projektovaný prožitkový program.
Praktická část bude charakterizovat metodologický postup zvoleného výzkumného šetření. Analýza dokumentace respondentů napomůže ke korektnímu vytvoření prožitkového programu s ohledem na osobnostní specifika respondentů a účastníků programu. Samotnému výzkumnému šetření postojů bude předcházet předvýzkum, který umožní korekci chybných výroků ve škálovém dotazníku (Likertův škálový dotazník). Dotazníkové šetření bude respondenty ústavní a ochranné výchovy vyplněno dvakrát (před, a po realizaci prožitkového programu, kterého se zúčastní polovina respondentů). Statisticky zpracovaná data budou objasněna a vyhodnocena vůči cíli. Přínosem práce by mělo být obohacení poznání z praktikovaného prožitkového programu a zvážení vhodnosti využití této alternativní varianty výchovy v reedukačním procesu.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce a výzkumného šetření bude zjistit, zda praktikovaný prožitkový program zážitkové pedagogiky bude mít účinnost na pozitivní formování postojů dětí s poruchami chování.
Teoretická část práce bude věnována utváření a formování postojů, s důrazem na rodinné prostředí a primární socializaci jedince. Text se zaměří na následky nefunkční rodiny, poruchy chování, delikvence a umístění dítěte do zařízení institucionální péče. Součástí práce bude charakteristika a využití zážitkové pedagogiky při reedukaci jedinců v etopedických zařízeních. Závěr bude znázorňovat projektovaný prožitkový program.
Praktická část bude charakterizovat metodologický postup zvoleného výzkumného šetření. Analýza dokumentace respondentů napomůže ke korektnímu vytvoření prožitkového programu s ohledem na osobnostní specifika respondentů a účastníků programu. Samotnému výzkumnému šetření postojů bude předcházet předvýzkum, který umožní korekci chybných výroků ve škálovém dotazníku (Likertův škálový dotazník). Dotazníkové šetření bude respondenty ústavní a ochranné výchovy vyplněno dvakrát (před, a po realizaci prožitkového programu, kterého se zúčastní polovina respondentů). Statisticky zpracovaná data budou objasněna a vyhodnocena vůči cíli. Přínosem práce by mělo být obohacení poznání z praktikovaného prožitkového programu a zvážení vhodnosti využití této alternativní varianty výchovy v reedukačním procesu.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J., 2007. Práce s hrou: pro profesionály. 1. vyd. Praha:Grada. ISBN: 978-80-247-1974-0.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
FISCHER, S., ŠKODA, J. 2008. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
HEWSTONE, M., STROEBE, W., 2001. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-092-5.
JÁNSKÝ, P. 2004. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-114-7.
JEDLIČKA, R. 2011. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-788-6.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. 2009. Sociálné psychologie. 2. přep. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, J., 2007. Práce s hrou: pro profesionály. 1. vyd. Praha:Grada. ISBN: 978-80-247-1974-0.
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
FISCHER, S., ŠKODA, J. 2008. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
HEWSTONE, M., STROEBE, W., 2001. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-092-5.
JÁNSKÝ, P. 2004. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-114-7.
JEDLIČKA, R. 2011. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-788-6.
JEDLIČKA, R., KLÍMA, P., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J., 2004. Děti a mládež v obtížných životních situacích. 1. vyd. Praha: Themis. ISBN 80-7312-038-0.
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. 2009. Sociálné psychologie. 2. přep. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1428-8.