Diplomová práce se zabývá komunikačními procesy, především však pedagogickou komunikací ve školní praxi. Hlavním cílem je popsat, jaký vliv má prostor ve třídě na komunikaci učitele se žáky.
Teoretická část se zabývá především pojmy pedagogická komunikace a interakce. Nedílnou součástí teoretické části jsou též organizační formy výuky, které ovlivňují způsob práce učitele ve třídě.
Praktická část popisuje, jaký vliv má uspořádání třídy na akční zónu učitele a zónu aktivní účasti žáků. Zkoumá, jestli se při změně uspořádání třídy tyto zóny mění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with communication processes, especially pedagogical communication in school practice. The main objective is to describe the impact
of classroom communication on teacher communication with pupils.
The theoretical part deals primarily with the concepts of pedagogical communication and interaction.
An integral part of the theoretical part is also the organizational forms of teaching that influence the way the teacher works in the classroom.
The practical part describes the influence of the class arrangement on the teacher's action zone and the active participation of the pupils. Examines whether these zones change
when the class is changed.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, interakce, prostorové uspořádání vyučovací hodina, učitel, žák
Diplomová práce se zabývá komunikačními procesy, především však pedagogickou komunikací ve školní praxi. Hlavním cílem je popsat, jaký vliv má prostor ve třídě na komunikaci učitele se žáky.
Teoretická část se zabývá především pojmy pedagogická komunikace a interakce. Nedílnou součástí teoretické části jsou též organizační formy výuky, které ovlivňují způsob práce učitele ve třídě.
Praktická část popisuje, jaký vliv má uspořádání třídy na akční zónu učitele a zónu aktivní účasti žáků. Zkoumá, jestli se při změně uspořádání třídy tyto zóny mění.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with communication processes, especially pedagogical communication in school practice. The main objective is to describe the impact
of classroom communication on teacher communication with pupils.
The theoretical part deals primarily with the concepts of pedagogical communication and interaction.
An integral part of the theoretical part is also the organizational forms of teaching that influence the way the teacher works in the classroom.
The practical part describes the influence of the class arrangement on the teacher's action zone and the active participation of the pupils. Examines whether these zones change
when the class is changed.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, interakce, prostorové uspořádání vyučovací hodina, učitel, žák
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech a ve sbornících.
2. Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska.
Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. V teoretické části se zaměřit na problematiku pedagogické komunikace, její funkce a pravidla.
3. V praktické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na ZŠ, na cílovou skupinu žáků a učitelů 1.stupně ZŠ. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek, zvolit metody a stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření. Zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
4. Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro školní praxi.
5. Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP
č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářské a diplomové práce na PF UJEP."
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně článků v odborných časopisech a ve sbornících.
2. Stanovit cíl diplomové práce a zpracovat teoretická východiska.
Teoretickou část zaměřit na problematiku týkající se tématu. V teoretické části se zaměřit na problematiku pedagogické komunikace, její funkce a pravidla.
3. V praktické části připravit, realizovat a vyhodnotit výzkumné šetření zaměřené na ZŠ, na cílovou skupinu žáků a učitelů 1.stupně ZŠ. Před vlastní přípravou výzkumného šetření prostudovat metodologickou literaturu. Vybrat výzkumný vzorek, zvolit metody a stanovit postup šetření. Realizovat vlastní výzkumné šetření. Zpracovat zjištěné údaje, prezentovat a vyhodnotit výsledky.
4. Na základě zjištěných výsledků vyvodit závěry a doporučení pro školní praxi.
5. Při zpracování diplomové práce se řídit novelou směrnice děkana PF UJEP
č. 6/2015 "Pokyny pro psaní a odevzdání bakalářské a diplomové práce na PF UJEP."
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, s. r. o., 2005. ISBN 80-7367-040-2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-21854-7. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. KARNS, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
Seznam doporučené literatury
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, s. r. o., 2005. ISBN 80-7367-040-2. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-21854-7. ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7. KARNS, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem: zásady a cvičení. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.